Dlaczego biznesplan jest niezbędny
Określa cele, jakie twoja firma chce osiągnąć, strategię i taktykę działania, a także czas, w jakim te cele powinny być zrealizowane. Pokazuje też źródła finansowania całego przedsięwzięcia. Nie obejdziesz się bez niego, składając wniosek kredytowy czy rozpoczynając rozmowy z potencjalnym inwestorem. Zarówno on, jak i pożyczkodawca będą mogli realnie ocenić twoje szanse i możliwości, a także ryzyko związane z udzieleniem kredytu.
O czym musisz pamiętać
Zawsze o tym, kto jest adresatem biznesplanu i jakich informacji oczekuje. Co innego będą chcieli w nim zobaczyć bankowcy czy inni pożyczkodawcy, co innego inwestorzy. Prezentujesz w nim, w jaki sposób zamierzasz zrealizować swój pomysł, przedstawiasz cele i strategię działania oraz podajesz źródła finansowania całego przedsięwzięcia.
Najpierw streszczenie
Otwiera biznesplan - powinieneś umieścić w nim wyłącznie najważniejsze, skondensowane informacje: krótki opis przedsięwzięcia, przewidywane koszty, potrzeby, czynniki powodzenia i ryzyka, prognozy finansowe.
Zaprezentuj pomysł
Dla czytającego twój biznesplan ważna będzie informacja, czy twój produkt dopiero ma się pojawić na rynku, czy już na nim istnieje. I czy wiesz, jak będzie wyglądał plan dalszego rozwoju przedsięwzięcia. Postaraj się wykazać, że twoja firma lepiej niż konkurencja zaspokaja potrzeby konsumentów. Wymień też korzyści, jakie będą mieli klienci z twojego pomysłu.
Rozpoznaj rynek
Im dokładniej przeprowadzisz to rozpoznanie, tym większe masz szanse, że twoje kalkulacje finansowe okażą się prawidłowe. W tym miejscu powinieneś ocenić segment rynku, na którym masz zamiar działać - jego wielkość i perspektywy rozwoju oraz jakie czynniki mogą mieć wpływ na wzrost zapotrzebowania konsumentów.
Opracuj strategię marketingową i reklamową
Przedstawiasz tu sposób prowadzenia kampanii informacyjnej dla klientów, charakteryzujesz tych, którzy mogą być szczególnie zainteresowani nowym produktem, pokazujesz nośniki reklamy i określasz wysokość budżetu przeznaczonego na kampanię reklamową.
Poinformuj o formie prawnej firmy
Czy będzie to np. jednoosobowa działalność gospodarcza, czy spółka z o.o., bo to wiąże się z tym, w jaki sposób odpowiadasz za jej zobowiązania (np. całym majątkiem, do wysokości kapitału zakładowego). Podajesz tu też nazwę i logotyp firmy. Dobrze wybrana nazwa powinna ułatwiać promocję firmy i jej produktów lub usług.
Opisz plan finansowy
W tym rozdziale musisz wykazać, że twój pomysł na biznes jest opłacalny i przyniesie zyski. Także podać konkretnie, w jaki sposób i kiedy zwrócą się zainwestowane pieniądze. Liczysz wszelkie koszty działalności oraz posiadane i spodziewane źródła finansowania - np. kapitał własny, kredyty. Powinny się tu znaleźć trzy podstawowe elementy - bilans (zestawienie aktywów i pasywów firmy), rachunek strat i zysków (porównanie przychodów i kosztów przedsiębiorstwa) oraz rachunek przepływów środków pieniężnych (informacja o płynności finansowej).
Zadbaj o klientów
Możesz to zrobić na wiele sposobów. Do najpopularniejszych należą programy lojalnościowe, różnego rodzaju rabaty i upusty oraz konkursy z nagrodami.
Programy lojalnościowe mogą sprawić, że kupujący będą chętnie wracać. Musisz tylko wybrać właściwą dla siebie formę, żeby koszty nie okazały się wyższe niż uzyskane efekty.
W tej chwili w Polsce funkcjonuje już ponad sto różnych programów lojalnościowych. Badania pokazują, że już ponad połowa klientów bierze udział przynajmniej w jednym programie lojalnościowym albo posiada kartę stałego klienta czy inną w ramach programu lojalnościowego. Dzięki temu korzysta ze specjalnych ofert lub zbiera punkty. Dodatkowo co dziewiąty uczestnik przyznaje, że przystąpienie do programu spowodowało u niego wzrost zainteresowania innymi rodzajami usług lub produktów firmy.
Blisko jedna trzecia klientów zapytanych o to, czy posiadanie karty wpływa na częstotliwość zakupów robionych w danej firmie, przyznała, że tak. Dlaczego? Ponieważ dzięki indywidualnym zawiadomieniom dostarczanym pocztą - zwykłą i internetową lub za pomocą SMS-ów - mogą korzystać z obniżek na określone produkty, które po okazaniu karty mogą kupić czasem nawet o ponad 50 procent i taniej. Stali klienci niektórych sklepów mogą liczyć na dobre okazje, np. proponowane z okazji urodzin.
Przygotuj program lojalnościowy
Zanim twoja firma zdecyduje się na przystąpienie do już istniejącego albo stworzenia własnego programu lojalnościowego, warto zastanowić się, do kogo będzie on adresowany. Do ludzi młodych czy seniorów, kobiet czy mężczyzn, jakich nagród oczekują jego uczestnicy, a także w jaki sposób chcą zbierać punkty. Kolejnym krokiem powinno być przygotowanie regulaminu takiego programu, w którym firma określa zasady przydzielania punktów, sposób wydawania nagród oraz czas trwania programu. Opracowując regulamin, trzeba bardzo uważać, bo Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów umieścił już w swoim rejestrze ponad 3 tys. klauzul niedozwolonych, czyli zapisów, które nie mogą znaleźć się w regulaminach programów lojalnościowych.
Z ostatnich badań rynku wynika jednak, że to nie nagrody rzeczowe najbardziej przyciągają kupujących. Klienci oczekują przede wszystkim możliwości wymiany punktów na natychmiastowy rabat lub na pieniądze i dlatego duże sieci handlowe często przyznają karty rabatowe od razu przy pierwszych zakupach.
Warto jednak pamiętać, że programy lojalnościowe z założenia są działaniami długofalowymi i kosztownymi. Prowadzącym mały biznes bardziej opłaca się zorganizowanie konkursu. Przygotowanie jest tańsze, można szybciej go skończyć, a efekt marketingowy jest podobny, jak w przypadku programu lojalnościowego.
Dobrym źródłem zdobywania lojalnych klientów może być Internet. Właściciel firmy może założyć w sieci swoją stronę, na której znajdą się m.in. informacje o rynku, na którym działa, a internauci (potencjalni klienci) będą mogli komentować prezentowane treści. Warto zadbać o oprawę bloga, wrzucać do niego zdjęcia czy filmy. Można pomyśleć o założeniu strony firmowej w serwisach społecznościowych, np. Facebooku. Dobrze jest aktywnie uczestniczyć w tematycznych forach dyskusyjnych, w portalach społecznościowych.
Programy lojalnościowe, czyli co zrobić, by klient lubił nasz sklep
Karol Stec - Dyrektor ds. Koordynacji Projektów, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji:
Programy lojalnościowe są narzędziem marketingowym mającym na celu zbudowanie więzi między klientem sklepu a marką (w rozumieniu nazwy konkretnego sklepu lub sieci sklepów). Poprzez odpowiednio skonstruowany program lojalnościowy sklep powoli buduje pozytywne relacje z klientami. Chodzi o to, aby klient polubił robienie zakupów właśnie w tym miejscu, aby robił je coraz częściej (rezygnując z nich w innych sklepach), aby kupował konkretne towary objęte programem lojalnościowym. Zadowolony i lojalny klient buduje pozytywny wizerunek sklepu i zachęca innych do kupowania w nim. Pośrednio prowadzi to do znacznego obniżenia kosztów reklamy. Dlatego programy lojalnościowe są popularne i możemy je spotkać w każdym sklepie, niezależnie od jego wielkości.
Mogą być budowane zarówno przez pojedynczą markę sklepu (sieć), jak i przez galerie handlowe czy kilka sieci sklepów niekonkurujących między sobą. Istnieje wiele rodzajów tych programów. Popularne są karty lojalnościowe identyfikujące klienta, uprawniające do zakupów z upustem (np. 10 proc. po przekroczeniu pewnej ich kwoty) lub służące do zbierania punktów uprawniających do rabatów, nagród czy udziału w konkursie. Innym rozwiązaniem są karty płatnicze połączone z programem lojalnościowym wydawane wspólnie przez bank i daną sieć handlową. Służą one do płatności za zakupy i jednocześnie oferują tańsze zakupy w danej sieci handlowej czy udział w specjalnych promocjach skierowanych tylko do właścicieli kart.
Więcej o ekonomii na stronie www.nbp.pl