Jakub Opara

i

Autor: Andrzej Lange wywiad Huberta Biskupskiego z prezesem PL.2012+ Jakubem Oparą

PGE Narodowy żyje każdego dnia

2016-12-26 18:00

Rozmowa z Jakubem Oparą, prezesem zarządu PL.2012+

PGE Narodowy, jako jedyny spośród czterech aren zbudowanych na Euro 2012 przynosi dochody. Jakich rezultatów spodziewa się Pan po zakończeniu tego roku?
Rok 2016 będzie rekordowy pod względem wypracowanego zysku. Wynik będzie dwucyfrowy - najwyższy w historii. Zgodnie z prognozą, zysk operacyjny będzie wynosił ponad 15 mln zł, czyli będzie znacząco lepszy niż w 2015 roku. Szczegółowy raport zostanie opublikowany na początku przyszłego roku po zamknięciu audytu biegłego rewidenta.

Za nami szczyt NATO. To był sukces?
Szczyt NATO był bezprecedensowym wydarzeniem o najwyższej randze z odbywających się dotychczas w Polsce spotkań na szczeblu międzynarodowym. Organizacja obrad Paktu Północnoatlantyckiego na PGE Narodowym pokazała, że nasz obiekt w krótkim czasie stał się bardzo ważnym miejscem na konferencyjnej mapie Polski i Europy. Gościliśmy 2500 delegatów z 60 delegacji, 1500 akredytowanych dziennikarzy oraz ponad 100 najważniejszych przedstawicieli krajów członkowskich. Sukces szczytu to zasługa wielu osób, które były włączone w organizację tego wyjątkowego wydarzenia.

Na jakich wydarzeniach PGE Narodowy zarabia najwięcej?
O dobrym wyniku finansowym decydują wszystkie linie biznesowe realizowane przez spółkę PL.2102+. Pierwsza z nich to tzw. wydarzenia całostadionowe, czyli masowe imprezy sportowe, rozrywkowe i społeczne. Druga to wydarzenia B2B, ponieważ dzięki doskonałej infrastrukturze do organizacji imprez biznesowych, praktycznie przez 365 dni w roku na PGE Narodowym odbywają się szkolenia, konferencje, targi i spotkania przedsiębiorców. Kolejnymi źródłami naszych przychodów są umowy partnerskie oraz wynajem powierzchni biurowych.

Jakie były do tej pory największe hity? Jakie imprezy cieszą się największym zainteresowaniem?
PGE Narodowy to sport i rozrywka na najwyższym poziomie i wszystkie odbywające się u nas imprezy cieszą się olbrzymią popularnością. W 2016 roku gościliśmy rekordową liczbę dużych wydarzeń sportowych, w tym m.in. mecze polskiej reprezentacji w eliminacjach Mistrzostw Świata 2018 r, maraton i mityng lekkoatletyczny.
Podczas LOTTO Warsaw FIM SGP of Poland padł rekord frekwencji w historii żużla - 70 tysięcy kibiców „czarnego sportu" obserwowało mecze z trybun PGE Narodowego. Pobiliśmy też rekord frekwencji podczas tegorocznej Vervy Street Racing. 120 tysięcy osób wzięło udział w „Narodowym Festiwalu Motoryzacji" na błoniach PGE Narodowego.
Nasza arena ma przemyślaną i zróżnicowaną ofertę wydarzeń sportowych, rozrywkowych i społecznych. 40 tysięcy widzów i rekordowa liczba gwiazd disco na „Roztańczonym PGE Narodowym" dowodzi, że warto szukać nowych formatów, a niesłabnąca popularność Pikniku Naukowego i Warszawskich Targów Książki pokazuje, że cykliczne imprezy odbywające się na naszej arenie już na stałe wpisały się w kalendarz ogólnopolskich wydarzeń.

Teren przy stadionie ma być rozbudowany i zagospodarowany, podobno powstanie hala widowiskowa. Co z tymi planami?
Naszym celem jest rozszerzanie oferty. Aby utrzymać status lidera „przemysłu czasu wolnego", chcemy zapewnić naszym gościom możliwość aktywnego spędzenia czasu nie tylko na terenie naszego obiektu, ale również w otoczeniu PGE Narodowego. Zgodnie z zapowiedziami, w 2016 roku rozpoczęliśmy prace nad projektem „Wspólny PGE Narodowy", który ma stać się ważną częścią przestrzeni miejskiej stolicy.
Chcemy stworzyć miejsce dla rodzinnego spędzania czasu. Bezpieczne, przyjazne, atrakcyjne i wspierające relacje międzypokoleniowe. Projektujemy je także z myślą o osobach z ograniczoną sprawnością. „Wspólnym PGE Narodowym" chcemy również wspierać działalność amatorskich organizacji sportowych działających w otoczeniu naszego obiektu.
Mamy już opracowane studium wykonalności hali sportowej, która docelowo ma być zlokalizowana w sąsiedztwie naszej areny. Jeśli resort sportu uzna je za dobre, będziemy aplikować o fundusze EFIS. Koszt tej inwestycji szacowany jest na 1,2 mld zł, zatem bardzo wysoki. Nie wykluczam, że jeśli inwestycja ruszy to będzie realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

PGE Narodowy to nie tylko imprezy sportowe i kulturalne, ale również miejsce, w którym robi się biznes. Co może zaoferować przedsiębiorcom?
PGE Narodowy jest miejscem, które przyciąga biznes. Praktycznie codziennie odbywają się u nas wydarzenia biznesowe, a wiele osób i firm przenosi na nasz obiekt swoją działalność, ponieważ to miejsce daje im zupełnie nowe możliwości, nową przestrzeń do działania. Dysponujemy między innymi największym w Warszawie Centrum Konferencyjnym na ponad 2000 gości, Biznes Klubem o powierzchni ponad 3000 mkw. oraz identycznych rozmiarów Centrum Targowym. PGE Narodowy przyciąga ludzi kreatywnych, którzy czują, że tu mogą jeszcze bardziej niż dotychczas rozwinąć skrzydła.

Na PGE Narodowym nie ma martwego sezonu, on żyje każdego dnia. Tu ciągle coś się dzieje. Niedawno ruszyła czwarta edycja Zimowy Narodowy. Jakie jeszcze atrakcje czekają na odwiedzających arenę?
Nasza arena żyje 365 dni w roku. Obok atrakcji dostępnych na „Zimowym Narodowym" i wielu wyjątkowych wydarzeń, które gości PGE Narodowy, nie można zapominać o wystawach i wycieczkach, które cieszą się olbrzymią popularnością. Obecnie na naszym obiekcie gości największa w Polsce i jedna z największych w Europie mobilnych makiet kolejowych zatytułowana „Miniaturowy Świat". Rocznie z oferty naszych wycieczek korzysta 350 tysięcy osób, a wystawy w 2016 roku odwiedziło ponad 200 tysięcy gości.

PGE Narodowy to już marka. Czy chce Pan to wykorzystać, zarabiać na sprzedaży wizerunku?
Cieszę się, że marka PGE Narodowy stała się jedną z najbardziej prestiżowych i rozpoznawalnych w Polsce. Według badań wizerunkowych z 2016 roku, nasza arena jest nie tylko najbardziej rozpoznawalna wśród obiektów sportowych w kraju. Dostępność, prestiż, dynamiczność i nowoczesność PGE Narodowego respondenci ocenili najwyższą notą „5". To z jednej strony powód do dumy, ale z drugiej do jeszcze większej pracy.
W 2016 roku do sprzedaży trafiły nasze własne gadżety z logo PGE Narodowego. To dopiero początek uruchomionego przez nas projektu komercjalizacji pamiątek. Wyceniliśmy też licencję na komercyjne wykorzystanie wizerunku obiektu. Nasza arena pojawiła się w grach, książkach i kampaniach reklamowych znanych marek.

Gdzie jeszcze będzie Pan szukał nowych źródeł dochodu?
Przede wszystkim staramy się optymalizować koszty, a to oznacza głównie oszczędności. Jednocześnie przynależność do elitarnego klubu europejskich obiektów ze statusem „Elite", jakość organizowanych na PGE Narodowym wydarzeń oraz wiarygodność biznesowa, zobowiązują nas do utrzymywania bardzo wysokiego poziomu w każdym aspekcie naszej działalności. Pracujemy nad tym, aby w przyszłym roku podpisać jak największą liczbę umów czy listów intencyjnych z klientami. Naszym priorytetem jest również szukanie nowych formatów imprez. W planach jest Gala KSW. Rozmawiamy też o tym, aby na PGE Narodowym rozegrano inauguracyjny mecz Mistrzostw Europy w Piłce Siatkowej.

Jakie plany na 2017 rok? Co ciekawego będzie się działo na PGE Narodowym?
Trwa dopinanie kalendarza przyszłorocznych wydarzeń. Poza potwierdzonymi już imprezami, takimi jak mecze polskiej reprezentacji w eliminacjach Mistrzostw Świata, PZM Warsaw FIM Speedway Grand Prix of Poland, czy koncertami Coldplay i Depeche Mode mogę zdradzić, że prawdopodobnie pojawią się także inne dyscypliny sportowe. Pracujemy też nad autorskimi formatami wydarzeń.

PGE Narodowy to jeden z najnowocześniejszych obiektów multifunkcjonalnych w Europie. Z czego jest Pan najbardziej dumny?
PGE Narodowy był w tym roku areną zmagań piłkarskich, lekkoatletycznych i żużlowych. Miejscem, na którym padały rekordy świata i rekordy frekwencji. Gościł koncerty i międzynarodowe konferencje. Informacje o PGE Narodowym w kontekście szczytu NATO pojawiły się we wszystkich kanałach informacyjnych świata. Największym sukcesem PGE Narodowego jest to, że każde wydarzenie organizowane na naszym obiekcie cieszy się olbrzymią popularnością oraz daje uczestnikom i widzom wielkie emocje i radość.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze