prezent

i

Autor: Pixabay

Prawa konsumenta

Jak zwrócić nietrafiony prezent gwiazdkowy? Kiedy jest możliwy zwrot niechcianego towaru do sklepu?

2022-12-26 10:03

Chyba każdy z nas wie, co to znaczy nietrafiony prezent pod choinkę. Możemy spróbować go zwrócić do sklepu, ale nie jest to takie proste, bo zależy od dobrej woli sprzedającego. Inne prawa przysługują nam jeśli zakupy były zrobione w sklepie internetowym. Sprawdź, na jakich zasadach przyjmowane są zwroty i kiedy można ich dokonać.

Zwrot towaru w sklepach stacjonarnych

Możliwość oddania towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym nie podlega żadnym regulacjom prawnym. Jego przyjęcie to jedynie dobra wola sprzedawcy. Jednak ze względu na konkurencję, coraz więcej sklepów stacjonarnych umożliwia im dokonywanie zwrotów nawet w ciągu do 30 dni od daty zakupu. Powszechnie praktykowaną formą rozliczenia jest przekazanie środków na kartę podarunkową przeznaczoną do realizacji tylko w tym konkretnym sklepie. Jeśli jest to sieć sklepów - zwrot bywa możliwy we wszystkich placówkach. Jeżeli właściciel sklepu nie daje klientom takiej możliwości, warto zapytać, czy można wymienić produkt na inny.

Sklepy stacjonarne najczęściej nie przyjmują zwrotu przedmiotów zakupionych w cenie promocyjnej lub produktów wykonywanych na indywidualne zamówienie. Trzeba więc przy zakupie upewniać się, czy w danym sklepie towar możemy zwrócić i ile mamy na to czasu. Jeżeli właściciel sklepu potwierdzi taką możliwość, warto poprosić go o zapisanie tej informacji na odwrocie paragonu i potwierdzenie jej pieczątką.

Konieczny dowód zakupu

Podczas wymiany lub zwrotu towarów kluczową sprawą jest okazanie dowodu zakupu. Może to być paragon, potwierdzenie dokonania transakcji kartą, imienna faktura czy wydruk z rachunku bankowego. Jest to jedyny formalny sposób potwierdzający, że przedmiot rzeczywiście został nabyty w danym miejscu.

Prezent kupiony przez Internet. Czy można go zwrócić?

Inne prawa przysługują nam, gdy kupujemy w sklepie internetowym. Możemy wówczas zrezygnować z zakupów w ciągu 14 dni od momentu odbioru przesyłki. Nie musisz podawać powodu rezygnacji z towaru i otrzymujesz pełną jego równowartość i koszty przesyłki. Jeżeli sprzedawca nie poinformował klienta w trakcie zakupu o dwutygodniowym terminie zwrotu, czas ten może być wydłużony nawet do 12 miesięcy.

Podobne prawo zwrotów obejmuje umowy zawarte na odległość, co oznacza, że zamówienie zrealizowane online, a odebrane osobiście w sklepie stacjonarnym też podlega zasadzie dwutygodniowego okresu zwrotu.

Forma odstąpienia od zakupu jest dowolna. Można ją złożyć przez telefon, listownie lub mailem. W świetle prawa już samo odesłanie towaru oznacza rezygnację z zakupu i nie wymaga spisywania oświadczenia potwierdzającego stanowisko klienta.

Kiedy sprzedawca może nie przyjąć zwrotu towaru zakupionego na odległość?

Nie każdy przedmiot kupiony przez internet można oddać i oczekiwać zwrotu pieniędzy. Sytuacje, w których obowiązują wyłączenia, to np. zakup:

* przedmiotu na aukcji, w której uczestniczyło kilku potencjalnych nabywców;

* towaru produkowanego na indywidualne zamówienie;

* produktu o krótkiej dacie ważności;

* artykułu o zmiennej cenie, która nie jest kontrolowana przez sprzedającego;

* programów komputerowych lub nagrań dźwiękowych sprzedawanych w zapieczętowanych opakowaniach;

* gazet i czasopism (poza prenumeratami).

Pamiętaj ! Uprawnienia dotyczące zwrotu towaru zakupionego na odległość nie dotyczą też towarów zakupionych na fakturę VAT wystawianych na działalność gospodarczą.

Sonda
Czy płakałaś/eś kiedyś po otrzymaniu nietrafionego prezentu świątecznego?
Pieniądze to nie wszystko. Piotr Bujak

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze