Mercedes przeniesie część produkcji do Węgier

i

Autor: ap, shutterstock

Przemysł

Orbán przejmuje produkcję Mercedesa? Cichy exodus przemysłu z Niemiec

2025-04-18 10:22

Niemiecki przemysł motoryzacyjny czeka rewolucja? Mercedes-Benz planuje przenieść znaczną część produkcji na Węgry, co prawdopodobnie poskutkuje likwidacją miejsc pracy w Niemczech. Tymczasem krytykowane w Europie za swoją politykę Węgry mogą sporo zyskać i mają ambitne plany dotyczące produkcji motoryzacyjnej.

Orbán przejmuje Mercedesa? Cichy exodus przemysłu z Niemiec

Jak pisze forsal.pl, Niemiecki gigant motoryzacyjny, Mercedes-Benz, planuje strategiczne przesunięcie, polegające na przeniesieniu produkcji nawet 100 tysięcy pojazdów rocznie do Kecskemét na Węgrzech. Dzieje się to w czasie, gdy polityka Węgier jest przedmiotem krytyki w Europie, a w Niemczech mówi się o zwijaniu się przemysłu.

Harald Wilhelm, dyrektor finansowy Mercedesa, otwarcie mówi o korzyściach płynących z lokalizacji na Węgrzech. Koszty pracy są tam aż o 70 proc. niższe niż w Niemczech, a energia jest tańsza. Choć firma oficjalnie nie komentuje przenosin, premier Węgier, Viktor Orbán, już w marcu z dumą pozował do zdjęć z prezesem koncernu, Ola Källeniusem.

Kecskemét będzie nowym sercem europejskiej motoryzacji?

Fabryka w Kecskemét ma ambicję stać się drugim co do wielkości zakładem Mercedesa w Europie. Obecnie zatrudnia blisko 5000 osób, a do 2026 roku planuje podwojenie produkcji do 400 tysięcy aut rocznie. Inwestycje obejmują budowę nowych hal, linii montażowych i stworzenie nawet 3000 nowych miejsc pracy w ciągu dwóch lat.

Od przyszłego roku Mercedes zamierza rozpocząć w Kecskemét produkcję pojazdów elektrycznych, co ma umocnić pozycję Węgier jako jednego z kluczowych graczy w europejskiej branży elektromobilności. Péter Szijjártó, minister spraw zagranicznych Węgier, podkreśla, że elektromobilność będzie kręgosłupem przyszłej gospodarki europejskiej.

Niemiecki przemysł w odwrocie?

Mercedes nie jest jedyną firmą, która inwestuje na Węgrzech. BMW i Bosch również rozszerzają tam swoją działalność. Niemieckie media coraz częściej mówią o „cichym odwrocie” przemysłu z Niemiec. Węgry aktywnie wykorzystują tę sytuację, oferując korzystne warunki, tanią siłę roboczą i polityczne wsparcie. Orbán nie ukrywa, że Węgry są strategicznym sojusznikiem niemieckiego przemysłu.

János Lázár, minister budownictwa i transportu Węgier, podkreśla potrzebę patriotycznych polityków, którzy zadbają o własny przemysł. Jego zdaniem Unia Europejska nie chroni wystarczająco swojej gospodarki, co może prowadzić do utraty konkurencyjności na globalnym rynku.

Super Biznes SE Google News
Super Biznes SE Google News
Pieniądze to nie wszystko - Marek Zuber
QUIZ PRL. Syrena 105 – kultowe auto PRLu
Pytanie 1 z 15
Syrenę 105 nazywano:
QUIZ PRL. Syrena 105 – kultowe auto PRL

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze