Nową matrycę VAT Sejm uchwalił jeszcze w 2019 roku. Zmiana przepisów miała na celu uproszczenie stawek podatkowych dla podobnych artykułów. Początkowo miała obowiązywać od 1 kwietnia, ale z uwagi na panująca pandemię COVID-19 termin jej wejścia w życie został przesunięty na 1 lipca.
Zobacz także: Aż 30 proc. więcej przesyłek z Chin do Polski
Niższy VAT obejmie:
- produkty dla niemowląt (żywność, pieluszki, etc.) - z 8 proc. na 5 proc.;
- zupy i żywność i dietetyczna - z 8 proc. na 5 proc.;
- owoce tropikalne - z 8 proc. na 5 proc.;
Wyższy VAT obejmie:
- ośmiorniczki i inne skorupiaki staną się tzw. dobrem luksusowym - VAT wzrośnie z 5 proc. na 23 proc.;
- drewno opałowe – z 8 proc. na 23 proc.;
- lód używany do celów spożywczych - z 8 proc. na 23 proc.
- Polityka cenowa Lidla zawsze zakłada oferowanie naszym klientom wysokiej jakości produktów w atrakcyjnych, niskich cenach, wyprodukowanych w sposób zrównoważony. Zawsze, nawet w najtrudniejszych czasach, dbamy o to, by na polskich stołach niczego nie zabrakło. Uważnie analizujemy informacje z rynku, przyglądamy się potrzebom naszych klientów, analizujemy ich upodobania, ale również możliwości zakupowe. Światowa gospodarka, a w konsekwencji my wszyscy, stanęliśmy przed bezprecedensowym kryzysem. Każdy z nas jeszcze uważniej analizuje swój domowy budżet i przygląda się wydatkom. Widzimy, że cena, jej przystępność, częściej niż zwykle jest głównym faktorem, jeśli chodzi o decyzje zakupowe. Z tego powodu, jako lider cenowy, wprowadziliśmy m.in. koncept „Lidlowe ceny”, obniżyliśmy do 33% ceny świeżego mięsa marki Rzeźnik, użytkowników aplikacji Lidl Plus regularnie zachęcamy do korzystania z niezwykle atrakcyjnych promocji i kuponów. Zapewnienie, że pełna wartość obniżki stawki VAT wybranych produktów zostanie przeniesiona na konsumentów, jest kolejnym wsparciem w kierunku wzmocnienia budżetów naszych klientów. Wierzymy, że każdy krok mający na celu stymulowanie ekonomii pomoże nam wszystkim w budowaniu stabilnej, rosnącej gospodarki – podsumowuje Piotr Rogowski, Członek Zarządu ds. Zakupów, Lidl Polska
Lidl Polska postanowił przenieść wartość obniżonego podatku blisko 1000 produktów na swoich klientów – od lipca wszędzie tam gdzie VAT zostanie obniżony ustawowo, Lidl obniży również ceny artykułów. W praktyce oznacza to, że za nasze codzienne zakupy zapłacimy mniej.
Sprawdź również: Polacy nie kupują ubrań w e-sklepach. Powód przeraża
Dla przykładu:
- Bułka śniadaniowa fitness kosztuje 0,99 zł w tym 8% VAT, po obniżce będzie kosztowała 0,96 zł (VAT 5%).
- Bagietka z masłem czosnkowym kosztuje 2,49 zł w tym 8% VAT, od lipca zapłacimy 2,41 zł (VAT 5%)
- Aktualna cena BIO chleba żytniego wynosi 6,19 zł (VAT 23%), po obniżce podatku VAT do 5%, od lipca wyniesie 5,07 zł.
- Ogórki małosolne (700 g) kosztują obecnie 5,99 zł w tym 8% VAT, po obniżce podatku do 5% za ten sam produkt zapłacimy 5,81 zł.
- Jogurt Pilos z ziarnami zbóż kosztuje obecnie 1,59 zł w tym 8% VAT, po obniżce podatku do 5% za takie samo opakowanie zapłacimy 1,54 zł.
- Migdały łuskane Alesto (200 g) kosztują 10,99 zł w tym 8% VAT, od lipca zapłacimy 10,66 zł (VAT 5%).
- Pieluszki XL Lupilu kosztują aktualnie 19,49 zł (8% VAT), od lipca zapłacimy 18,90 zł (5% VAT).
- Wkładki higieniczne normal Siempre obecnie kosztują 3,99 zł (8% VAT), od lipca będą kosztować 3,87 zł (5%).