Kryzys energetyczny

i

Autor: Getty Images Komisja Europejska przedstawiła plan walki z kryzysem energetycznym

Kryzys energetyczny

Ceny energii wzrosły o kilkaset procent! Dlaczego prąd jest tak drogi?

2022-10-11 19:15

Rynek energetyczny rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. Jego znaczącą częścią, napędzającą całą branżę, są odnawialne źródła energii. Wśród rozwiązań, które cieszą się największym zainteresowaniem wśród konsumentów wymienić należy przede wszystkim pompy ciepła i instalacje fotowoltaiczne, z których korzysta biznes - z naciskiem na duże instalacje. Jednym z największych wyzwań zarówno dla całej branży, jak również dla konsumentów są rosnące ceny energii elektrycznej. I tak dla przykładu, w marcu 2022 roku, koszt energii w kontraktach terminowych z dostawą na rok 2023 oscylował na poziomie 796,78 zł/MWh, a już pod koniec sierpnia br. wynosił… 2 547 zł/MWh.

– W ostatnim czasie obserwujemy znaczne wzrosty cen energii elektrycznej. Bazując na podstawie kontraktów zawieranych na Towarowej Giełdzie Energii (TGE), trend ten utrzyma się zarówno w dostawie na 2023 rok, jak i w kolejnych latach – informuje Maciej Sieracki, założyciel i prezes zarządu Naster S.A. Zauważyć należy, że cena czarnej energii w roku 2020 na dostawy na 2023 rok utrzymywała się na poziomie 250 zł/MWh, a w 2023 roku przekroczyła barierę psychologiczną 2 500 zł/MWh.

Zmiany te są spowodowane m.in.:

  •         wzrostem cen węgla (polska energetyka w zdecydowanej większości, bo aż ponad 70 proc., opiera się na nieodnawialnych źródłach, takich jak węgiel brunatny i kamienny),
  •         zwiększonym popytem na energię po lockdownie,
  •         kosztami zakupów uprawnień do emisji CO2,
  •         wzrostem cen gazu ziemnego na rynku światowym.

Przyszłość energii w fotowoltaice i pompach ciepła?

Na dachach polskich budynków zamontowanych jest obecnie już prawie 900 tys. instalacji fotowoltaicznych. Według stanu na lipiec 2022 r. zainstalowana moc fotowoltaiki przewyższyła 10 GW (wzrost o ok. 100 proc. w jednym roku), a znaczenie fotowoltaiki i magazynów energii będzie wciąż wzrastać. Jak wynika z przewidywań oraz trendów, w kierunku których zmierza zarówno Europa, jak również nasz kraj, Polacy nadal będą interesować się fotowoltaiką. Głównym tego powodem są wspomniane stale rosnące ceny energii, coraz bardziej wyśrubowane normy energetyczne przy budowie nowych domów, a także dofinansowania, z których mogą korzystać klienci. W 2022 roku czwartą odsłonę ma Program Mój Prąd. Dla klientów dostępne są także inne formy ulg, takie jak Czyste Powietrze czy Ulga Termomodernizacyjna (źródło). Jak wynika z danych opublikowanych przez Europejskie Stowarzyszenie Pomp Ciepła (ang. European Heat Pump Association, EPHA) w 2021 roku w Europie sprzedaż pomp ciepła wzrosła o 34 proc. U lidera, czyli… Polski, wartość ta

zwiększyła się o 87 proc. (źródło). Nasz kraj był trzecim rynkiem sprzedaży w ubiegłym roku. Natomiast według branżowych ekspertów, w perspektywie najbliższych lat Polska jest w stanie dojść do udziału pomp ciepła na poziomie 50 proc. sprzedaży wszystkich urządzeń grzewczych (źródło). Potencjał jest więc bardzo duży. W ubiegłym roku pompy ciepła pokryły około 14 proc. zapotrzebowania na ciepło w budynkach na terenie całej Unii Europejskiej. (źródło).

– Do końca 2022 roku w planach mamy otwarcie pierwszego salonu firmowego pomp ciepła i fotowoltaiki. W dalszej kolejności chcemy pozyskać gotowe projekty farm fotowoltaicznych i wybudować pierwszą farmę dedykowaną klientom Naster w formule cPPA, a także pozyskać projekty farm wiatrowych i dostarczać energię bezpośrednio do klienta biznesowego. Rozważamy także wejście na rynek produkcji wodoru i zakup własnych elektrolizerów, abyśmy mogli zajmować się całym łańcuchem wartości dla klienta końcowego. W ostatnim czasie rozszerzyliśmy także swoją ofertę o carporty, czyli wiaty fotowoltaiczne w 3 wariantach, stacje ładowania, a także magazyny energii – informuje Agnieszka Stachurek, Dyrektor Handlowy w Naster S.A.

Naster chce zrewolucjonizować rynek energii w Polsce

Naster S.A. dostarcza pełen wachlarz usług energetycznych, oferując rozwiązania kierowane zarówno do klienta biznesowego, jak i indywidualnego. Konsumentom zapewnia rozwiązania oparte na odnawialnych źródłach energii, natomiast dla biznesu oferowany jest dodatkowo gaz i energia. Obecnie rozwija także swoją działalność w zakresie odnawialnych źródeł energii – projektuje, realizuje oraz dostarcza instalacje fotowoltaiczne i pompy ciepła dla klientów biznesowych i indywidualnych. W celu dalszego rozwoju oraz jeszcze skuteczniejszego dotarcia do klientów korporacyjnych, jak również prywatnych, spółka podjęła decyzję o pozyskaniu finansowania w ramach crowdfundingu udziałowego.

– Obecnie widzimy w Polsce bardzo duży potencjał w zakresie sprzedaży pomp ciepła, jak również w dostarczaniu dużych instalacji fotowoltaicznych dla biznesu. Wynika to w głównej mierze z faktu, że branża detaliczna oraz sprzedaż i montaż mniejszych rozwiązań do 50 kW się wyczerpał. Jest to spowodowane przede wszystkim zmianą sposobu rozliczenia. Olbrzymi potencjał mają za to duże instalacje fotowoltaiczne - powyżej 50 kW. Na rynku widać ożywienie i wzrost zainteresowania tego typu rozwiązaniami - szczególnie wśród supermarketów, które wyprzedziły już grupy energetyczne pod względem mocy generowanej przez rozwiązania fotowoltaiczne, zamontowane na dachach dużych sklepów – wyjaśnia Maciej Sieracki.

Duży potencjał fotowoltaiki, szczególnie w zakresie biznesowych instalacji

Moc rozwiązań fotowoltaicznych sukcesywnie wzrasta. Jak wynika z danych Forum Energii, krajowa produkcja energii pozyskana z OZE stanowiła 16,7 proc. Fotowoltaika w Polsce, w przeciwieństwie do innych krajów w Europie, miała do tej pory charakter prokonsumencki. W 2021 roku mikroinstalacje stanowiły ponad 70 proc. mocy zainstalowanej w fotowoltaice. Wynikało to z zainteresowania Polaków produkcją energii we własnym zakresie, dostępnymi programami wsparcia i przyjaznymi regulacjami prawnymi m.in. ulgami podatkowymi (źródło). Niestety, po zmianie systemu rozliczeń na net-billing rynek konsumencki znacząco wyhamował. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w przypadku klientów biznesowych oraz większych instalacji.

Od początku istnienia Naster S.A. rozwój spółki finansowany był przede wszystkim z bieżących środków, a jedynie w ograniczonym zakresie z finansowania bankowego. Spółka poszukuje więc dodatkowej formy zdobycia kapitału na rozwój i widzi go w crowdfundingu.

– Dostrzegamy ogromny potencjał w finansowaniu poprzez crowdfunding społecznościowy nie tylko pod kątem finansowym, ale także wizerunkowym. Emisja akcji pozwoli nam na zwiększenie rozpoznawalności spółki na rynku, zdobycie środków, co przełoży się na dalszy rozwój i powinno mieć pozytywne odzwierciedlenie w zwiększeniu wyników operacyjnych spółki w przyszłości – mówi Maciej Sieracki.

Naturalnym uzupełnieniem oferty fotowoltaicznej jest sprzedaż pomp ciepła – urządzeń w pełni elektrycznych – dla firmy, domu i rolnictwa. Dzięki połączeniu z instalacją fotowoltaiczną pozwalają obniżyć niemal do zera nie tylko koszty energii elektrycznej, ale też ogrzewania. To rozwiązanie nie tylko niskokosztowe, ale też bezemisyjne. Dodatkowo, Naster we współpracy z Partnerami zajmuje się kompleksową budową i nadzorem farm fotowoltaicznych. Działania firmy obejmują planowanie i rozwój, budowę oraz zarządzanie elektrowniami fotowoltaicznymi.

Naster liczy, że odegra znaczącą rolę w tej transformacji, przybliżając Polaków oraz duże firmy do podążania za trendami, troską o ochronę środowiska, jak również zwiększeniem bezpieczeństwa i niezależności energetycznej.

Pieniądze to nie wszystko - Piotr Maciążek
Sonda
Jakie kryterium byłoby lepsze w przypadku zamrożenia podwyżki cen prądu?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze