Jan Szyszko

i

Autor: Tomasz Golla/Super Express

Forum Ekonomiczne 2024

Krajowy Plan Odbudowy: inwestycje w szybkim tempie i wyzwania dla rozwoju regionalnego

W wywiadzie dla Super Expressu, Jan Szyszko, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, przedstawił kluczowe wyzwania i priorytety inwestycyjne Polski w kontekście Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Minister omówił konieczność szybkiego wykorzystania przyznanych środków, wskazał na potrzebę wspierania małych i średnich firm oraz zwrócił uwagę na problem wykluczenia transportowego i mieszkaniowego w mniejszych miastach.

W wywiadzie, jakiego udzielił Hubertowi Biskupskiemu, zastępcy redaktora naczelnego Super Expressu, Jan Szyszko, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, wiceminister omówił kluczowe aspekty związane z realizacją Krajowego Planu Odbudowy (KPO) w Polsce. Wskazał, że Polska, ze względu na wcześniejsze opóźnienia, musi teraz inwestować w najszybszym tempie w Europie. Wskazując, że konieczne było przeprowadzenie szybkiej rewizji planu, aby usunąć szkodliwe zapisy wprowadzone przez poprzedni rząd.

Szyszko zaznaczył, że priorytetem dla Polski jest wspieranie rozwoju małych i średnich firm, które mogą stać się konkurencyjne na rynkach europejskich. „Nasza logika jest taka, że Unia Europejska, a w tym Polska, nigdy nie będzie w stanie rywalizować skutecznie ze Stanami Zjednoczonymi i Chinami, jeśli dzisiaj nie zainwestuje w cały swój obszar, we wszystkich mieszkańców tej wspólnoty,” mówił, krytykując podejście dużych państw UE, które koncentrują się na inwestowaniu w już istniejące wielkie firmy.

Minister zwrócił również uwagę na problem wykluczenia transportowego i mieszkaniowego w mniejszych miastach, które hamują rozwój regionalny. „Przykładem takiego działania jest polityka mieszkaniowa. (...) W mniejszych miastach i w średnich miastach budownictwo jest niewystarczające. Tych budynków po prostu się nie buduje, przez to, że marże czy ceny za metr kwadratowy są mniej atrakcyjne dla deweloperów,” tłumaczył Szyszko, podkreślając potrzebę inwestycji państwa w społeczne budownictwo mieszkaniowe.

Wiceminister podkreślił także, że rozwój infrastruktury, w tym transportowej, jest kluczowy dla zrównoważonego rozwoju regionalnego. Wskazał na przykład Nowego Sącza, miasta wykluczonego transportowo, gdzie dojazd koleją do Krakowa zajmuje aż trzy godziny. Inwestycje w infrastrukturę, takie jak projekt tzw. nowej trasy kolejowej przez pasmo górskie Piekiełko, mają na celu skrócenie czasu podróży między tymi miastami i poprawę warunków życia mieszkańców regionu.

Szyszko zakończył rozmowę, podkreślając, że poprawa transportu, dostępność mieszkań oraz rozwój małych i średnich firm są kluczowe dla dalszego rozwoju Polski. „To zestaw naczyń połączonych,” stwierdził, wskazując na zależność między tymi elementami a możliwościami inwestycyjnymi w kraju.

Nasza logika jest taka, że Unia Europejska, a w tym Polska, nigdy nie będzie w stanie rywalizować skutecznie ze Stanami Zjednoczonymi i Chinami, jeżeli dzisiaj nie zainwestuje w cały swój obszar, we wszystkich mieszkańców tej wspólnoty. Dlatego priorytetem inwestycyjnym powinno być to, by małe polskie, czeskie i inne firmy stawały się dużymi i miały szansę reprezentować Europę i bronić interesu gospodarczego Europy na całym świecie.

– mówił Jan Szyszko, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej

FORUM EKONOMICZNE 2024 - JAN SZYSZKO

QUIZ PRL. Tak się mieszkało w Polsce Ludowej

Pytanie 1 z 15
Małżeński portret na ścianie nazywał się:
QUIZ PRL. Tak się mieszkało w Polsce Ludowej

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze