Projekt rozporządzenia zakłada wsparcie dla uczniów m.in. na podręczniki i wyjazdy
Dalszy bieg uzyskał projekt rozporządzenia ws. szczegółowych warunków udzielania pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2025–2027.
Projektowane przepisy zakładają wypłatę zasiłku losowego na cele edukacyjne – jednorazowego świadczenia pieniężnego w wysokości 1 tys. zł - na zakup niezbędnego wyposażenia szkolnego, np. podręczników. Zasiłek losowy ma być przyznawany i wypłacany do 31 grudnia odpowiednio w 2025 r., 2026 r. lub 2027 r.
Projekt zakłada też organizację wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w najbliższym otoczeniu dziecka lub ucznia.
Wyjazdy mają być finansowane kwotą do 1 tys. 770 zł na jednego ucznia. Beneficjentami mają być uczniowie, którym należy udzielić wsparcia psychologiczno-pedagogicznego połączonego z możliwością wyjazdu poza obszar objęty skutkami żywiołu, uczęszczający do szkół wszystkich typów kształcący się w formie dziennej (z wyłączeniem np. szkół dla dorosłych i szkół policealnych).
Warunkiem otrzymania pomocy finansowej we wskazanych formach w latach 2025–2027 będzie przyznanie zasiłku celowego na podstawie zapisu ustawy o pomocy społecznej, bez względu na jego wysokość.
Dofinansowanie dla gmin do zajęć terapeutyczno-edukacyjnych
Jeśli chodzi o zajęcia, beneficjentami mają być dzieci realizujące obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne oraz uczniowie uczęszczający w tych latach szkolnych do szkół wszystkich typów, kształcący się w tych szkołach w formie dziennej, którzy nie mogą lub nie chcą skorzystać z wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych.
Jeśli chodzi o zajęcia, gmina ma otrzymać na każde dziecko lub ucznia dotację w wysokości 575 zł. Podano, że dodatkowo przekazane mają być środki w wysokości 1 tys. zł na każdą grupę pięciorga dzieci lub uczniów uczestniczących w zajęciach, także w przypadku mniejszej liczby uczestników lub kolejnej grupy obejmującej mniej niż pięcioro dzieci lub uczniów.
