Zwrot towaru w sklepach stacjonarnych
Możliwość oddania towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym nie podlega żadnym regulacjom prawnym. Jego przyjęcie to jedynie dobra wola sprzedawcy. Jednak ze względu na konkurencję, coraz więcej sklepów stacjonarnych umożliwia im dokonywanie zwrotów nawet w ciągu do 30 dni od daty zakupu. Powszechnie praktykowaną formą rozliczenia jest przekazanie środków na kartę podarunkową przeznaczoną do realizacji tylko w tym konkretnym sklepie. Jeśli jest to sieć sklepów - zwrot bywa możliwy we wszystkich placówkach. Jeżeli właściciel sklepu nie daje klientom takiej możliwości, warto zapytać, czy można wymienić produkt na inny.
Sklepy stacjonarne najczęściej nie przyjmują zwrotu przedmiotów zakupionych w cenie promocyjnej lub produktów wykonywanych na indywidualne zamówienie. Trzeba więc przy zakupie upewniać się, czy w danym sklepie towar możemy zwrócić i ile mamy na to czasu. Jeżeli właściciel sklepu potwierdzi taką możliwość, warto poprosić go o zapisanie tej informacji na odwrocie paragonu i potwierdzenie jej pieczątką.
Konieczny dowód zakupu
Podczas wymiany lub zwrotu towarów kluczową sprawą jest okazanie dowodu zakupu. Może to być paragon, potwierdzenie dokonania transakcji kartą, imienna faktura czy wydruk z rachunku bankowego. Jest to jedyny formalny sposób potwierdzający, że przedmiot rzeczywiście został nabyty w danym miejscu.
Prezent kupiony przez Internet. Czy można go zwrócić?
Inne prawa przysługują nam, gdy kupujemy w sklepie internetowym. Możemy wówczas zrezygnować z zakupów w ciągu 14 dni od momentu odbioru przesyłki. Nie musisz podawać powodu rezygnacji z towaru i otrzymujesz pełną jego równowartość i koszty przesyłki. Jeżeli sprzedawca nie poinformował klienta w trakcie zakupu o dwutygodniowym terminie zwrotu, czas ten może być wydłużony nawet do 12 miesięcy.
Podobne prawo zwrotów obejmuje umowy zawarte na odległość, co oznacza, że zamówienie zrealizowane online, a odebrane osobiście w sklepie stacjonarnym też podlega zasadzie dwutygodniowego okresu zwrotu.
Forma odstąpienia od zakupu jest dowolna. Można ją złożyć przez telefon, listownie lub mailem. W świetle prawa już samo odesłanie towaru oznacza rezygnację z zakupu i nie wymaga spisywania oświadczenia potwierdzającego stanowisko klienta.
Kiedy sprzedawca może nie przyjąć zwrotu towaru zakupionego na odległość?
Nie każdy przedmiot kupiony przez internet można oddać i oczekiwać zwrotu pieniędzy. Sytuacje, w których obowiązują wyłączenia, to np. zakup:
* przedmiotu na aukcji, w której uczestniczyło kilku potencjalnych nabywców;
* towaru produkowanego na indywidualne zamówienie;
* produktu o krótkiej dacie ważności;
* artykułu o zmiennej cenie, która nie jest kontrolowana przez sprzedającego;
* programów komputerowych lub nagrań dźwiękowych sprzedawanych w zapieczętowanych opakowaniach;
* gazet i czasopism (poza prenumeratami).
Pamiętaj ! Uprawnienia dotyczące zwrotu towaru zakupionego na odległość nie dotyczą też towarów zakupionych na fakturę VAT wystawianych na działalność gospodarczą.