Kawa na wynos
Analizy prowadzone w okresie przed i po pandemii jasno wskazują, że zmieniliśmy swoje przyzwyczajenia w kontekście picia kawy. Jest to wynik obostrzeń, ograniczających funkcjonowanie lokali gastronomicznych, a także pracy zdalnej. Zaczęliśmy częściej korzystać z oferty kawiarni, stacji benzynowych czy sklepów, serwujących kawę na wynos. Inaczej podchodzimy też do pory, w jakiej sięgamy po filiżankę kawy. Przed pandemią ogromną popularnością cieszyły się popołudniowe spotkania ze znajomymi, których nieodłącznym elementem była kawa, teraz pijemy ją raczej przed południem.
Nie rezygnujemy z jakości
Zmiana zwyczajów nie wpłynęła na rezygnację z jakości kawy – nadal liczy się smak i aromat, a tym samym – sposób parzenia. Widać to choćby w rosnącym zainteresowaniu ekspresami ciśnieniowymi, które osiąga prawdziwe rekordy. GfK w swoim raporcie plasuje Polskę na czwartym miejscu w Europie pod względem sprzedaży ekspresów. Co więcej, trend ten ma wyraźną tendencję zwyżkową.
ZOBACZ TAKŻE: Nowe promocje w Biedronce! Banany za 1,99 zł, Nutella za 8,99 zł i kapsułki do prania za 11,95 zł
- Tęskniąc za kawą znaną z kawiarni, szukamy sprzętu, który w warunkach domowych zapewni co najmniej zbliżone doznania smakowe. Zainteresowania Polaków ukierunkowane są na urządzenia nie tylko przygotowujące aromatyczną kawę, ale także proste w obsłudze. Z tego też powodu klienci najczęściej decydują się na modele automatyczne, których sprzedaż znacząco wzrosła. Sprzęt ten zapewnia ogromną różnorodność w zakresie rodzaju przygotowywanych napojów, a możliwość regulacji ustawień pozwala na dopasowanie kawy do swojego gustu - przekonuje ekspert sklepu Przyjaciele Kawy, Aurimasa Vainauskasa.
Opinia ta w równym stopniu dotyczy samej kawy, ponieważ analiza trendów zakupowych Polaków, pozwala wysnuć wniosek, że staliśmy się świadomymi konsumentami. Wybieramy nie tylko wysokiej jakości urządzenia, ale także ziarna, dostosowane mocą, aromatem i smakiem do naszych indywidualnych preferencji. Rynek oferuje w tym zakresie bardzo wiele – od kawy importowanej z najlepszych palarni światowych, aż do ziaren wypalanych w Polsce. Co więcej, różnorodność przejawia się także w sposobie parzenia. Część osób preferuje tradycyjną kawę w ziarnach, podczas gdy inni stawiają na kapsułki lub saszetki. Popularność tych ostatnich także znacząco wzrosła, przede wszystkim z uwagi na szybkość przygotowania ulubionego napoju, bez straty dla jego smaku.
Najnowsze zapowiedzi wskazują, że w maju zostanie uruchomiona, przynajmniej częściowo, branża gastronomiczna. Czy oznacza to, że wrócimy do picia kawy w kawiarniach i restauracjach, a może nowe zwyczaje pozostaną z nami na dłużej?