Nowe fotele dla LOT-u. Polska fabryka Recaro zapewni komfort pasażerom

Polskie Linie Lotnicze LOT wprowadzają do swoich samolotów zupełnie nowe fotele pasażerskie, produkowane w Polsce przez firmę Recaro Aircraft Seating. Dzisiaj z linii montażowej zeszły kolejne gotowe egzemplarze siedzeń, które zostaną zainstalowane na pokładzie nowych boeingów narodowego przewoźnika. To ważny krok w długoletniej współpracy pomiędzy LOT-em a Recaro, światowym liderem w produkcji foteli transportowych. Nowe siedzenia mają podnieść komfort podróży pasażerów i jednocześnie przynieść oszczędności dzięki niższej wadze.

Super Biznes SE Google News

Produkcja w polskiej fabryce Recaro

Zakład Recaro w Świebodzinie (woj. lubuskie) od ponad 15 lat produkuje fotele lotnicze i zatrudnia blisko 650 pracowników . Dotychczas w świebodzińskiej fabryce powstawało ok. 50 tysięcy foteli rocznie, ale z uwagi na nowy kontrakt z PLL LOT zakład zostanie rozbudowany i podwoi swoje moce produkcyjne . To właśnie tam powstaną tysiące nowoczesnych foteli oznaczonych kodowo R2 i R3 (model CL3810), które już wkrótce zobaczymy na pokładach samolotów LOT-u – zarówno w wąskokadłubowych Boeingach 737 MAX, najnowszych Airbusach A220, jak i w szerokokadłubowych Boeingach 787 Dreamliner .

Współpraca polskiego przewoźnika z Recaro nabiera realnych kształtów – to pierwsza tak duża kooperacja LOT-u z rodzimym producentem foteli lotniczych. Umowa z Recaro przewiduje montaż nowych siedzeń we wszystkich nowych samolotach pasażerskich LOT-u, a ponadto  wymianę foteli we wszystkich Boeingach 787-8 Dreamliner znajdujących się już we flocie przewoźnika . Pierwszy z Dreamlinerów ma przejść taką kompleksową modernizację kabiny na przełomie 2025 i 2026 roku. 

Nowe fotele zaprojektowane dla LOT

Nowe fotele Recaro zostały zaprojektowane od podstaw specjalnie dla LOT-u, z uwzględnieniem potrzeb pasażerów zarówno na trasach krótkiego, jak i dalekiego zasięgu. Wyróżniają się ergonomiczną konstrukcją oraz nowoczesnym wyposażeniem poprawiającym wygodę podróży. Każdy fotel posiada zagłówek regulowany w sześciu kierunkach, umożliwiający dopasowanie do wzrostu i preferencji pasażera. Ponadto w oparciach przewidziano uchwyty na smartfony i tablety, dzięki czemu urządzenia mobilne można bezpiecznie zamocować na wysokości wzroku, oraz porty USB-C pozwalające ładować sprzęt elektroniczny w trakcie lotu .

Co istotne, LOT zdecydował się na wysokiej klasy materiały wykończeniowe – wersja foteli przeznaczona do wąskokadłubowych Boeingów 737 MAX i Airbusów A220 będzie tapicerowana naturalną skórą, natomiast fotele dla Dreamlinerów (długie rejsy) otrzymają pokrycie z wytrzymałej tkaniny, lepiej sprawdzające się podczas wielogodzinnych lotów .

Na etapie projektowania walczono o redukcję każdego zbędnego kilograma – lżejsza konstrukcja foteli przekłada się bowiem na mniejsze zużycie paliwa przez samolot i niższą emisję dwutlenku węgla do atmosfery . Jak przyznają przedstawiciele LOT-u i Recaro, „w lotnictwie każdy kilogram mniej to ogromne oszczędności w skali roku, a zarazem korzyść dla środowiska”.

Wszystkie elementy przechodziły rygorystyczne testy wytrzymałościowe i muszą uzyskać wymagane certyfikaty bezpieczeństwa lotniczego zanim zostaną dopuszczone do użytku. Dotyczy to m.in. spełnienia norm odporności konstrukcji na przeciążenia (testy zderzeniowe), trudnopalności materiałów oraz ogólnej zgodności z surowymi przepisami lotniczymi. Dzięki temu każdy fotel gwarantuje pasażerom nie tylko wygodę, ale i bezpieczeństwo podczas podróży.

Montaż w nowych Boeingach i Airbusach LOT

Pierwsze gotowe egzemplarze nowych foteli są już popłynęły do zakładów Boeinga w Seattle, gdzie trwają prace nad montażem kolejnych Boeingów 737 MAX dla LOT-u . Fotele zostaną tam zainstalowane w samolotach na linii produkcyjnej – tak, aby pasażerowie odebranych pod koniec 2025 roku maszyn mogli od razu korzystać z nowego komfortu na pokładzie .

Równolegle Recaro przygotowuje się do dostaw siedzeń dla pierwszych zamówionych przez LOT Airbusów A220, które mają dołączać do floty od 2027 roku.

Zarówno w Boeingach 737 MAX, jak i w Airbusach A220 kabiny ekonomiczne LOT-u będą wyposażone w identyczny, nowy model foteli Recaro, co ułatwi przewoźnikowi standaryzację produktu i obsługę techniczną.

W przypadku flagowych samolotów dalekodystansowych – Boeingów 787 Dreamliner – nowe fotele Recaro posłużą nie tylko pasażerom klasy ekonomicznej, ale trafią też do klasy premium economy oraz business. LOT planuje sukcesywnie wymienić całe wyposażenie kabin Dreamlinerów, montując w nich najnowsze modele foteli Recaro: CL3810 w Economy, PL3530 w Premium i CL6720 w klasie Business.

Pierwszy Dreamliner z odnowionym wnętrzem ma być gotowy w 2026 r., a cały program modernizacji kabin potrwa do 2030 roku. Dla Recaro to również znaczące przedsięwzięcie – to pierwszy w historii kontrakt tej firmy na fotele dla szerokokadłubowych samolotów LOT , co dodatkowo podkreśla rangę partnerstwa obu przedsiębiorstw.

Partnerstwo LOT i Recaro – inwestycja w komfort

Przedstawiciele PLL LOT i firmy Recaro podczas wspólnych testów nowego modelu fotela ekonomicznego. Ścisła współpraca obu partnerów oznacza, że od komfortu zapewnianego przez fotele będzie zależeć ocena usług LOT-u przez pasażerów.

Podczas wizyty w fabryce Recaro w Świebodzinie prezes LOT-u Michał Fijoł podkreślił znaczenie tego projektu dla obu stron: – Nasze i Wasze losy są teraz ze sobą połączone. Ocena naszych usług zależeć będzie od komfortu naszych gości na pokładzie. Cieszymy się, że fotele, w które wyposażymy nasze samoloty, są produkowane w firmie zlokalizowanej w Polsce – powiedział, zwracając się zarówno do zespołu Recaro, jak i przyszłych pasażerów.

Recaro Aircraft Seating to wiodący niemiecki producent foteli do samolotów oraz pociągów pasażerskich . Firma dostarcza swoje produkty wielu czołowym przewoźnikom na świecie – jej fotele można znaleźć na pokładach linii lotniczych takich jak m.in. Qatar Airways czy Air France, a w sektorze kolejowym korzysta z nich choćby PKP Intercity (dzięki przejęciu polskiej firmy Growag).

Wieloletnie doświadczenie Recaro w branży przekłada się na dopracowane wzornictwo, wysoką jakość wykonania i niezawodność, które teraz będą służyć również pasażerom LOT-u. Co więcej, współpraca obu firm ma charakter długoterminowy – Recaro jest przewidziane na dostawcę foteli do wszystkich samolotów we flocie PLL LOT, także tych, które dołączą w przyszłości . Oznacza to, że nowe maszyny zamawiane przez LOT także będą wyposażane w polskie fotele.

Rozwój floty LOT i nowe zamówienia

Polski przewoźnik sukcesywnie inwestuje w unowocześnianie floty, aby sprostać rosnącemu ruchowi i oczekiwaniom podróżnych. Obecnie LOT dysponuje flotą ok. 80 samolotów i obsługuje około 10 milionów pasażerów rocznie – to czyni go jednym z największych przewoźników w naszej części Europy. W czerwcu 2025 r. LOT podpisał głośną umowę z firmą Airbus na dostawę 40 samolotów Airbus A220 (w dwóch wariantach: -100 i -300) w latach 2027–2031, z opcją dokupienia kolejnych 44 maszyn . Było to pierwsze w historii zamówienie LOT-u u tego europejskiego producenta, stanowiące przełom w dotychczasowej strategii floty.

Nowe odrzutowce krótkiego i średniego zasięgu Airbus A220 również zostaną wyposażone w najnowocześniejsze fotele Recaro produkowane w Polsce – w konfiguracji zamówionej przez LOT znajdą się m.in. uchwyty na urządzenia mobilne, gniazda USB-C o mocy 60W dostępne dla każdego pasażera (umożliwiające szybkie ładowanie telefonów i laptopów) oraz praktyczne uchwyty na kubki w oparciach foteli .

Kabiny A220 będą utrzymane w eleganckiej stylistyce spójnej z wystrojem saloników LOT-u i kabin odnowionych Dreamlinerów, a większe schowki i szerszy kadłub tych samolotów dodatkowo zwiększą komfort podróży. LOT podkreśla, że nowe fotele Recaro made in Poland staną się standardem we wszystkich jego nowych samolotach.

Artur Burak, prezes Polish Airports Academy
QUIZ: znane linie lotnicze. Rozpoznasz je po logo?
Pytanie 1 z 15
Ta linia lotnicza to...
LiniaLotnicza1

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki