- W ARP dostrzegamy potencjał rynku elektromobilności, nie tylko ze względu na jego innowacyjny charakter, tak bliski działalności naszej spółki, czy też jego znaczenie dla ochrony środowiska, ale także z powodów biznesowych. Dlatego w zeszłym roku kupiliśmy RAFAKO EBUS, wraz z projektem elektrycznych autobusów. Dziś są one rozwijane przez zależną od Agencji Rozwoju Przemysłu spółkę ARP E-Vehicles. Autobusy dostępne są w dwóch wersjach: 8,5 m i 10 m długości. Odpowiadają one zwłaszcza na zapotrzebowanie samorządów, dla których ważne jest bezpieczeństwo transportu dzieci i młodzieży – powiedział Paweł Kolczyński, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.
Rozwój elektromobilności w Polsce prowadzony jest m.in. przez program e-bus, w ramach którego Rada Ministrów uruchomiła dwa projekty wspierające władze lokalne w zakupie autobusów elektrycznych. Programy: Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły 2020 oraz Zielony transport publiczny dysponują łączną kwotą 1 360 000 000 zł. Celem programów jest zmniejszenie zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie takich przedsięwzięć, które przyczynią się do obniżenia zużycia paliw w transporcie.
Od stycznia 2021 roku władze terytorialne mogą się ubiegać o dofinansowanie, w formie pożyczki lub dotacji, przeznaczone na zakup nowych elektrycznych autobusów szkolnych oraz leasing nowych bezemisyjnych autobusów elektrycznych, nowych trolejbusów wyposażonych w dodatkowy układ napędu, dzięki któremu będą mogły pokonywać trasę bez trakcji elektrycznej. Co więcej środki finansowe będzie można wykorzystać na modernizację i/lub budowę infrastruktury pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie pojazdów, w tym szczególności punktów ładowania oraz szkolenie kierowców i mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów.
- Autobus elektryczny produkowany przez ARP E-Vehicles jest odpowiedzią na potrzeby samorządów i spółek operatorskich w zakresie rozwoju bezemisyjnego transportu publicznego. Jest to produkt zaprojektowany i zbudowany całkowicie od podstaw jako pojazd elektryczny przez najlepszych polskich inżynierów i konstruktorów. Umieszczenie baterii pod podłogą przełożyło się na łatwość jego prowadzenia oraz zwiększyło poziom bezpieczeństwa podróży. Pomimo kompaktowych rozmiarów nasz autobus zapewnia komfortowe warunki przejazdu nawet 85 pasażerom. Autobus elektryczny ARP E-Vehicles to lekki, zwrotny i tani w eksploatacji pojazd polskiej produkcji, który doskonale sprawdzi się w komunikacji miejskiej i podmiejskiej, jak również jako autobus bezpiecznie dowożący dzieci i młodzież do szkół - powiedział Mariusz Wdowczyk, prezes ARP E-Vehicles Sp. z o.o.