Wiele osób dba o urodę. Panie, ale coraz częściej także Panowie, chętnie chodzą do kosmetyczki i fryzjera. Jednocześnie narzekają na brak wolnego czasu, który mogą poświęcić na relaksujące i poprawiające wygląd rytuały. Można wyjść naprzeciw zabieganym klientom zaoferować im usługi pielęgnacji ciała i włosów pod jednym dachem. Dzięki temu klienci nie będą musieli rezerwować odrębnych terminów i przemieszczać się z gabinetu kosmetycznego do zlokalizowanego na drugim końcu miasta salonu fryzjerskiego. W centrum urody jednego dnia można pod jednym dachem zrobić się na bóstwo od stóp do głów.
Aby odnieść biznesowy sukces w tej dziedzinie, trzeba mieć pomysł miejsce, w którym można pomalować paznokcie, oczyścić oraz zrelaksować skórę i jeszcze zrobić modną fryzurę. Od czego zacząć przygodę z?
Odpowiednie miejsce
W tym przypadku bardzo ważny jest sam lokal. Można go kupić lub wynająć. Takiej firmy nie da się prowadzić w domu. Chyba że dysponuje się oddzielnym obiektem lub odpowiednią przybudówką. Zatem najlepiej poszukać gotowego już lokalu usługowo-handlowego o powierzchni minimum 20 mkw., położonego w centrum miasta lub na osiedlu mieszkaniowym.
Warto zwrócić uwagę na parking przy obiekcie i łatwy dostęp ze środków komunikacji miejskiej. Na poszukiwania można wybrać się z architektem wyspecjalizowanym w projektowaniu lokali usługowych związanych z urodą.
Ważne pozwolenia
Obiekt, w którym będą świadczone usługi związane z urodą (zabiegi kosmetyczne, obcinanie włosów), trzeba dostosować do wymogów powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej i straży pożarnej. A architekci, którzy zajmują się takimi obiektami już na wstępie wiedzą, na co trzeba zwrócić uwagę, by lokal nie wymagał wysokonakładowego remontu, czy przebudowy.
Do uzyskania pozwolenia sanepidu na prowadzenie centrum urody, potrzebny będzie projekt technologiczny lokalu. To zadanie najlepiej zlecić architektowi specjalizującemu się w projektowaniu tego typu lokali (ten sam, z którym wybieramy się na poszukiwania lokalu). Fachowiec w dokumentach już uwzględni nawet najdrobniejsze wymagane prawem parametry (np. lokalizację umywalek, sanitariatów, śmietników itp.). Jeśli projekt będzie dobry, załatwianie formalności i pozwoleń na działanie centrum urody powinno przebiegać bez problemu.
W przeciwnym razie, kiedy wymagane są liczne poprawki projektu technologicznego, decydująca wizyta kontrolna pracowników sanepidu może opóźnić się nawet o kilka miesięcy. A przecież każdy dzień przełożenia terminu otwarcia wiąże się z dodatkowymi kosztami (głównie związanymi z najmem).
Dobry personel
W centrum urody musi pracować zespół profesjonalistów. Minimum to dwie osoby: fryzjer i kosmetyczka. Nawet jeśli sam właściciel ma uprawnienia do wykonywania obydwu zawodów, lepiej od razu zatrudnić osobę do współpracy. W przeciwnym razie trudno będzie pozyskać zaufanie klientów, a nawet jeśli to się uda, zachowanie dogodnych terminów usług będzie graniczyło z cudem. Trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że niesłowność i niska jakość usług, to droga do plajty.
Jak zatem znaleźć odpowiedniego pracownika? Najprościej jest rozejrzeć się po lokalnym rynku, pozyskać opinie na temat pracowników innych zakładów i spróbować tych najlepszych zaprosić do siebie. Jeśli to się nie uda, należy przeprowadzić prostą rekrutację. Najlepiej dać ogłoszenie w lokalnych mediach (np. serwisie internetowym, radiu), wywiesić ogłoszenie w witrynie lokalu lub na drzwiach i powiedzieć wszystkim znajomym o swojej ofercie. Kandydatów warto poprosić o okazanie dyplomów uprawniających do wykonywania zawodu, aktualnej książeczki sanepidowskiej i referencji. Przejrzyj też ich konta na portalach społecznościowych – i nie po to, by dowiedzieć się, gdzie ktoś spędza urlop. Wiele kosmetyczek i fryzjerów chwali się tam swoimi dotychczasowymi sukcesami zawodowymi i efektami swojej pracy, zamieszczając zdjęcia zrobionych samodzielnie fryzur, koloryzacji, manicure, a także publikując zdjęcia z zawodowych szkoleń i kursów. Taki wirtualny przegląd pozwoli wstępnie ocenić umiejętności i zaangażowanie w pracę danej osoby,
Jeśli biznes będzie się rozwijał, zespół trzeba będzie powiększać o fachowców i ich pomoc (np. panie sprzątające). Wówczas warto swoje kroki skierować do powiatowego urzędu pracy. Przedsiębiorca, który zatrudni osobę zarejestrowaną jako bezrobotna może skorzystać z wielu udogodnień jak np. otrzymać dofinansowanie do organizacji i wyposażenia stanowiska pracy, mieć zapewnioną opłatę składek do ZUS za pracownika, a nawet dopłatę do pensji dla pracownika.
Ciekawa oferta
W centrum urody bardzo ważna jest oferta. Trzeba uważnie obserwować rynek i wprowadzać rozmaite nowinki. Podstawowa oferta usług kosmetycznych powinna zawierać: przekłuwanie uszu, oczyszczanie twarzy wieloma metodami, odżywianie, odświeżanie i odmładzanie skóry rozmaitymi preparatami i z użyciem odpowiednich maszyn, manicure, pedicure, regulację brwi. Dobrze jest też poszerzyć ofertę o zabiegi dedykowane paniom w ciąży, nastolatkom, a także panom.
Niezbędne będzie też stanowisko fryzjerskie z fotelem, lustrem i półką lub ruchomą szafką, a najlepiej od razu dwa. Warto podkreślić, że nie wymagają one dużo miejsca. Jednak aranżując przestrzeń, trzeba od razu zwrócić uwagę, by zachować odpowiednią odległość między miejscem do zabiegów fryzjerskich a strefą do zabiegów kosmetycznych.
W centrum urody nie powinno brakować w ofercie masażu. Jednak nie zawsze można sobie na to pozwolić. Jeśli nie masz na to miejsca, rozważ współpracę z masażystą, który ze swoim stołem do masażu będzie przychodził tylko w określony dzień tygodnia i w konkretnych godzinach. Na ten czas będziesz musiał odpowiednio zaaranżować przestrzeń (odsunąć ruchome meble, oddzielić chociaż przepierzeniem strefę masażu,a nawet złożyć łóżko czy fotel do zabiegów kosmetycznych itp.).
Niezbędne urządzenia
Nawet w niedużym gabinecie warto zainwestować ok. 1 tys. zł w zestaw przenośnych urządzeń niezbędnych do wykonania nowoczesnych zabiegów skóry i twarzy (np. mikrodermabrazja, peeling kawitacyjny) i zestaw urządzeń do manicure i pedicure. Niezbędny będzie też sterylizator narzędzi (ok. 700 zł). Oprócz tego potrzebne będą profesjonalne meble – fotel dla klienta, stołek dla kosmetyczki, stolik kosmetyczny.
Profesjonalne narzędzia do pracy trzeba zapewnić też fryzjerowi. Tutaj podstawą są porządne suszarki, prostownice, lokówki, nożyce, brzytwy, grzebienie, szczotki, naczynia do farb i masek, pas na narzędzia. Wszystko musi być dobrej jakości. Na buble szkoda pieniędzy. Oczywiście do tego należy doliczyć fotele fryzjerskie, lustra.
Pamiętaj też o obowiązkowej kasie fiskalnej (ok. 1 tys. zł).
Promocja i reklama
Najlepszą wizytówką i reklamą firmy jest sam gabinet i jego pracownicy. Członkowie zespołu muszą mieć jednakowe uniformy z delikatnym logo firmy. Stroje powinny być estetyczne i wygodne. Podstawą promocji są ładne ulotki dystrybuowane po okolicznych osiedlach i aktywna działalność w internecie. Współcześnie nie obejdzie się bez dobrej strony internetowej. Muszą się tam znajdować dokładne dane kontaktowe telefoniczne i mailowe. Stwórz zachęcającą galerię zdjęć. Zaprezentuj tam cały salon, siebie i swoich współpracowników. Ważnym elementem jest przejrzysta prezentacja oferty wraz z cennikiem. Klient z sieci powinien od razu mieć możliwość zapoznania się z pełną ofertą i cennikiem.
W tym biznesie warto postawić na współpracę z innymi firmami z branży. Wygospodaruj u siebie miejsce na gablotkę, w której będą prezentowane kosmetyki konkretnych firm. Klienci będą mogli zakupić je u ciebie z większym upustem.
Jako profesjonaliści bierzcie także udział w profesjonalnych targach, gdzie zaprezentujesz swoją firmę i poznasz branżowe nowinki.
Rejestracja firmy
Salon kosmetyczno-fryzjerski to zwykła działalność gospodarcza. Firmę należy zarejestrować w Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej. Można to zrobić przez internet – ale tutaj trzeba dysponować profilem zaufanym na e-PUAP (elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) lub podpisem elektronicznym. Firmę można zarejestrować także w sposób tradycyjny w urzędzie gminy. Musisz sobie zdawać sprawę z tego, że za pośrednictwem wniosku CEIDG zgłaszasz siebie do ZUS jako płatnika składek. Natomiast do zgłoszenia siebie i swoich pracowników jako osoby ubezpieczone niezbędna będzie jeszcze wizyta w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Jako profesjonalna firma możesz założyć firmowe konto w banku i wyrobić pieczątkę oraz wizytówki.
Do ważnych formalności można zaliczyć jeszcze ubezpieczenie salonu i OC za szkody osobowe lub rzeczowe wyrządzone gościom. Na rynku jest wiele firm ubezpieczeniowych, które oferują pakiety dla przedsiębiorców.
Izabela Dębicka (30 l.), właścicielka studia urody MonaMi w Białymstoku (woj. podlaskie):
– Z perspektywy czasu mam wrażenie, że otwarcie przeze mnie salonu kosmetyczno-fryzjerskiego to było szaleństwo. Może miałam jakieś przeczucie? Wcześniej przez kilka lat pracowałam w budżetówce jako pedagog. Pewnego dnia, bez przyczyny, postanowiłam zmienić swoje życie zawodowe o 180 stopni. Dziś nie umiem powiedzieć, dlaczego wybrałam akurat tę branżę, bo poza tym, że bywałam klientką tego typu salonów, nigdy nie miałam z tą pracą nic wspólnego. Wszystko potoczyło się bardzo szybko, a nazwa firmy po prostu mi się przyśniła. Zaryzykowałam swoje oszczędności, a niezbędne wyposażenie zdobywałam stopniowo, biorąc część urządzeń w leasing. Gdy w wynajętym przeze mnie lokalu trwał już remont, ja jeszcze kończyłam kursy masażu i kosmetyczne. Zatrudniłam doświadczoną kosmetyczkę oraz dwie zdolne stażystki i na początku zajmowałyśmy się tylko kosmetyką, zaś usługi fryzjerskie wprowadziłyśmy po roku działalności. Obecnie oferujemy pełną gamę usług: manicure i pedicure, masaże i zabiegi pielęgnacyjne twarzy i ciała, makijaże czy depilację, a także strzyżenie, modelowanie i koloryzację włosów. Największą radość sprawia mi fakt, że klientki do nas wracają i polecają nam swoim znajomym – poczta pantoflowa to najlepsza forma reklamy. Nie jest też już niczym dziwnym, że z mojego salonu korzystają także mężczyźni.