Polecany artykuł:
Opinia episkopatu dotyczy szerszego problemu moralnego dotyczącego szczepionek w ogóle, a nie tylko tej, która ma ochronić ludzi przed koronawirusem. Dopuszcza bowiem sytuacje, kiedy człowiek, a w szczególności katolik, może poddawać się szczepieniu nawet wtedy, kiedy szczepionka (inaczej niż ta przeciw koronawirusowi) została opracowana „z wykorzystaniem linii komórkowych abortowanych płodów”Jak powiedział biskup profesor Jacek Grzybowski z Katedry Filozofii Kultury i Religii UKSW, stanowisko zespołu koreluje z notą watykańskiej Kongregacji Nauki Wiary, z tym, że tekst polskiego zespołu jest bardziej szczegółowy. Podejmuje np. takie tematy, jak prawo każdego człowieka, wierzącego czy ateisty, do informacji o szczepionkach, procesie technologicznym oraz skutkach ich działania. A także prawo każdego człowieka do dobrowolności realizacji szczepień.
Owoc bożego daru
Według ekspertów KEP „wynalezienie szczepionek może być uznane – z perspektywy medycyny prewencyjnej – za szczególny owoc daru udzielonego człowiekowi przez Boga, któremu nie jest obojętny los człowieka i zagrożenia związane z chorobami, w tym także z chorobami zakaźnymi”. Zespół ds. bioetycznych KEP wypowiedział się bardzo krytycznie o sprzeciwach dotyczących szczepionki przeciwko chorobie COVID-19, której przyczyną jest wirus SARS-CoV-2. „Niektóre ze sprzeciwów są motywowane zastrzeżeniami etycznymi, inne zdają się związane z teoriami spiskowymi lub mitami” - orzekł. W sprawach spornych, dotyczących skutków stosowania szczepionek, zespół zalecił korzystanie z budzących zaufanie specjalistów. Zapewnił, że szczepionka przeciw COVID-19 nie wykorzystuje komórek abortowanych płodów. Podczas konferencji prasowej padło pytanie o to, dlaczego w stanowisku zespołu nie ma jasnego apelu, aby poddać się szczepieniu przeciwko COVID-19. „Stanowisko nie jest apelem, (…) ale rzetelnym omówieniem aspektu moralnego” – padła odpowiedź. Jednak biskup Grzybowski przyznał, że osobiście zaszczepi się przeciwko COVID-19.