- To pierwsza tak poważna zmiana od 30 lat - mówi Grzegorz Kurdziel, wiceprezes Poczty Polskiej. Poinformował, że w miejsce 6 wariantów listów zostaną wprowadzone trzy formaty: S (koperta A5 do wagi 500 g), M (koperta A4, waga do 1 kg) oraz ostatni format L większy niż A4, którego waga nie może przekroczyć 2 kg. Cena przesyłki listowej w formacie S wyniesie od 3,30 zł do 14,10 zł - w zależności od tego, czy będzie to list zwykły, polecony czy z zadeklarowaną wartością. Koszt formatu M to 4 zł za list zwykły, 6,30 zł za polecony i 14,70 zł za priorytet z zadeklarowaną wartością. Za największy format zapłacimy 6,60 do 22,40 zł.
- Do tej pory w cenniku było 12 pozycji, po zmianach będzie tylko sześć. Prostszy system to odpowiedź na oczekiwania naszych klientów – wyjaśnia Justyna Siwek, rzeczniczka Poczty Polskiej.
– Przed wprowadzeniem zmian przeprowadziliśmy badania wśród klientów, którzy w zdecydowanej większości uznali nowe rozwiązania za lepsze od dotychczasowych – dodaje.
Po wprowadzeniu nowej oferty pakując przesyłkę od razu będziemy wiedzieli do jakiego formatu zostanie ona zakwalifikowana i jak będzie wyceniona. Pomogą nam w tym plakaty informacyjne, które wkrótce zostaną rozwieszone we wszystkich urzędach pocztowych.
Zapłacimy trochę drożej
Wraz z wejściem w życiem nowych zasad zmianie ulegną też opłaty pocztowe. Niektóre będą nieco wyższe, inne zaś stanieją. Na przykład za wysłanie zwykłego listu w formacie S zapłacimy od przyszłego miesiąc o 70 groszy więcej niż obecnie, za format M i L – o 30 groszy więcej. Natomiast o ponad 20 proc. obniży się opłata za list wartościowy (z zadeklarowaną zawartością). To dobra wiadomość dla sklepów internetowych i platform aukcyjnych, które najczęściej korzystają z takiej formy przesyłki. Z wyliczeń Poczty Polskiej wynika, że statystyczne gospodarstwo domowe do tej pory wydawało rocznie 70,87 zł na listy, po zmianach ta kwota wzrośnie o 9 zł. Warto jednak zaznaczyć, że w Polsce cena za 1 gram przesyłki listowej priorytetowej jest najniższa w Europie i wynosi 0,0022 EURO.
Z duchem czasu
Oferta Poczty Polskiej wychodzi naprzeciw nie tylko klientom, ale również potrzebom współczesnego rynku. Podobne rozwiązania zostały już wprowadzone w innych krajach Europy, m.in. we Włoszech, Austrii i Wielkiej Brytanii. – Nowe formaty są również odpowiedzią na zmiany, które zachodzą już na świecie, chodzi o tzw. mini pakiet dedykowany właśnie branży Commerce – mówi Justyna Siwek. Przekształcenie oferty wymagało wielu przegotowań. Zostało zmodernizowanych siedem systemów informacyjnych i aplikacji oraz zostało przeszkolonych 40 tysięcy pracowników
- Rynek usług pocztowych w Europie się zmienia. Coraz więcej towarów jest wysyłanych za pośrednictwem poczt narodowych. Zmienia się też charakter przesyłki listowej. Kurczy się rynek tradycyjnych przesyłek pocztowych, bo coraz więcej informacji jest wysyłanych elektronicznie - wyjaśnia Grzegorz Kurdziel, wiceprezes Poczty Polskiej. Z szacunków Poczty Polskiej wynika, że w ciągu najbliższych czterech lat wartość rynku tradycyjnego zmniejszy się do wartości 3,8 mld zł.
Materiał Informacyjny