Według statystyk TNS Polska na początku zeszłego roku 44 proc. Polaków posiadało smartfon, a 46 proc. spośród nich korzystało z aplikacji mobilnych. Aż 64 proc. wchodziło do Internetu, wykorzystując do tego swój telefon. Nie tylko do szybszej i wygodniejszej komunikacji i rozrywki, ale także do załatwiania wielu spraw za pomocą kilku kliknięć w telefonie.
W biznesie liczy się każda minuta. Warunkiem powodzenia jest elastyczność i efektywność, którą najłatwiej osiągnąć przez wdrożenie rozwiązań mobilnych. Sprzyjają temu coraz bardziej zaawansowane tablety i smartfony wyposażone w aplikacje biznesowe.
Klient nasz pan
Wprowadzenie możliwości mobilnych płatności dla swoich klientów ułatwia im robienie zakupów i przelewów, nawet gdy zostawią w domu portfel z kartami płatniczymi. Wystarczy do tego zeskanowanie smartfonem kodu QR albo połączenie do Internetu lub transfer za pomocą Facebooka. Już w samym 2013 roku wartość transakcji mobilnych sięgnęła 235 miliardów dolarów.
Do niedawna najpopularniejszy dyskont w Polsce oferował jedynie płatności tradycyjną metodą - gotówką. Obecnie nie tylko wprowadzono terminale płatnicze przy kasach, ale rozwijany jest własny system płatności mobilnych iKASA - dla klientów, którzy dysponują smarftonem. Rozwiązanie to ma przed sobą świetlaną przyszłość, bowiem jak pokazuje przykład Starbucksa, który wprowadził własną aplikację do płatności w kawiarniach, przy jej użyciu realizuje się już 11 proc. całego obrotu w USA i Kanadzie.
Papier w chmurze
Księgowość nie wywołuje pozytywnych skojarzeń. Na ogół utożsamiana jest z tonami dokumentów i zawiłością przepisów. W obiegu wciąż funkcjonują papierowe faktury i pewnie nieprędko wymrą. Jednak już dzisiaj mają silną konkurencję, która docelowo w dłuższej perspektywie zapewne zastąpi wszystkie papierowe dokumenty w firmach. To za sprawą "chmury", czyli wirtualnej przestrzeni, w której można magazynować i przetwarzać dane. Dzięki niej pracownicy firmy mają dostęp do swoich dokumentów z każdego miejsca na świecie, wystarczy, że posiadają urządzenie mobilne z dostępem do Internetu. To nie tylko ogromne ułatwienie dla usprawnienia komunikacji wewnątrz przedsiębiorstwa, ale także upraszcza kontakt z klientem. Zamiast wysyłać tradycyjną fakturę lub w formie elektronicznej na e-maila, będzie ona umieszczana w "chmurze", do której zajrzeć będzie mógł także klient. "Chmura" pozwoli też na zastąpienie konieczności wizyty w oddziale, bo również klient dostarczy wszelkie dokumenty bankowi, umieszczając je w tym samym miejscu, z którego otrzymał fakturę.
Płać telefonem
W szczególności sektor bankowy wiedzie prym we wdrażaniu w życie aplikacji mobilnych. Przykładowo bank Millennium posiada "Millenet dla Przedsiębiorstw", który nie tylko umożliwia dostęp do konta, ale przede wszystkim możliwość wykonywania za pośrednictwem mobile autoryzowanych przelewów na duże kwoty - co jest niezmiernie ważne w przypadku prowadzenia własnego interesu. Postawiono również na bezpieczeństwo korzystania z tej aplikacji, dlatego dostęp do niej chroniony jest indywidualnym kodem PIN, a także wymaga potwierdzenia hasłem mobilnym ustalanym na stronie internetowej, a w przypadku wybranych transakcji również szybkim hasłem SMS.
Zlecenie przez telefon
Z kolei ING posiada aplikację "BusinessMobile", która oprócz standardowego dostępu do rachunku oferuje możliwość wykonywania i podpisywania zleceń i paczek bankowych, jak również możliwość mobilnego kupna i sprzedaży walut. Także i ten bank postawił nie tylko na funkcjonalność narzędzi mobilnych, ale również i bezpieczeństwo. Użytkownik musi w aplikacji posiadać własny kod PIN, a jeśli przez określony czas z niej nie skorzysta, automatycznie zostaje wylogowany. Dodatkowo w pamięci smartfona nie zostają zapisane dane wrażliwe.
Na uwagę zasługuje też "CompanyMobile" mBanku, która wyróżnia się technologią push notification w postaci powiadomień przychodzących z banku w czasie rzeczywistym oraz logowaniem za pomocą tzw. gestu mobilnego - czyli kombinacją ruchów palcem po ekranie typu swipe.
Należy jednak spodziewać się, że wraz z upowszechnianiem się tych usług, coraz większą liczbą terminali, a przede wszystkich transakcji i przepływu gotówki, bankowość mobilna w niedalekiej przyszłości stanie się łakomym kąskiem dla hakerów i wirtualnych oszustów. A jak pokazało badanie "Rola mobilnych finansów w życiu Polaków" zrealizowane przez TNS, ciągle darzymy ograniczonym zaufaniem bankowość mobilną - 31 proc. osób nie zrealizowałoby przelewu na tysiąc złotych przez mobile, a ponad połowa na 5 tys. zł lub więcej. Dlatego rozwój aplikacji mobilnych dla klientów biznesowych wymaga nie tylko innowacyjności, ale także solidnych zabezpieczeń.