„Wycieczka z pokazem garnków, oferowanie lamp do naświetlania podczas wykładu, prezentacja masażerów, badania połączone ze sprzedażą suplementów diety – podczas takich spotkań często dochodzi do nieprawidłowości. Zdarza się, że wprowadzeni w błąd konsumenci decydują się na niepotrzebny i zbyt drogi zakup, a potem mają problemy ze zwrotem lub reklamacją" – informuje w komunikacie UOKiK.
Kara dla pięciu firm
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał waśnie sześć decyzji odnośnie podmiotów oferujących sprzedaż poza swoim lokalem. Na pięciu przedsiębiorców nałożył kary – na łączną kwotę ponad 484 tys. zł. To firmy: Aqua Med oraz Carpe Diem Med z Opalenicy, Iscomed z Wrocławia, Housefire (dawniej Hausfeuer) z Poznania oraz Biomed Centrum Kruszka, Kruszka ze Smolnicy. Natomiast Firma Handlowo-Usługowa Exito z Opalenicy zobowiązała się, że usunie skutki naruszenia praw konsumentów.
Sprawdź także: Seniorzy zadłużają się na potęgę przez biedę i samotność
– Ci przedsiębiorcy naruszali zbiorowe interesy konsumentów, np. nie przekazywali klientom rzetelnej informacji na temat oferowanych produktów i handlowego celu spotkań. Umyślnie wprowadzali ich w błąd, by nakłonić do zakupów, których konsumenci w innych okolicznościach by nie zrobili – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK. – Niedopuszczalne było też dawanie do podpisu niezgodnych z prawem weksli, ograniczanie praw do rękojmi czy zniechęcanie do zwrotu towarów – dodaje.
Jak nie dać się oszukać?
UOKiK radzi, aby uważnie czytać zaproszenia. Powinny uczciwie informować o celu spotkania. Nie daj się zwieść, że chodzi tylko o bezpłatne badania czy wykład. „Pamiętaj, że prezenty przeważnie nie są za darmo – zastanów się, czy są warte twojego czasu i narażania się na pokusę" – tłumaczy Urząd.
Senior, który zdecyduje się jednak pójść na spotkanie, nie powinien na miejscu podejmować decyzji szybko i pochopnie. Każdy konsument ma prawo do rzetelnej informacji na temat oferowanych produktów. „Dopytaj o ich właściwości, porównaj ceny. Nie daj sobie wmówić, że musisz kupić daną rzecz natychmiast, bo potem nie będziesz miał okazji" – radzi ekspert UOKiK.
Czytaj też: 3 złote zasady, których powinien przestrzegać każdy senior
Szczególną ostrożność powinno się zachować także decydując się na płatność na raty. Należy dokładnie przeczytać umowę i załączniki do niej, włącznie z tym, co jest napisane „małym drukiem". Mogą się tam kryć bowiem ukryty dodatkowe kosztów. Podpisując weksle in blanco, trzeba upewnić się zaś czy nie widnieje na nich klauzula „nie na zlecenie" lub inna równoznaczna.
Warto pamiętać, że od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy można odstąpić w ciągu 14 dni od otrzymania towaru. Termin ten wydłuża się do 12 miesięcy, jeśli sprzedawca nie poinformował o tym prawie klienta. Po wysłaniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy, nabywca musi w ciągu 14 dni odesłać produkt na własny koszt.
„Nie powinieneś go w tym czasie używać – jeśli go uszkodzisz albo zniszczysz oryginalne opakowanie, firma może cię obciążyć kosztami za obniżenie wartości. Przed wysłaniem zrób fotografię" – informuje Urząd.
Zobacz również: Seniorzy - klienci na wagę złota
Wadliwy produkt można z kolei reklamować. Jeśli sprzęt się zepsuje albo zniszczy nie z winy konsumenta, można żądać od sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru, obniżenia jego ceny, a gdy wada jest istotna – nawet zwrotu pieniędzy. Na reklamację w ramach rękojmi masz dwa lata od daty zakupu.
Nie wstydź się prosić o pomoc
„W przypadku wątpliwości lub problemów, zadzwoń na infolinię konsumencką 801 440 220 lub 22 290 89 16, napisz maila na adres: [email protected], skontaktuj się z rzecznikiem konsumentów lub Inspekcją Handlową" – radzi UOKiK.
Źródło: UOKiK