Większość osób planuje w tym roku podtrzymać tradycję wspólnego świętowania – najwięcej osób przewiduje, że przy wigilijnym stole spotka się w gronie od 3 do 5 osób (38 proc. respondentów) albo od 5 do 8 osób (31 proc.).
Jedna piąta badanych Polaków zakłada spędzenie tego czasu w większej, co najmniej 9-osobowej grupie (21proc.). Jedynie co dziesiąty badany przygotowuje się na bardziej kameralne, dwuosobowe (9 proc.) lub samotne (2 proc.) święta.
400 zł na dziecko w żłobku. Co trzeba zrobić, żeby otrzymać dofinansowanie?
- Wyniki badania potwierdzają, że zmiana nawyków żywieniowych Polaków jest faktem. Po wyborach klientów, możemy stwierdzić, że nie jest to zjawisko chwilowe, okazjonalne, lecz stały trend dotyczący zarazem zakupów codziennych, jak i świątecznych - mówi Justyna Orzeł, Wiceprezes, Dyrektor HR i Sekretarz Generalna Carrefour Polska.
Dodaje, że Polacy coraz chętniej sięgają po opcje wegetariańskie, wegańskie czy bio, a rolą sieci handlowych jest zapewnienie im jak najszerszej oferty.
Po zeszłorocznych świętach ponad 1/3 Polaków (38 proc.) stanęła przed koniecznością zrobienia czegoś z niezjedzoną żywnością. W przypadku domowego jedzenia świątecznego najczęstszym rozwiązaniem było dojadanie resztek przez kolejne dni (68 proc.) oraz zamrażanie na potem (55 proc.).
Choć wiele osób kojarzy okres świąteczny z transportem słoików z jedzeniem, jedynie 17 proc. respondentów przyznało się do oddania świątecznych potraw. Pomimo rosnącej popularności trendu Zero Waste w zeszłym roku w co 10. polskim domu jedzenie pozostałe po świętach po prostu wyrzucono do śmieci.