- Realizowany dotychczas model rozwoju bankowości oparty na własnej infrastrukturze IT przestaje być wydajny. Wdrażanie kolejnych cyfrowych rozwiązań trwa w nim zbyt długo i jest zbyt kosztowne. Jeszcze przed pandemią COVID-19 wiele wskazywało na to, że szersze wykorzystanie usług chmurowych jest konieczne dla utrzymania tempa cyfryzacji. Teraz, kiedy w sektorze bankowym nastąpiło szybkie przejście z dotychczasowego modelu oddziałowo-zdalnego na zdalno-oddziałowy, cyfryzacja będzie musiała jeszcze przyspieszyć, a to oznacza, że szersze korzystanie przez banki z usług chmurowych jest już wręcz nieuniknione. Zmiana modelu IT, to element naszej strategii „PKO Bank Przyszłości” ogłoszonej jesienią 2019 roku – powiedział Zbigniew Jagiełło, prezes zarządu PKO Banku Polskiego
- PKO Bank Polski korzysta z wybranych usług OChK. W pierwszej kolejności stworzyliśmy w chmurze 11 tys. stanowisk pracy doradców bankowych, które są teraz uruchamiane. Dzięki partnerstwom strategicznym zawartym przez naszą spółkę Operator Chmury Krajowej, spełnione zostały wszystkie warunki niezbędne do dokonania migracji bankowych systemów IT do chmury. Dysponując za pośrednictwem spółki jednoczesnym dostępem do platformy chmurowej Google oraz Microsoft Azure, możemy teraz bezpiecznie rozpocząć naszą drogę do chmury. Aktualnie przenosimy serce bankowej infrastruktury IT, system Alnova, na platformę przyjazną rozwiązaniom chmurowym. Chcemy, aby najpóźniej za trzy lata, kluczowe biznesowe systemy IT banku działały w chmurze obliczeniowej opartej o architekturę hybrydową – stwierdził Adam Marciniak, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego
Partnerstwa strategiczne jakie zawarł Operator Chmury Krajowej tj. partnerstwo z Google i z Microsoft, pomogą w przejściu banku z tradycyjnego modelu IT, na model oparty na usługach chmurowych. Dzięki nim, spełnione zostały wszystkie warunki niezbędne do bezpiecznej realizacji projektu Road to Cloud. PKO Bank Polski jest w trakcie przenoszenia serca swojej infrastruktury, system Alnova, na platformę przyjazną rozwiązaniom chmurowym, aby w przyszłości mieć możliwość ich wykorzystania. Bank chce, aby najpóźniej za trzy lata, kluczowe biznesowe systemy IT banku działały w chmurze obliczeniowej opartej o architekturę hybrydową. Chmura hybrydowa to rozwiązanie, które zakłada jednoczesne korzystanie z zasobów chmury publicznej oraz zabezpieczanie zasobów przy użyciu środowiska prywatnego. Dzięki takiemu połączeniu z jednej strony zachowana zostaje elastyczność jaką dają rozwiązania chmurowe oraz najwyższy poziom bezpieczeństwa. Road to Cloud PKO Banku Polskiego zakłada wykorzystanie takiej metody m.in. w bankowej aplikacji mobilnej IKO, co pozwoli w pełni dynamicznie i bezpiecznie rozwijać usługi dodane dla naszych klientów.
Ważnym elementem przygotowań do realizacji projektu Road to Cloud była szczegółowa ocena możliwości zastosowań rozwiązań chmurowych w banku oraz analiza wiedzy i doświadczeń zdobytych przez instytucje finansowe na świecie podczas przeprowadzania podobnych procesów. Dzięki temu podejściu, PKO Bank Polski sporządził szczegółową mapębudowy rozwiązań IT w oparciu o chmurę hybrydową (Road to Cloud). Nadrzędnym celem projektu jest zbudowanie dodatkowej wartości biznesowej dla klientów banku. Inne cele, jakie spółka stawia sobie przy wdrażaniu rozwiązań chmurowych, to lepszy dostęp do innowacyjnych rozwiązań biznesowych, zapewnienie elastycznej i skalowalnej infrastruktury pozwalającej jej przyspieszyć realizację nowych projektów oraz rozwój kompetencji pracowników w zakresie technologii dostępnych tylko w chmurze obliczeniowej. Zebrane przez bank doświadczenia pokazują także, że wykorzystanie usług chmurowych pozwala osiągnąć wyraźnie lepsze efekty w zakresie wykorzystania zaawansowanej analityki danych oraz uczenia maszynowego do tworzenia oferty dopasowanej do potrzeb i oczekiwań klientów.
PKO Bank Polski już od roku korzysta z wybranych usług OChK. W pierwszej kolejności bank zdecydował się na rozwiązania odpowiadające potrzebom dynamicznego kreowania i skalowania swoich środowisk testowych oraz deweloperskich. Kolejnym dużym projektem, było stworzenie w chmurze 11 tys. wirtualnych stanowisk pracy doradców bankowych, które są aktualnie uruchamiane. Projekt wirtualizacji stanowisk pracy doradców to przykład efektywności kosztowej i operacyjnej przy wykorzystaniu usług chmurowych.