Dokumenty, umowa, biznes

i

Autor: Shutterstock

Kto pyta, nie traci

2018-03-14 1:00

Wiele osób w kontaktach z dużymi firmami czuje się na słabszej pozycji. Obawiają się zapytać o niezrozumiałe zapisy czy dodatkowe opłaty. To błąd! Masz prawo pytać, a firma ma obowiązek wszystko ci wyjaśnić.

Ponad 80 proc. Polaków twierdzi, że nie przypomina sobie sytuacji, w której mieliby zastrzeżenia co do wywiązywania się z umowy przez dostawcę usługi, z której korzystali – tak wynika z badania Barometr Providenta, przeprowadzonego na zlecenie największej instytucji pożyczkowej w Polsce z okazji Światowego Dnia Konsumenta, który przypada 15 marca. Jednak 18 proc. przepytanych w badaniu Polaków stwierdziło, że miało z taką sytuacją do czynienia. Kłopoty z zapisami w umowach i z wywiązywaniem się z nich najczęściej dotyczyły usług telekomunikacyjnych (48 proc.) oraz usług finansowych, takich jak kredyt, pożyczka czy zakup na raty (28 proc.). Niektórzy pytani z badaniu czuli się też rozczarowani wykupionym ubezpieczeniem bądź usługami związanymi z dostawą prądu czy gazu. Z badania wynika także, że tylko 55 proc. osób, które czuły się źle potraktowane przez usługodawcę, zdecydowało się złożyć reklamację. Zaledwie 5 proc. skorzystało z pomocy instytucji takich jak rzecznik konsumenta. Dużo chętniej narzekamy na niesolidne firmy w gronie rodziny i znajomych – tak postępuje co trzeci z nas. Aż co piąty konsument, który miał konkretne zastrzeżenia co do usługodawcy, nie zrobił z tym nic! Nieporozumienia na linii klient – firma mogą się zdarzać. Ważne, by nie zostawiać ich bez wyjaśnienia. Jako konsumenci mamy szereg praw, z których możemy i powinniśmy korzystać.

Jak złożyć reklamacje

Jeśli czujesz się pokrzywdzony przez sprzedawcę, operatora sieci komórkowej czy przez bank bądź inną instytucję, walcz o swoje, czyli złóż reklamację! Firma ma obowiązek się do niej ustosunkować. Nawet jeśli ją odrzuci, to powinna wyjaśnić powody. Jeśli się z nimi nie zgadzasz, nie rezygnuj z dochodzenia swego. W sprawach spornych dotyczących produktów lub usług pomoże ci rzecznik konsumentów (znajdziesz go w każdym mieście i powiecie), w przypadku ubezpieczeń, ofert bankowych czy pożyczkowych wesprzeć cię może Rzecznik Finansowy (informacje o tym, jak skontaktować się ze specjalistą znajdziesz na stronie internetowej: www.rf.gov.pl).Warto podkreślić, że składanie reklamacji nie musi być skomplikowane. Nie musi wiązać się z pisaniem oficjalnego pisma i wysyłaniem go pocztą tradycyjną, choć oczywiście możesz tak zrobić. Możesz też złożyć reklamację osobiście w placówce firmy. Warto jednak wiedzieć, że większość firm przyjmuje reklamacje również drogą telefoniczną, a coraz częściej także mailową. Wystarczy, że opiszesz dokładnie sytuację, która wzbudziła twoje niezadowolenie.

Nie podpisuj, jeśli nie rozumiesz

Niestety wiele osób wczytuje się dokładnie w zapisy umowy dopiero wtedy, gdy pojawia się jakiś problem. To fakt, że większość umów jest dość długa i skomplikowana. Warto jednak poświęcić czas na przeczytanie dokumentów przed ich podpisaniem, by uniknąć ewentualnych problemów w przyszłości. Nieprzeczytanie umowy nie zwalnia cię od wywiązania się z jej zapisów. Jeśli coś jest dla ciebie niejasne, zapytaj o to przedstawiciela firmy. Nie musisz umowy podpisywać od razu. Możesz wziąć ją do domu, przeczytać w spokoju, poprosić o pomoc bliskich, a nawet skonsultować ją z prawnikiem czy rzecznikiem konsumentów. Podpisz, gdy będziesz całkowicie pewny, że wiesz, co podpisujesz. Nie ulegaj presji ze strony sprzedawcy czy doradcy. To ty, jako klient,
jesteś najważniejszy.

Czas na zmianę decyzji

Jeśli podpisałeś niekorzystną umowę z operatorem sieci komórkowej lub telewizji kablowej poza lokalem przedsiębiorstwa (agent przyszedł do ciebie do domu, zawarłeś tę umowę przez internet lub podczas rozmowy telefonicznej), bądź tez wziąłeś pożyczkę, która nie jest ci potrzebna lub wykupiłeś ubezpieczenie, którego nie chcesz, pamiętaj, że masz czas zmianę decyzji – do 14 dni na odstąpienie od umowy już po jej podpisaniu. Nie musisz przy tym podawać żadnego powodu i nie poniesiesz z tego tytułu żadnych konsekwencji.

Klient musi rozumieć, co podpisuje

PATRYCJA ROGOWSKA-TOMASZYCKA,
członek zarządu Provident Polska

Każda firma, która chce osiągnąć długotrwały sukces, musi podchodzić do swoich klientów odpowiedzialnie. Tylko w ten sposób ma szansę na zbudowanie zaufania. Provident działa na rynku już od ponad 20 lat, właśnie dzięki temu, że zasady współpracy z nami są jasne. Dbamy o to, by nasze umowy były przejrzyste. Klient musi rozumieć, co podpisuje. Dlatego powinien mieć zawsze możliwość zadania przedstawicielom firmy dodatkowych pytań. Warto podkreślić, że konsument na rynku finansowym jest dziś bardzo dobrze chroniony. Mamy m.in. maksymalne limity na wszystkie koszty związane z pożyczaniem, ograniczenie rolowania pożyczek, uregulowany proces reklamacyjny oraz Rzecznika Finansowego, do którego można zgłosić skargę. Ważne jest, by konsumenci korzystali z przysługujących im praw i możliwości.

 

 

 

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze