AMI to program opracowany i wdrażany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Jako jedyny łączy szkolenie i część doradczą, która jest dostosowana do branży i profilu konkretnej firmy. Mogą się do niej zgłaszać wszystkie firmy, bez względu na branżę i wielkość. Celem Akademii jest wyposażenie menadżerów w kompetencje niezbędne do zarządzania procesem zmian, który prowadzi do wdrażania innowacji oraz wzmocnienie umiejętności zarządzania procesem innowacyjnym przez menadżerów, a także tworzeniem innowacji przez pracowników przedsiębiorstw.
Uczestnicy wdrażają innowacje
Każda firma biorąca udział w programie przechodzi najpierw diagnozę poziomu innowacyjności, do której używana jest metoda Innovation Health Check. Pokazuje ona słabe i silne strony firmy. Następnie menadżerowie podczas dwudniowych zjazdów uczestniczą w wykładach i warsztatach praktycznych. Doradztwo prowadzone jest już bezpośrednio w każdej z firm-uczestników. Każda firma może wybrać doradcę o pożądanym profilu spośród sześciu obszarów tematycznych: kultura innowacyjności, zrozumienie biznesu, strategia, struktura organizacyjna, potencjał i zasoby oraz procesy. AMI przewiduje do 120 godzin usług doradczych (do 60 godzin w przypadku mikroprzedsiębiorstw). Uczestnicy kończą program z gotowym Planem Wdrożenia Zmian w swoich firmach. Udział w programie jest częściowo płatny, ale przedsiębiorcy mogą liczyć na dofinansowanie ze środków unijnych – 80 proc. w przypadku mikro-, małych i średnich firm oraz 50 proc. w przypadku dużych przedsiębiorstw. Nabór trwa do 20 lutego 2020 r.
Unikalny, kompleksowy program
„Akademia Menadżera Innowacji” dotyczy szeroko pojętej dziedziny innowacji. Chodzi nie tylko o produkt, ale także o finanse, komunikację, kontakty zewnętrzne itd. I nie jest to tylko szkolenie. To kompleksowy, unikalny nawet w skali europejskiej program. Do Akademii trzeba zgłosić zespół z firmy, który w czasie całego programu przepracowuje swój pomysł, strategię rozwoju innowacji dla swojej firmy. Menadżerowie kończą program są nie tylko wyposażeni w wiedzę, ale także z konkretnym planem dla ich firmy (tzw. Plan Wdrożenia Zmian”), który rzeczywiście wdrażają. Nie ma innego programu, który kończy się w tak praktyczny sposób - mówi Beata Cichocka- -Tylman, niezależny ekspert BCT Doradztwo, wykładowca AMI. - Warto zainwestować w uczestnictwo w AMI, bo dzisiejsi menadżerowie – trzydziesto-, czterdziestolatkowie – lekcji, czy zadań dotyczących innowacji nie mieli na studiach. Są samoukami. Tymczasem rozwój przedsiębiorstwa wymaga, by wdrażanie innowacji stało się stałym procesem w firmie - dodaje. Janusz Sitek, dyrektor Instytutu Tele- i Radiotechnicznego, tworzącego Sieć Badawczą ŁUKASIEWICZ, brał udział w pierwszej edycji AMI. - Z naszego Instytutu z AMI skorzystał trzyosobowy zespół. Pozwoliło nam to uporządkować wiedzę na temat zarządzania innowacjami, docenić wpływ kultury organizacyjnej na jakość i liczbę tworzonych innowacji – mówi Janusz Sitek. – Uczestnicząc w AMI opracowaliśmy razem z doradcą program zmiany w naszej firmie. Ma on ulepszyć naszą organizację pracy tak, by innowacje mogły powstawać łatwiej i bardziej efektywnie. Powstało także narzędzie do zbierania pomysłów, ich oceny i kwalifikacji do realizacji. Program zmian jest właśnie wdrażany – dodaje.
ZŁÓŻ WNIOSEK
Wniosek rekrutacyjny do udziału w „Akademii Menadżera Innowacji” można złożyć za pośrednictwem strony www.parp.gov.pl/ami