Spis treści
- Niepełnosprawni mogą obniżyć rachunki za prąd
- Kto jest wnioskodawcą, kto może złożyć wniosek?
- Gdzie złożyć wniosek?
- W jakim terminie złożyć wniosek?
- Jaka jest wysokość pomocy?
- Jak często można składać wniosek?
Niepełnosprawni mogą obniżyć rachunki za prąd
Dziennik Fakt wyjaśnia, że "jeśli zdecydujemy się złożyć wniosek w październiku 2024 r., możemy otrzymać zwrot za okres lipiec-wrzesień w wysokości 300 zł. Z kolei przy złożeniu wniosku w listopadzie, refundacja obejmie okres od lipca do października, co daje kwotę 400 zł".
Jak czytamy, "wnioski przyjmowane są w dwóch turach. Pierwsza z nich trwa od 28 października do 30 listopada 2024 r., natomiast druga rozpocznie się 1 stycznia 2025 r.".
Dziennik informuje, że aby otrzymać wsparcie, należy posiadać orzeczenie o niepełnosprawności (w przypadku osób do 16 roku życia — orzeczenie o niepełnosprawności) oraz korzystać z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach opieki medycznej. Wniosek należy złożyć przez System Obsługi Wsparcia (SOW) PFRON.
Portal Fakt.pl zaznacza przy tym, że "wnioskujący, nie muszą oni być bezpośrednimi płatnikami rachunków za energię ani gromadzić rachunków za prąd. Nie jest też wymagane oczekiwanie na podpisanie dodatkowych umów.
Kto jest wnioskodawcą, kto może złożyć wniosek?
Wniosek możesz złożyć:
- we własnym imieniu – gdy jesteś pełnoletni i masz zdolność do czynności prawnych,
- w imieniu i na rzecz osoby niepełnoletniej – gdy jesteś rodzicem lub opiekunem prawnym tej osoby,
- w imieniu i na rzecz osoby pełnoletniej nie posiadającej zdolności do czynności prawnych – gdy jesteś opiekunem prawnym tej osoby,
- w imieniu osoby udzielającej Ci pełnomocnictwa (notarialnego lub w zwykłej formie pisemnej – wzór takiego pełnomocnictwa znajdziesz pod adresem: Pełnomocnictwa w SOW w zwykłej formie pisemnej - portal informacyjny SOW (pfron.org.pl).
Gdzie złożyć wniosek?
W Systemie Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON (SOW): https://sow.pfron.org.pl/
W systemie SOW znajdziesz różne formy pomocy przy wypełnieniu wniosku: pomoc kontekstową, bezpłatną infolinię, mobilnego asystenta, możliwość wykorzystywania wprowadzonych danych w przyszłości – w trakcie aplikowania o kolejne wsparcie itd.
bezpłatna Infolinia dostępna w dni robocze w godzinach 9.00 – 17.00 numer 800 889 777 lub [email protected]
W jakim terminie złożyć wniosek?
Od dnia 28 października 2024 r. do dnia 30 listopada 2024 r.
W kolejnych latach termin przyjmowania wniosków będzie ogłaszany na naszej witrynie internetowej (komunikaty do programu „Aktywny samorząd”).
Jaki jest przedmiot pomocy?
Jest to dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną w formie refundacji kosztów energii elektrycznej, związanych ze zwiększonym jej zużyciem w związku ze stałym, intensywnym korzystaniem z koncentratora tlenu lub respiratora.
Jaka jest wysokość pomocy?
100 zł miesięcznie. Możemy zrefundować koszty poniesione od dnia 1 lipca 2024 r. Okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię nie może być dłuższy niż 6 miesięcy (600 zł) i krótszy niż 3 miesiące (300 zł).
Przykładowo:
- jeśli złożysz wniosek w październiku 2024 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-wrzesień (3 miesiące – 300 zł),
- jeśli złożysz wniosek w listopadzie 2024 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-październik (4 miesiące – 400 zł),
- jeśli wniosek złożysz np. w styczniu 2025 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: lipiec-grudzień (6 miesięcy – 600 zł),
- jeśli wniosek złożysz np. w marcu 2025 r., to może on obejmować dodatek za miesiące: wrzesień-luty (6 miesięcy – 600 zł).
Jak często można składać wniosek?
Można złożyć wniosek o dodatek za każdy miniony miesiąc. Pierwszy miesiąc, za który można przyznać dodatek, to lipiec 2024 r. Przysługuje tylko jeden dodatek za każdy miesiąc w roku.
Źródło: PFRON
Polecany artykuł: