Młodzież

i

Autor: unsplash.com

Sztuczna inteligencja

Generacja Z w pracy mówi po angielsku. Czy AI nauczy nas języków obcych?

Z raportu platformy Babbel wynika, że 63 proc. pracowników pokolenia Gen Z (18-24 lata) używa języka obcego w swoim miejscu zatrudnienia. Jednocześnie aż 74% polskich pracodawców nie zapewnia pracownikom możliwości doskonalenia swoich umiejętności językowych. Czy AI mogłaby wypełnić tę lukę, abyśmy mogli samodzielnie uczyć się języków?

Sztuczna inteligencja może znacząco wpłynąć na różne dziedziny naszego życia. Już teraz mówi się o jej nieocenionym potencjale w kontekście diagnostyki chorób, usprawniania procesów funkcjonowania przedsiębiorstw, czy bezpieczeństwa instytucji. Okazuje się, że AI może być również wsparciem w nauce języków obcych, ale póki co nie ma potencjału, aby całkowicie zastąpić nauczycieli.

Sztuczna inteligencja w służbie aplikacji do nauki języków

Sztuczna inteligencja sprawiła, że platformy do nauki języka stają się coraz bardziej zaawansowane i zbliżają nas do tak zwanego „złotego standardu” nauczania, czyli zajęć jeden na jeden z nauczycielem. Dzięki AI platformy językowe coraz częściej wyposażone są w funkcję rozpoznawania mowy, która czuwa nad poprawną wymową zapamiętanych słów, na bieżąco przesyła uwagi uczącym się, pomaga im zwiększyć pewność siebie  i sprawdzić się podczas rozmowy w obcym języku.

AI obecne jest również w wirtualnym trenerze pamięci, który korzysta z lingwistycznej zasady powtarzania w interwałach, w której wyuczone informacje są powtarzane w optymalnych odstępach czasu, aż przenikną do pamięci długotrwałej. Dzięki temu zapamiętujemy nowe słowa szybciej i na dłużej. AI wspiera również systematyczność osób korzystających z aplikacji, poprzez dostarczanie użytkownikom spersonalizowanych tematów lekcji, które korespondują z ich zainteresowaniami oraz aktualnym poziomem wiedzy i postępami w nauce. 

Chatbot zamiast nauczyciela?

ChatGPT powoli rewolucjonizuje sposób nauki i pracy. Według BBC[1] studenci coraz chętniej korzystają z chatbotów, aby podszkolić swoje umiejętności językowe i jest to dla nich alternatywa klasycznych konwersacji z native speakerami. Jako zalety wskazują przede wszystkim na natychmiastową dostępność, brak problemów związanych z odmiennymi strefami czasowymi, czy znalezieniem odpowiedniego terminu lekcji. Eksperci podkreślają jednak, że chatboty nie są w stanie przekazać swoim rozmówcom kontekstu kulturowego, który często jest istotny dla poprawnego zrozumienia rozmówcy zza granicy. Brak im również ludzkiej empatii, dlatego zdarzają się sytuacje, w których chatbot błędnie odczytuje intencje nadawcy.

Nauka języków to nie matematyka

Za sprawą rozwoju AI popularne narzędzia do tłumaczenia tekstu zyskują na popularności i przyspieszają pracę, ale jednocześnie mogą odbierać motywację do nauki.

"Faktem jest, że ludzie chcą rozumieć innych i szukają sposobów, aby to osiągnąć w prosty sposób. Jednak skuteczna nauka języka znacząco różni się od schematu zadawania pytania i uzyskiwania jednoznacznej odpowiedzi, z jakim mamy do czynienia na przykład w matematyce. Kto chciałby korzystać z urządzenia tłumaczącego podczas romantycznej kolacji? Sztuczna inteligencja ulepsza naszą technologię i może wspierać proces uczenia się, ale sama nauka nie może być wykonywana przez AI, ponieważ aby skutecznie się komunikować, nasze mózgi muszą w jakiś sposób nauczyć się działać w innym języku" – mówi Arne Schepker, CEO platformy do nauki języków Babbel.

Sztuczna inteligencja ma potencjał, aby zrewolucjonizować naukę, zapewnić bardziej spersonalizowane kursy dla uczniów, czy ułatwić nauczycielom analizowanie postępów swoich studentów. Tylko w połączeniu z wiedzą i doświadczeniem lingwistów i nauczycieli możemy otrzymać narzędzia, dzięki którym nauka będzie bardziej efektywna niż kiedykolwiek wcześniej.

Źródło: materiały prasowe Babbel/24/7 Communication

Sonda
Czy sztuczna inteligencja jest groźna?
Pieniądze to nie wszystko Marcin Ociepa

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze