Już niedługo poznamy pracodawców godnych zaufania

2021-09-07 0:00
Już niedługo poznamy pracodawców godnych zaufania
Autor: Materiały Prasowe

Rozpoczęto prace nad wyłonieniem zwycięzców XI edycji konkursu „Pracodawca Godny Zaufania”. Nagrody przyznawane są firmom i instytucjom, które w zakresie polityki pracowniczej sięgają po ciekawe i skuteczne rozwiązania również związane z sytuacją pandemii SARS-CoV-2. Zwycięzców poznamy jesienią podczas uroczystej gali wręczenia nagród. Organizatorzy zainicjowali również cykl debat, w których eksperci poruszyli już tematy związane z rynkiem pracy w Polsce i możliwości, jakie daje otwarcie własnego biznesu, oraz potencjału rynkowego osób w wieku 50+, zwanego Power Generation.

Tegoroczna edycja jest wyjątkowa ze względu na sytuację pandemiczną, która zrewolucjonizowała rynek pracy. Te trudne czasy to moment próby, w którym organizacje muszą w sposób jednoznaczny opowiadać się za wyznawanymi wartościami, które wpisują się w realizowane przez nie misję oraz strategię, a także aktywnie chronić wartości pracownicze.

– Chcemy, by nasza inicjatywa przyczyniła się do promowania dobrych wzorców. Polskie firmy bardzo często realizują ciekawe i przynoszące znakomite rezultaty inicjatywy adresowane do pracowników. Warto je nagłaśniać. Dobry przykład idzie z góry – wierzymy, że wyróżnienie najbardziej interesujących programów realizowanych przez przedsiębiorców będzie inspiracją dla innych firm. Do tegorocznego konkursu dodaliśmy szereg działań, które będą skarbnicą wiedzy o najlepszych rozwiązaniach w firmach. Uwzględniliśmy także okoliczności związane z pandemią, która spowodowała, że pracodawcy musieli dostosować swoje działania także w zakresie polityki pracowniczej – mówi Andrzej Arendarski, prezydent Krajowej Izby Gospodarczej.

W związku z tym, że polskie przedsiębiorstwa zaczynają bardzo aktywnie i kreatywnie realizować politykę rozwoju zawodowego pracowników, dbają o ich bezpieczeństwo, a także ochronę praw, organizatorzy inicjatywy „Pracodawcy Godnego Zaufania” postanowili rozszerzyć działalność wokół projektu poprzez cyklicznie realizowane debaty, warsztaty czy profesjonalne badania w wybranych blokach tematycznych.

Tegoroczna edycja konkursu rozpoczęła się debatą „Od pracownika do przedsiębiorcy – czyli jak franczyza zmieniła rynek pracy”. Jak wynika z badań sondażowych, które są częścią raportu Trust@Work, przygotowywanego przez konkurs „Pracodawca Godny Zaufania”, prawie 40proc. ankietowanych nie jest zadowolonych ze swojej sytuacji zawodowej. Jeszcze więcej badanych, bo aż 49 proc., nie byłoby skłonnych polecić swoim znajomym podjęcia pracy w firmie, w której obecnie pracują. Wyniki tych badań skłoniły organizatorów do głębszej dyskusji na temat rynku pracy w Polsce i możliwości, jakie daje otwarcie własnego biznesu. Kolejna debata była poświęcona pokoleniu osób w wieku 50+, aktywnych na rynku zawodowym – Power Generation. W Polsce poziom aktywności zawodowej w tej grupie nadal jest stosunkowo niski i wynosi ponad 40 proc. Według ekspertów PwC zwiększenie aktywności zawodowej tej grupy do poziomu krajów zajmujących podium zestawienia przyniosłoby Polsce w długiej perspektywie wzrost PKB nawet o 66 mld dolarów. Zwieńczeniem działań planowanych w 2021 r. będzie wręczenie nagród w siedmiu kategoriach: Programy stażowe, Wolontariat, Motywacja, Edukacja, Zdrowie, Bezpieczeństwo, Firma przyjazna niepełnosprawnym. Zostanie przyznana także nagroda specjalna Kapituły oraz nagroda dziennikarska dla publicystów i dziennikarzy najbardziej zaangażowanych w promocję pozytywnych rozwiązań polityki pracowniczej.

– Na stworzenie dobrego wizerunku firmy pracują latami, a bardzo szybko można go zburzyć, czasem wystarczy chwila. Tym bardziej w obecnej sytuacji łatwo stracić zaufanie. Mimo problemów, niepewności, kryzysu nie warto rezygnować z troski o pracownika, dobrej komunikacji, pozytywnego motywowania. W obecnych czasach odpowiedzialnym pracodawcom bardziej zależy na wizerunku niż kiedykolwiek wcześniej. O dobrego specjalistę trzeba walczyć, a później go utrzymać. Pracownik, który zna firmę od lat, jest niezwykle cenny – mówi Krzysztof Przybył, prezes zarządu Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”.

W skład Kapituły konkursu wchodzą przedstawiciele instytucji pozarządowych – organizacji przedsiębiorców, think tanków i uczelni. Reprezentowane są przez: Krajową Izbę Gospodarczą, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Szkołę Główną Handlową, Fundację Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, Instytut Biznesu, Wyższą Szkołę Ekologii i Zarządzania, Instytut ESG działający w ramach Fundacji im. XBW Ignacego Krasickiego, Centrum im. Adama Smitha, Stowarzyszenie Integracja i Współpraca, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, Warsaw Enterprise Institute.

Firmy wyróżnione w poprzednich edycjach to m.in. Grupa LUX MED, Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A., Leroy Merlin, PKN Orlen, Żywiec Zdrój, Mokate, Emitel, Benefit Systems, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Żabka, Diaverum, Grupa Mlekovita czy Poczta Polska.

Patronatem honorowym XI edycję konkursu o tytuł „Pracodawca Godny Zaufania” objęły: Ministerstwo Aktywów Państwowych, Ministerstwo Edukacji i Nauki, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej oraz Biuro Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Partnerami merytorycznymi konkursu są: Instytut Staszica i ogólnopolski panel badawczy Ariadna. Patronat medialny nad konkursem objął m.in. Super Biznes – ekonomiczny dodatek do „Super Expressu”.

PARTNEREM MATERIAŁU JEST „PRACODAWCA GODNY ZAUFANIA”

Najnowsze