Badanie przeprowadzone w styczniu przez ASM Sales Force Agency wykazało, że średnia wartość koszyka zakupowego w wyniosła 238,64 zł. To wzrost na poziomie 11,08 zł, czyli o 5 proc. w porównaniu do grudnia 2021 r. Drożyzna to sklepach to wynik stale rosnącej inflacji. Ceny wzrosły w 10 na 13 badanych sieci handlowych – wynika z raportu ASM Sales Force Agency. Jednak, trzy sieci zostały włączone do badania dopiero w styczniu 2022. Z raportu wynika, że największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego był w Lidlu (12,71 proc.). Natomiast w ujęciu rocznym, wzrost cen odnotowano w ośmiu sieciach wobec 2021 roku. Były to min.: Biedronka (10,52 proc.), Makro (8,54 proc.) czy Kaufland (6,82 proc.). W sieci Biedronka średnia cena w styczniu 2022 r. była wyższa o 22,73 zł niż przed rokiem.
Zapomniane OFE. Polacy nie wiedzą, ile mają na koncie emerytalnym?
Z wyliczeń wynika, że za koszyk produktów najtańszych trzeba było zapłacić 189,18 zł (więcej o 11,44 zł niż w grudniu), natomiast za koszyk produktów najdroższych - 305,12 zł - więcej o 21,64 zł niż w grudniu. Dane w ujęciu rocznym pokazują, że cena koszyka minimalnego w styczniu 2022 r. w sieciach handlowych była wyższa o 5,39 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w styczniu 2022 r. tańszy o 8,23 proc. niż w 2021 r.
Z danych zgromadzonych w raporcie wynika, że w styczniu 2022 r. podrożało osiem kategorii produktów: dodatki, mięso, wędliny i ryby, mrożonki, produkty tłuszczowe, napoje, nabiał, słodycze oraz używki i alkohol. Podobnie jak w grudniu w największym stopniu zdrożały produkty tłuszczowe. W styczniu wzrost ten wyniósł blisko 40 proc. wobec 2021 r. Największy spadek cen w styczniu br. widać w przypadku produktów sypkich (15,96 proc).
Gdzie najtaniej?
W styczniu najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego w tej sieci wyniósł 202,37 zł. To o 6,74 zł więcej niż najtańszy koszyk w grudniu 2021 r., należący przed miesiącem również do Auchan. Taniej jest w sieciach tradycyjnych - 233,75 zł. Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba było wydać ponad 13,55 proc. więcej.
Polecany artykuł: