Głównym celem nowej odsłony Akcji Świadomy Klient jest budowa świadomości klientów w zakresie nieuczciwych praktyk, stosowanych w sprzedaży bezpośredniej czy internecie, poprzez angażującą emocjonalnie komunikację. Spoty audio i video z udziałem dzieci, mają zachęcić rodziców i dziadków do refleksji oraz odpowiedzialnej reakcji, na przykład w momencie, gdy nieuczciwy sprzedawca puka do ich drzwi lub podejrzana witryna internetowa prosi o podanie danych osobowych. Niestety mimo wielu nagłaśnianych w mediach historii o podobnym charakterze, wiele osób wciąż bez zastanowienia udostępnia swoje wrażliwe dane niezweryfikowanym podmiotom.
– Obsługujemy ponad 7 milionów Klientów w całej Polsce, wśród których sporą grupę stanowią osoby starsze, dlatego odpowiedzialność społeczna jest dla nas bardzo istotna. Od lat przypominamy, że pracownicy PGNiG nie odwiedzają Klientów w domach i nie oferują tą drogą sprzedaży żadnych produktów czy usług. Teraz zakaz takiej formy sprzedaży stał się faktem i chcemy, żeby jak najwięcej osób miało tego świadomość, ponieważ może to je uchronić przed potencjalnym zagrożeniem – podkreślił Paweł Majewski, Prezes Zarządu PGNiG SA.
Kampania społeczna PGNiG Obrót Detaliczny to odpowiedź m.in. na nowelizację ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 3 lipca 2021 roku i wprowadziła zakaz zawierania umów sprzedaży energii elektrycznej i gazu z odbiorcami w gospodarstwach domowych poza lokalem przedsiębiorstwa. Tak zwana formuła door-to-door jest w dalszym ciągu nadużywana przez nieuczciwych sprzedawców, którzy wykorzystują niewiedzę odbiorców, w szczególności osób starszych i skłaniają ich do zawarcia niekorzystnej umowy – często pod pozorem oszczędności. Akcja Świadomy Klient ma na celu również edukację w obszarze cyberbezpieczeństwa. Ze względu na pandemię Covid-19 i związane z nią przeniesienie aktywności Polaków do internetu w tym okresie znacząco nasiliły się próby oszustw i wyłudzeń w sieci.
– Rzeczywistość pokazuje, że cyfrowi przestępcy wykazują się coraz większą pomysłowością. Dlatego kluczowa staje się wiedza, jak rozpoznać sytuacje, w których ktoś w internecie podszywa się na przykład pod sprzedawcę energii. W ramach naszej Akcji chcemy zmotywować Klientów do refleksji, której celem jest większa ostrożność przed takimi niebezpieczeństwami jak: wyłudzenie danych, utrata oszczędności lub zawarcie niekorzystnych umów. To szczególnie istotne w dobie rosnącej popularności rozwiązań cyfrowych – dodał Henryk Mucha, Prezes PGNiG Obrót Detaliczny.
Działania komunikacyjne w ramach Akcji Świadomy Klient będą prowadzone za pośrednictwem spotów audio-video, artykułów i materiałów drukowanych, m.in. w internecie, radiu, prasie, outdoorze, social mediach oraz Biurach Obsługi Klienta PGNiG Obrót Detaliczny.