Obietnice bez pokrycia
Miała być debata o zdrowym stylu życia, a każda przybyła na pokaz para miała dostać wielofunkcyjny, automatyczny ekspres do kawy – tak zachęcała do przyjścia na pokaz swoich produktów firma Swiss-Med sp. z o. o. sp. k. ze Stęszewa. W rzeczywistości wypasiony ekspres okazywał się okazywał się tanią kawiarką lub ekspresem przelewowym za kilkadziesiat złotych. Podczas pokazów Swiss-Med kusił też „wyjątkowymi promocjami”. Firma oferowała pościel wełnianą i 5 innych urządzeń takich jak odkurzacz czy mata masująca za jedyne 10,5 tys. zł , ale tylko w zestawie tłumacząc, że jest to prawdziwa okazja, bo gdyby każdy produkt został kupiony oddzielnie kosztowałby ponad 45 tys. zł.
"Wyjątkowe okazje"
- Nie ma mojej zgody na manipulowanie konsumentami, oferowanie im za 10 tys. zł produktów, które na rynku mogliby kupić za ułamek tej kwoty i jeszcze przedstawianie tego jako wyjątkowej okazji. Takie praktyki są absolutnie bezprawne i krzywdzące dla konsumentów. Nie ma mowy o jakiejkolwiek tolerancji czy taryfie ulgowej dla nieuczciwych przedsiębiorców organizujących pokazy handlowe – zapowiada Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Na celowniku UOKiK
To kolejna już w ostatnim czasie wysoka kara za pokazy – w lipcu na firmę Comfort Med+ została nałożona kara w wysokości ponad 3,5 mln zł. We wrześniu Prezes UOKiK wszczął kolejne – na razie wyjaśniające – wobec spółki Eneda z Poznania, która organizuje spotkania obiecując uczestnikom bon turystyczny na 3-dniowy pobyt w hotelu z wyżywieniem i wszystkimi atrakcjami. Tak naprawdę bon uprawniał jedynie do zniżek, a "przy okazji" firma zorganizowała pokaz garnków i materace. Było też losowanie „nagród”, za które jednak podobno trzeba było zapłacić. W toku jest jeszcze ok. 10 postępowań dotyczących nieuczciwych praktyk podczas pokazów handlowych.
Porady UOKiK dla konsumentów
Seniorze, jeśli zostałeś zwabiony na pokaz handlowy i namówiony na zakup prezentowanych produktów, pamiętaj, że możesz w ciągu 14 dni odstąpić od umowy. Wystarczyć, że wyślesz do firmy stosowny formularz, który możesz pobrać ze strony prawakonsumenta.uokik.gov.pl. Nie musisz podawać powodu rezygnacji, nie poniesiesz też kosztów – poza opłatą za odesłanie zakupów. Po bezpłatną poradę prawną zadzwoń pod numer infolinii konsumenckiej 801 440 220 lub 22 290 89 16 albo napisz e-maila na adres: [email protected]. Pomocą służą też rzecznicy konsumentów, którzy działają w każdym powiecie
Zobacz też: Naciągacze wcisnęli mi witaminy za 2500 zł! Za dwa i pół tysiąca!
Przeczytaj także: Nowa metoda garnkowych oszustów - losowanie "prezentu" podczas pokazu