Wyprzedaże

i

Autor: Artur Hojny

Handel w niedzielę. Pracownicy zdecydują kiedy chcą pracować [QUIZ]

2017-10-10 16:57

2/3 pracowników centrów handlowych ma wpływ na swój grafik, mimo to 93 proc. z nich decyduje się na pracę zarówno w dni robocze, jak i w weekendy – wynika z badania Kantar Millward Brown.

Na pytanie – „Jaki jest Pana/Pani wpływ na decyzję o pracy w niedziele?" – 61 proc. pracowników odpowiedziało, że praca w niedzielę wynika z ich grafika, na który mają wpływ i który mogą dostosować indywidualnie. Na chęć zamiany pracy w niedziele na inne dni tygodnia istotnie częściej wskazywały osoby w wieku do 30 lat. 7 proc. ankietowanych przyznało, że samodzielnie zgłasza się do pracy w niedziele, zaś 93 proc. osób decyduje się na pracę zarówno w dni robocze, jak również w weekendy, mimo możliwości dostosowania grafika do indywidualnych preferencji.

Zobacz również: Zakaz handlu w niedzielę odsunięty w czasie


Kto decyduje się na pracę w handlu?
– Chęć podejmowania pracy w weekendy wynika w dużej mierze ze struktury demograficznej pracowników centrów handlowych. Są to w przeważającej większości osoby młode, nieposiadające dzieci, część kontynuuje edukację. Można to z łatwością zaobserwować właśnie podczas weekendowych zakupów w centrach handlowych – w sklepach z odzieżą, kosmetykami, sprzętem RTV, ale również w kinach i restauracjach, obsługują nas osoby młode. Natomiast praca w sklepach zatrudniających od kilkunastu do kilkudziesięciu osób daje właśnie możliwość dostosowania grafików w zależności od indywidualnych preferencji oraz zobowiązań – rodzinnych czy związanych z edukacją – powiedział Radosław Knap, dyrektor generalny PRCH.

Elastyczny czas pracy został wskazany jako jeden z trzech najczęstszych powodów podjęcia pracy w handlu. Wskazywały na niego najczęściej osoby w wieku do 30 roku życia. Dla osób, posiadających dzieci ważniejsze są zaś: możliwość kontaktu z ludźmi oraz podjęcia pracy odpowiadającej kwalifikacjom.

Brak alternatywy dla 20 procent pracowników
Co ciekawe, co piąta osoba wskazała, że do wyboru pracy w handlu skłonił je brak alternatywy – była to jedyna praca, jaką udało im się znaleźć. Taką odpowiedź istotnie częściej udzielały kobiety. – Uzyskane przez Kantar Millward Brown wyniki uświadomiły nam, że mimo komunikowanej poprawy koniunktury na rynku pracy – najniższego w historii bezrobocia a wręcz trudności w znalezieniu osób chętnych do pracy – dla co piątego pracownika zatrudnienie w centrum handlowym stanowiło jedyną możliwość podjęcia pracy. Niestety właśnie osoby posiadające najmniejsze doświadczenie i największe trudności ze znalezieniem pracy, zostaną najbardziej dotknięte konsekwencjami zapowiadanego zakazu handlu w niedziele. Jak wynika z szacunków, po wprowadzeniu zakazu obroty punktów handlowych i usługowych zlokalizowanych w centrach handlowych spadną o 4,6 mld zł, co będzie skutkowało spadkiem zapotrzebowania na pracę o 19–20 tys. osób – dodaje Radosław Knap.

Sprawdź także: Zakaz handlu w niedzielę. Będzie „tylko” 29 wyjątków

Czytaj też: Rafalska o zakazie handlu w niedziele: „Być może będzie etap trzeciej niedzieli”

Zobacz również: Małe sklepy znikają w okamgnieniu

Źródło: MSL Group

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze