Jak uzyskać odszkodowanie za wypadki zimą

2010-02-13 3:00

Złamałeś nogę na nieodśnieżonym chodniku? Twoje auto wpadło w poślizg na oblodzonej drodze? Zwichnąłeś rękę na zabłoconej, śliskiej podłodze w centrum handlowym? Możesz starać się o odszkodowanie za wypadek

Gdy wypadek zdarzy się w sklepie lub w centrum handlowym

Zgłoś wypadek

W sklepach i centrach handlowych dochodzi często do wypadków. Bywa, że stłucze się słoik, coś się rozleje lub spadnie z półki, poślizgniemy się na rozsypanych artykułach spożywczych czy przewrócimy się na nieodśnieżonym parkingu przed sklepem. Aby otrzymać odszkodowanie, musimy udowodnić, że nastąpiła szkoda, określić jej wysokość oraz ustalić, kto za nią odpowiada. Dlatego wypadek powinniśmy natychmiast zgłosić sprzedawcy, kierownikowi lub właścicielowi sklepu i zażądać sporządzenia notatki na piśmie. Jeśli odmawiają, nie dajmy się zbyć. Musimy mieć potwierdzenie, że zdarzył się wypadek. Najlepiej wezwać wtedy na pomoc straż miejską lub policję. Warto też poszukać świadków wypadku, poprosić ich o poświadczenie i podpisanie notatki oraz zrobić zdjęcie, choćby telefonem komórkowym.

- Możemy mieć jeszcze dowód dodatkowy - tłumaczy Krystyna Krawczyk z biura rzecznika ubezpieczonych. W dużych placówkach handlowych na ogół działa telewizja przemysłowa. Jeśli widzimy, że w sklepie są kamery, powinniśmy w notatce zaznaczyć, że obiekt jest monitorowany i później będziemy mogli wykorzystać materiał z nagrania do udowodnienia swoich żądań.

Zbieraj rachunki

Ważne, żeby zebrać jak najwięcej dowodów na miejscu zdarzenia, opisać wypadek (np. w którym miejscu się zdarzył, jakie były przyczyny w naszej ocenie) i wstępnie wskazać, co nam się stało (np. zniszczone, zabrudzone czy rozdarte ubranie, stłuczone kolano, rozcięta głowa). Trzeba opisać to, co widać na miejscu gołym okiem, choć lekarz może potem stwierdzić jeszcze inne następstwa wypadku. Jeśli okaże się, że konieczne jest leczenie, musimy zbierać rachunki i faktury za leki, rehabilitację, przejazdy czy inne wydatki związane z leczeniem. Powinniśmy też mieć dowody, które pozwolą udokumentować poniesione straty (np. rachunki z pralni za czyszczenie ubrań). Swoje żądania (na piśmie) zgłaszamy do właściciela lub najemcy sklepu i żądamy naprawienia szkody. Musimy wykazać, że do wypadku doszło na skutek zaniedbań właściciela (zarządcy) sklepu (np. przyczyną wypadku była mokra i śliska posadzka, z której nie usunął on błota naniesionego przez kupujących). Mamy obowiązek przedstawić dowody i wyliczyć poniesione straty.


Płaci zarządca lub najemca

Możemy domagać się wypłaty odszkodowania od zarządzającego centrum albo od najemcy sklepu. Zarządca zobowiązany jest wypłacić odszkodowanie wówczas, gdy do wypadku w centrum handlowym doszło na tzw. terenie ogólnodostępnym. Jeżeli stało się to w konkretnym sklepie czy butiku znajdującym się na terenie tego centrum handlowego, to z żądaniem zgłaszamy się do najemcy tego sklepu. Jeśli zarządca (najemca) odmawia wypłaty odszkodowania, występujemy przeciwko niemu do sądu.

Generalnie - odszkodowania powinniśmy domagać się bezpośrednio od osoby lub firmy, która jest winna niedopatrzenia, ale przeważnie odpowiedzialny za wypadek zarządca albo najemca ma ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej na okoliczność prowadzenia działalności handlowej. Wówczas to od nas zależy, czy z żądaniem o odszkodowanie za wypadek zwrócimy się bezpośrednio do firmy ubezpieczeniowej czy do zarządcy (najemcy) sklepu.

Gdy do wypadku dojdzie na drodze

Czyja droga

Jeśli zdarzy się nam wypadek na drodze, pamiętajmy, że nie ma bezpańskich dróg. I zawsze to właściciel tej drogi jest odpowiedzialny za stan jej utrzymania. Najczęściej wynajmuje firmę, która jest zobligowana do utrzymania należytego porządku, czyli zarządcę drogi. Wszystko zależy od tego, co jest zawarte w umowie z instytucją, z którą gmina czy miasto podpisały umowę o utrzymanie.


Aby otrzymać odszkodowanie, musimy udowodnić, że szkoda rzeczywiście nastąpiła i wskazać, kto ponosi odpowiedzialność za zaniedbania. Nie zawsze jest to proste. Przede wszystkim trzeba ustalić, do kogo droga należy. Zarządcy drogi oraz właściciele nieruchomości mają zazwyczaj ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej - OC. Odszkodowanie wypłaci w takiej sytuacji firma ubezpieczeniowa na warunkach określonych w umowie ubezpieczenia.

Zgromadź dowody

- Musimy jednak udowodnić, że szkoda wynikła w związku z nienależytym utrzymaniem drogi przez zarządcę - wyjaśnia Krystyna Krawczyk. - Bardzo istotne jest więc zgromadzenie jak największej liczby dowodów potwierdzających zaistniałą szkodę, okoliczności, w których powstała, i jej rozmiary. Mogą to być dowody w postaci notatki policyjnej z miejsca zdarzenia, oświadczenia świadków zdarzenia, oświadczenia osób zamieszkujących w pobliżu. Doskonałym środkiem dowodowym będą również zdjęcia z miejsca zdarzenia i zdjęcia uszkodzeń.

Natomiast utrzymanie porządku w otoczeniu budynku, a więc zimą także odśnieżanie i oczyszczanie z lodu, należy do jego zarządcy. Gdy jest to blok wielorodzinny - o odszkodowanie powinniśmy wystąpić do administracji spółdzielni, jeśli dom jednorodzinny - do jego właściciela, a jeśli jest to budynek użyteczności publicznej czy siedziba firmy - do właściciela lub zarządcy. Często jest tak, że właściciel (zarządca) wynajmuje firmę do sprzątania. Wtedy, jeśli w umowie z taką firmą sprzątającą jest zapisane, że do jej obowiązków należy odśnieżanie, to odszkodowania możemy żądać od tej firmy, a ona najprawdopodobniej też ma stosowane ubezpieczenie.

Właściciel budynku odpowiada za wypadek na oblodzonym i nieodśnieżonym chodniku biegnącym wzdłuż budynku; wypadek na oblodzonym i nieodśnieżonym podwórzu; wypadek na mokrej posadzce na klatce schodowej i w bramie.

Najemca sklepu odpowiada za wypadek klienta w sklepie.

Właściciel centrum handlowego odpowiada za: wypadek na terenie ogólnodostępnym w centrum.

Zarządzający drogą odpowiada za: wypadek na tej drodze.

Firma komunikacyjna zarządzająca przystankiem odpowiada za wypadek na tym przystanku.

Kto odpowiada za drogi:

krajowe - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad;
wojewódzkie - urząd wojewódzki;
powiatowe - starosta;
gminne - wójt (burmistrz, prezydent miasta);
wewnętrzne - może to być np. wspólnota, spółdzielnia czy też osoba (firma) będąca właścicielem danego terenu;
autostrady płatne - posiadacz koncesji;
chodniki bezpośrednio przy granicy posesji - właściciel posesji;
chodniki będące otoczeniem drogi publicznej - zarządca drogi publicznej;
przystanki - firma komunikacyjna, która użytkuje przystanek.


7 kroków do odszkodowania

Aby otrzymać odszkodowanie za wypadek w sklepie, na drodze lub chodniku, powinieneś:

1. ustalić, kto odpowiada za utrzymanie porządku w miejscu, w którym zdarzył się wypadek;

2. udowodnić, że firma odpowiedzialna za utrzymanie porządku w miejscu zdarzenia ponosi winę za wypadek, a szkoda powstała w związku z niedopełnieniem przez nią tych obowiązków - np. nie doszłoby do upadku i złamania ręki, gdyby śnieg na chodniku był uprzątnięty;

3. zebrać wszystkie rachunki związane z leczeniem, rehabilitacją i innymi kosztami poniesionymi w związku z wypadkiem;

4. obliczyć wysokość poniesionej szkody;

5. wystąpić o wypłatę odszkodowania do osoby lub firmy odpowiedzialnej za utrzymanie porządku;

6. w razie odmowy wypłaty odszkodowania wnieść pozew do sądu rejonowego właściwego dla miejsca zamieszkania albo siedziby pozwanego. W pozwie mamy prawo domagać się naprawienia szkody i zwrotu wszystkich kosztów poniesionych w związku z uszkodzeniem ciała lub wywołaniem rozstroju zdrowia oraz zniszczeniem rzeczy;

7. złożyć apelację, jeśli sąd pierwszej instancji wyda niekorzystny dla ciebie wyrok.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze