Poważne kłopoty KTM. Niewypłacalność lub upadłość możliwa, restrukturyzacja również
W końcówce listopada spółka KTM ogłosiła złożenie niezbędnych dokumentów do sądu gospodarczego w Linz. Przedmiotem jest postępowanie upadłościowe i naprawcze.
KTM uchodzi za czołowego europejskiego producenta motocykli. Trudności spółki są spowodowane mniejszym popytem na jej produkty oraz drogą energią. Firma zatrudnia ok. 6 tys. osób. Obecnie musi osiągnąć porozumienie z wierzycielami.
Jak podaje serwis gpone.com, spółka posiada w magazynach ilość rzędu 100 tys. niesprzedanych motocykli.
Kryzys branży motoryzacyjnej w skali Europy. Inne kontynenty radzą sobie lepiej
"Wysoki poziom niepokoju — wywołany m.in. niezadowalającym popytem na auta elektryczne w Europie, presją ze strony producentów samochodów na obniżanie kosztów oraz obawami o konkurencyjność przemysłu UE — prowadzi do pogorszenia nastrojów biznesowych w sektorze producentów części" - stwierdza „Puls Biznesu”.
Powołując się na wyniki badania przygotowanego przez CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych) i firmę McKinsey, podaje, że prognoza rentowności rysuje bardzo ponury obraz. "Już 38 proc. producentów części przewiduje działalność na granicy rentowności lub poniżej w ciągu 12 miesięcy. Na początku 2024 r. takie przewidywania miało jedynie 25 proc. firm" - czytamy.
"Coraz większym problemem staje się konkurencyjność Europy — 70 proc. producentów części widzi ją obecnie jako poważne wyzwanie w porównaniu z 43 proc. rok wcześniej. Ponadto 55 proc. obawia się, że inne regiony, szczególnie Ameryka Północna i Azja, wyprzedzają Europę we wdrażaniu nowych technologii. Chociaż 38 proc. dostawców części nadal priorytetowo traktuje Europę w planach inwestycyjnych, rośnie zainteresowanie Ameryką Północną — 25 proc. i Azją — 22 proc., ponieważ firmy szukają alternatywnych regionów o lepszych perspektywach wzrostu" - czytamy.