Napoje bezalkoholowe

i

Autor: Shutterstock

To będą tłuste lata dla branży napojów bezalkoholowych

2016-09-26 14:00

W 2015 r. polscy konsumenci nabyli napoje bezalkoholowe o łącznej wartości 21,7 mld zł. Do 2020 r. wartość sprzedaży napojów bezalkoholowych zwiększy się o 14 proc., czyli przekroczy poziom 24 mld zł – wynika z najnowszego raportu KPMG.

Polacy wdają na napoje bezalkoholowe średnio 564 zł rocznie na osobę.
„Najwięcej przeznaczyli na napoje gazowane (8,3 mld zł) oraz soki, nektary i napoje owocowe (5,9 mld zł). Dynamicznie rośnie też sprzedaż wody butelkowanej – w ostatnich pięciu latach wzrosła o 14 proc. i w 2015 r. wyniosła 4,9 mld zł" – czytamy w komunikacie KPMG.

Czytaj też: Rynek soków rośnie w siłę

Statystyczny Polak kupił w ubiegłym roku 184 litry napojów bezalkoholowych. Największą popularnością w ubiegłym roku cieszyła się woda butelkowana – kupiliśmy jej średnio aż 82 litry, wydając na to 31 euro. Na kolejnych miejscach uplasowały się napoje gazowane (57 litry za 52 euro), soki, nektary i napoje owocowe (35 litrów za 37 euro), napoje energetyzujące (3,1 litra za 8 euro) i napoje izotoniczne (0,9 litra za 1,3 euro).

Co wpływa na decyzje zakupowe Polaków?
– Woda zyskuje na popularności przede wszystkim za sprawą rosnącej roli zdrowego trybu życia i aktywności fizycznej. Wiele wskazuje na to, że w kolejnych latach tendencje wzrostowe w segmencie wody będą jeszcze silniejsze – szacujemy, że do 2020 roku wartość sprzedaży detalicznej wody butelkowanej w Polsce przekroczy poziom 6 mld zł – podkreśla cytowany w komunikacie Andrzej Bernatek, szef grupy doradczej dla rynku dóbr konsumpcyjnych w KPMG w Polsce.

Polski rynek napojów bezalkoholowych w dużej części uzależniony jest od nastrojów konsumenckich oraz trendów produktowych. Największa część konsumentów poddanych badaniu KPMG (58 proc.) wskazała, że na ich decyzje zakupowe wpływa przywiązanie do marki i producenta. Na kolejnych miejscach znalazły się: aspekt zdrowotny (52 proc.), relacja ceny do jakości (43 proc.), zakupy na zapas (38 proc.), patriotyzm gospodarczy ( 37 proc.), innowacje (25 proc., premiumizacja (24 proc.) i hipsteryzacja (15 proc.).

Polska kontra reszta Europy
„Polacy nabywają mniej napojów niż Niemcy (291 litrów), Hiszpanie (255 litrów) czy Francuzi (225 litrów), ale więcej niż Brytyjczycy (157 litrów) czy Ukraińcy (72 litry)" – czytamy w komunikacie KPMG.

Na tle reszty Europy, kupujemy relatywnie dużo soków, nektarów i napojów owocowych – 35 litrów na osobę rocznie, czyli jedynie o jeden litr mniej niż mieszkańcy Niemiec. Daje nam to drugie miejsce w Europie, trzecią pozycję zajmują Francja oraz Wielka Brytania, których mieszkańcy kupują średnio 30 litrów tych napojów na osobę.

Gdzie kupujemy napoje?
Podstawę dystrybucji napojów bezalkoholowych w Polsce stanowi kanał off-trade, czyli różnego formatu sklepy, stacje benzynowe. Jego udział w rynku w 2015 r. wyniósł aż 92 proc. Za jedną piątą ogółu sprzedaży w tym kanale odpowiadają dyskonty. Aż 68 proc. respondentów badania KPMG deklaruje, że kupuje napoje bezalkoholowe w takich sklepach.

Sprawdź także: Kaucja za plastikowe butelki. Ceny napojów w górę

– Firmy działające na rynku napojów bezalkoholowych nie mają wątpliwości – dyskonty dalej będą umacniać swoją pozycję we wszystkich kluczowych segmentach. Rosnąć będzie również rola supermarketów, szczególnie w odniesieniu do wód butelkowanych oraz soków, nektarów i napojów owocowych. Stosunkowo niepewna jest natomiast przyszłość kanału on-trade. Z jednej strony Polacy w miarę bogacenia się coraz chętniej spożywają posiłki poza domem, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do wzrostu znaczenia kanału on-trade w strukturze rynku. Z drugiej strony trendy konsumenckie i przewidywania firm nie wskazują, aby mogła nastąpić rewolucyjna zmiana w znaczeniu tego kanału dla całego rynku – komentuje Piotr Grauer, dyrektor w grupie Deal Advisory w KPMG w Polsce.

Źródło: KPMG

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze