W razie wątpliwości zapytaj organizatora o wyjaśnienie kwestii, które są dla ciebie niezrozumiałe. Informacje w katalogach, folderach przedstawianych przez organizatora nie mogą wprowadzać cię w błąd.
Czego nie powinno być w umowie
Niedozwolone jest zastrzeganie przez organizatorów turystyki w umowach, że zmiany dotyczące zakwaterowania lub zubożenia programu wycieczki nie mogą być powodem do roszczeń ani odstąpienia od kontraktu. Ponadto biura podróży czasami wyłączają swoją odpowiedzialność za wadliwe wykonanie usługi przez swoich kontrahentów (brak wody, klimatyzacji lub prądu w hotelu, konserwacja basenu itp.). Jest to niezgodne z prawem. W umowach nie powinno być postanowień, które przewidują brak odpowiedzialności organizatora za informacje udzielane przez jego agentów bądź pośredników.
Uważaj na oferty last minute
Wiele umów stosowanych przez biura podróży nakłada na klientów uciążliwe formalności w dochodzeniu swoich praw - typowym przykładem jest bardzo krótki, dwudziestoczterogodzinny okres, w którym można składać reklamacje. Z kolei terminy rozpatrywania skarg przewidziane w kontraktach są bardzo długie i sięgają nawet 45 dni. Trzeba uważać na oferty last minute, bo umowy tego rodzaju często zawierają klauzule umożliwiające biuru podróży dokonywanie zmian w warunkach imprezy - np. standardu zakwaterowania.
Ustawa o usługach turystycznych nie różnicuje ofert specjalnych, last minute itd., co oznacza, że konsumentowi zawierającemu umowę tego rodzaju przysługuje pełny zakres ochrony przewidziany prawem. Często w kontraktach last minute istotne informacje (zwłaszcza nazwa hotelu) nie są w ogóle podane, co narusza interesy konsumenta, ponieważ wiąże go postanowieniami, z którymi nie miał możliwości zapoznać się przed zawarciem umowy.