9 lipca kolejne 360 km dróg zostało objętych elektronicznym systemem poboru opłat drogowych ViaTOLL. Na szczęście nowe stawki opłat nałożono tylko na tych kierowców pojazdów samochodowych lub zespołów pojazdów, w przypadku których dopuszczalna masa całkowita pojazdu przekracza 3,5 tony. Oznacza to, że daniny nie muszą płacić osoby posiadające samochód osobowy do 3,5 tony, czyli taki, do którego prowadzenia uprawnia prawo jazdy kategorii B.
ZOBACZ: Jaka kara grozi za nieprawidłowy przewóz dziecka w aucie? [TARYFIKATOR MANDATÓW]
Niestety w gorszej sytuacji są kierowcy ciężarówek, samochodów dostawczych, kamperów oraz innych pajazdów powyżej 3,5 tony. Stawki opłat w ramach systemu viaTOLL obowiązują ich na wybranych odcinkach dróg krajowych i ekspresowych, z czego największe zmiany nastąpiły na DK50 i DK92. Do systemu włączono aż 136 km drogi krajowej nr 50 oraz 145 km drogi krajowej nr 92.
Gdzie wprowadzono opłaty 9 lipca?
- na DK24 (53 km na odcinku Pniewy – węzeł Skwierzyna Południe),
- na DK92 (Boczów – Poźrzadło, między skrzyżowaniem z drogą powiatową nr 1238F a Myszęcinem, między skrzyżowaniem z drogą powiatową nr 1217F a skrzyżowaniem z drogą wojewódzką nr 305, Łowicz – Kuznocin, Sochaczew – granica Warszawy),
- na DK50 (na odcinkach Kuznocin – Guzów, Chudolipie – Dębówka, w okolicach węzła Brok oraz między skrzyżowaniami z drogami powiatowymi nr 2709W i nr 4201W),
- na S8 (16 km w okolicach węzła Mężenin),
- na S19 (9 km na odcinku węzeł Lublin Sławinek – węzeł Lublin Węglin).
ViaTOLL to elektroniczny system poboru opłat drogowych. W Polsce działa od 1 lipca 2011 roku. Został wprowadzony, aby zastąpić dotychczasowe winiety. W tej chwili znajduje się w nim blisko 3 300 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA.
CZYTAJ: Za mandat zapłacisz kartą. Drogówka dostanie terminale płatnicze warte 800 zł każdy
Od daty jego wprowadzenia z tytułu pobranych opłat do Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) wpłynęło blisko 8 mld zł, z czego 85 proc. zapłacili polscy kierowcy, a 9 proc. – kierowcy z byłego Związku Radzieckiego . Nowe odcinki płatnych dróg wiążą się z kolejnymi milionami opłat. Po poszerzeniu zasięgu systemu viaToll od 9 lipca wpływy z opłat mogą wzrosnąć o 150 mln zł w skali roku. Szacuje się, że sięgną nawet 1,85 mld złotych.
Największe zyski z opłat pochodzą z autostrady A4, drogi ekspresowej S8 oraz autostrady A2. Od grudnia 2016 r. do maja 2017 r. wpływy z A4 wyniosły one aż 221 mln zł, podczas kiedy w tym samym okresie na drodze ekspresowej S8 udało się zarobić 125,87 mln zł, a na autostradzie A2 – niecałe 93 mln złotych. W zeszłym roku przychody z viaToll były rekordowo wysokie. Wyniosły 1,7 mld zł, co oznacza 9,5-procentowy wzrost r/r.
Oprac. na podst. tvn24bis.pl, rmf24.pl