Ponad 20 tys. bankrutów w 2023 r. Ponad 5 tys. w ostatnim kwartale
Post pandemiczny rok 2023 ustanowił ponury rekord upadłości konsumenckich: najwyższy wynik roczny, kwartalny i miesięczny. W okresie covidowego apogeum zmieniono przepisy o upadłości konsumenckiej, aby taka możliwość stała się bardziej dostępna. Niedługo później zostały ustanowione rekordy.
Zablokowanie całych sektorów gospodarki (zwłaszcza branży gastronomicznej) mogło spowodować falę indywidualnych przypadków utraty płynności finansowej, która niekiedy przychodzi z opóźnieniem.
Wśród miast rekordowe wyniki odnotowały Warszawa z liczbą 1168 upadłości konsumenckich. Na drugim miejscu Łódź z liczbą 542.
Czym jest upadłość konsumencka?
Najważniejsza z ostatnich zmian w przepisach polega na umożliwieniu upadłości konsumenckiej również w przypadku utraty płynności z własnej winy, np. poprzez rozrzutność przy zaciąganiu kredytów. Wcześniej sądy nie uwzględniały takich wniosków.
Art. 11 Prawa upadłościowego definiuje niewypłacalność jako niezdolność do regulowania zobowiązań pieniężnych. Ten sam przepis ustanawia domniemanie faktyczne, że dłużnik utracił zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań pieniężnych, jeżeli opóźnienie w wykonaniu zobowiązań pieniężnych przekracza trzy miesiące.
Upadłość konsumencka nie oznacza umorzenia wszystkich długów, jedynie możliwość spokojniejszej spłaty. Negatywną stroną jest brak możliwości swobodnego dysponowania majątkiem, który został włączony do masy upadłościowej. Nie można również zaciągać nowych kredytów w banku.