Klienci PKO Banku Polskiego wniosek o subwencję wypełniają w bankowości elektronicznej iPKO i iPKO biznes. Cały proces jest intuicyjny i wymaga podania podstawowych danych firmy, w tym danych finansowych. Składając wniosek, przedsiębiorca od razu uzyska informacje o maksymalnej kwocie subwencji, o którą może się ubiegać.
POMOC DLA MIKROFIRM
WARUNKI, JAKIE MUSI SPEŁNIĆ FIRMA
- zatrudniać od jednego do dziewięciu pracowników (z wyłączeniem właściciela),
- roczny obrót lub suma bilansowa nie przekracza 2 mln euro,
- spadek przychodów ze sprzedaży z powodu pandemii o co najmniej 25 proc. w dowolnym miesiącu po 1lutego br. w porównaniu z poprzednim miesiącem lub z analogicznym miesiącem ub.r.,
- przedsiębiorca na dzień 31 grudnia 2019 r. lub na dzień udzielenia finansowania nie zalega z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne. Uwaga! Rozłożenie płatności na raty lub jej odroczenie nie jest uznawane za zaległość!
POMOC DLA MAŁYCH I ŚREDNICH FIRM
WARUNKI, JAKIE MUSI SPEŁNIĆ FIRMA
- nie jest mikrofirmą i zatrudnia do 249 pracowników,
- roczny obrót nie przekracza 50mln euro lub suma bilansowa nie przekracza 43 mln euro
- spadek obrotów o co najmniej 25 proc. w dowolnym miesiącu po 1lutego 2020 r. w porównaniu z poprzednim miesiącem lub z analogicznym miesiącem ub.r.,
- wobec przedsiębiorstwa na dzień złożenia wniosku nie zostało otwarte postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne albo nie zostało otwarte postępowanie restrukturyzacyjne
- przedsiębiorca na dzień 31 grudnia 2019 r. lub na dzień złożenia wniosku nie zalega z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne. Uwaga! Rozłożenie płatności na raty lub jej odroczenie nie jest uznawane za zaległość!
WYSOKOŚĆ POMOCY
Subwencja obliczana jest jako procent wartości przychodów ze sprzedaży w roku 2019 i uzależniona jest od spadku przychodów ze sprzedaży w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu z poprzednim miesiącem lub z analogicznym miesiącem ub.r. Maksymalna kwota subwencji wynosi 3,5 mln zł. Subwencja jest spłacana w 24 miesięcznych ratach, począwszy od 13. miesiąca kalendarzowego po dniu udzielenia subwencjifinansowej.
WARUNKI UMORZENIA SPŁATY
- 25 proc. – gdy firma kontynuuje działalność w całym okresie 12miesięcy od dnia przyznania subwencji finansowej,
- do 25 proc. –w zależności od poniesionej straty na sprzedaży,
- do 25 proc. –w zależności od utrzymania średniego poziomu zatrudnienia przez 12 miesięcy
NA CO MOŻNA PRZEZNACZYĆ PIENIĄDZE
- pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, z wyłączeniem przejęcia innego przedsiębiorcy (zakaz akwizycji),
- przedterminowa spłata kredytów: do 25 proc. wartości subwencji,
- rozliczenia z podmiotami powiązanymi: zakaz przeznaczania środków z subwencji na płatności do właściciela i do osób lub podmiotów powiązanych z właścicielem przedsiębiorstwa!
WYSOKOŚĆ POMOCY
Maksymalna kwota subwencji zależy od skali spadku przychodów oraz liczby zatrudnionych i może wynosić do 324 tys. zł.
NA CO MOŻNA PRZEZNACZYĆ PIENIĄDZE
Wyłącznie na pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, w szczególności wynagrodzeń pracowników, a do 25 proc. na przedterminową spłatę kredytów.
WARUNKI UMORZENIA SPŁATY
- 25 proc. –pod warunkiem kontynuowania działalności przez 12 miesięcy od przyznania subwencji
- 50 proc. –utrzymanie średniego zatrudnienia przez 12 pełnych miesięcy kalendarzowych. Przy redukowaniu zatrudnienia trzeba będzie zwrócić wyższą kwotę.
SPRAWDŹ PRZED WYPEŁNIENIEM WNIOSKU
- przygotuj m.in.: podstawowe dane firmy (NIP, REGON), w tym główny kod PKD, dane o zatrudnieniu wraz z informacją, ile osób subwencja ochroni przed zwolnieniem, dane finansowe firmy, w tym informację o spadku obrotów
- możesz otworzyć rachunek subwencji, czyli bezpłatne, nieoprocentowane konto tylko do obsługi subwencji. Środki tu zgromadzone nie będą podlegały egzekucjom komorniczym. Jeśli we wniosku zostanie wskazane inne konto, istnieje ryzyko, że środki z subwencji zostaną wykorzystane do automatycznej spłaty rat kredytowych, opłat bankowych i innych zobowiązań. Może to być niezgodne z zasadami wykorzystywania subwencji,
- warto wypełnić wniosek nie wcześniej niż 4 dni kalendarzowe po wysłaniu deklaracji VAT-7 lub 7 dni kalendarzowych po złożeniu JPK_VAT – tak, żeby podczas obsługi wniosku PFR miał dostęp do aktualnych danych w rejestrach publicznych,
- system sam wyliczy maksymalną wartość subwencji na podstawie wprowadzonych danych. Pamiętaj, po otrzymaniu pozytywnej decyzji od PFR nie będziesz mógł zmienić tej kwoty,
- zwróć uwagę na pole Wielkość firmy – gdy zostanie wybrane, widoczne będą kryteria PFR. Sprawdź, jak PFR definiuje mikrofirmę oraz małe lub średnie przedsiębiorstwo,
- dane firmy w banku (przede wszystkim NIP) muszą być zgodne z danymi w rejestrze przedsiębiorców,
- musisz mieć złożoną deklarację VAT,
- wniosek dla firmy może złożyć tylko jedna osoba, która spełni łącznie warunki: – ma konto firmowe w PKO Banku Polskim z dostępem do serwisu iPKO lub iPKO biznes firmy oraz do narzędzi autoryzacji do potwierdzenia wniosku, – jest uprawniona do realizacji przelewów lub do składania oświadczeń woli w imieniu firmy, – złoży oświadczenie, że została upoważniona przez firmę do wszelkich czynności związanych ze złożeniem wniosku i podpisaniem umowy o dofinansowanie,
- ostatecznie przyznana kwota subwencji będzie widoczna na decyzji PFR, która będzie integralną częścią umowy.
PARTNEREM MATERIAŁU JEST PKO BANK POLSKI