Nowoczesne pociągi dla środowiska
Pociągi Pendolino, PesaDART i FLIRT3, które posiada w swojej flocie PKP Intercity, zostały zaprojektowane z myślą o ochronie środowiska i zbudowane z ekologicznych materiałów, podlegających recyklingowi. Pojazdy posiadają silniki i urządzenia działające na prąd przemienny. Dzięki temu możliwe było wyposażenie ich m.in. w system hamowania elektrodynamicznego, który eliminuje użycie wstawek hamulcowych, wpływając na zmniejszenie zapylenia generowanego przez pojazdy i hałasu podczas hamowania. Natomiast system rekuperacji (odzyskiwania) energii sprawia, że pociągi mogą oddawać do sieci trakcyjnej energię wytworzoną podczas hamowania.
Zobacz także: Praca wre na dachu siedziby PKP Cargo. Kolejowa spółka na zielonej ścieżce
Na niższe zużycie energii elektrycznej wpływa także wyposażenie pojazdów w mechanizm rozruchu impulsowego, który generuje mniejsze straty energetyczne. Nowoczesne pociągi spełniają wymagania Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności w zakresie hałasu, co sprawia że są cichsze od pozostałych pociągów. Wygłuszenie akustyczne skutkuje mniejszą emisją hałasu do środowiska, co wpływa na wzrost komfortu podróży i pracy drużyn pociągowych. Dodatkowo coraz więcej pociągów PKP Intercity jest wyposażanych w toalety z obiegiem zamkniętym, co przyczynia się do ochrony gruntu.
Eko lokomotywy
Ekologiczne rozwiązania można również znaleźć w lokomotywach, które eksploatuje PKP Intercity. Zmodernizowane pojazdy serii SM/SU42 są wyposażone w silniki spalinowe z zamkniętym układem wentylacji i odsysania wyziewów oleju. Dzięki temu wydobywające się ze skrzyni gazy są filtrowane i kierowane z powrotem do procesu spalania. Dodatkowo zmodernizowane lokomotywy SM/SU42 posiadają napędy pomocnicze z wykorzystaniem silników asynchronicznych, które sprzyjają eliminacji zapylenia. Hybrydowa konstrukcja napędu umożliwia jazdę z zasilaniem z baterii akumulatorów, minimalizując zużycie silnika spalinowego. Natomiast w lokomotywach Gama zastosowano agregaty prądotwórcze z nowoczesnym silnikiem spalinowym, spełniającym normy emisji spalin, co pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa i oleju.
Sprawdź koniecznie: PKP Intercity otwiera przestrzeń do pracy w wagonach. Idea Bank już tam jest [ZDJĘCIA]
Naprawy, konserwacja i czyszczenie
Istotną rolę w ograniczaniu emisji szkodliwych substancji odgrywa nie tylko eksploatacja taboru, lecz także naprawy, konserwacja i czyszczenie pojazdów. PKP Intercity przy pracach technicznych związanych z przeglądami oraz serwisem pociągów wykorzystuje substancje zgodne z restrykcyjnymi przepisami i normami europejskimi. Wprowadzona w PKP Intercity procedura gospodarowania odpadami przemysłowymi i komunalnymi zapewnia, że większość odpadów trafia do odzysku. Dodatkowo przewoźnik w ramach nowej strategii taborowej planuje modernizację 15 stacji postojowych. Zostaną one wyposażone m.in. w panele słoneczne, automatyczne myjnie z oczyszczalnią ścieków, odzyskiem wody szarej, a także technologią zbierania deszczówki. Zastosowane rozwiązania pozwolą na ograniczenie zużycia wody i zwracanie jej do obiegu w celu ponownego wykorzystania.
Od ponad 7 lat PKP Intercity podejmuje działania w celu ochrony środowiska naturalnego. W 2010 roku przewoźnik opracował Politykę Środowiskową, w której zobowiązał się do stosowania odpowiedzialnych praktyk w zakresie ochrony środowiska we wszystkich obszarach działalności.
Źródło: PKP Intercity