Zakupy

i

Autor: Canva.com

Polacy nie ruszyli na zakupy. Ogromny spadek sprzedaży w sklepach. Dane GUS pokazują, co koronawirus zrobił z handlem

2020-05-22 10:27

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w kwietniu 2020 r. była niższa niż przed rokiem o 22,9 proc. (wobec wzrostu o 11,9% w kwietniu 2019 r.). Natomiast w porównaniu z marcem 2020 r. zanotowano spadek sprzedaży detalicznej o 12,3 proc. Koronawirus zniszczył handel stacjonarny, ale okazał się wielką szansą dla handlu on-line.

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w kwietniu 2020 r. była niższa niż przed rokiem o 22,9 proc. (wobec wzrostu o 11,9% w kwietniu 2019 r.). Natomiast w porównaniu z marcem 2020 r. zanotowano spadek sprzedaży detalicznej o 12,3 proc. A w okresie styczeń-kwiecień 2020 r. sprzedaż zmalała r/r o 5,8% (wobec wzrostu o 6,5% w 2019 r.)

Polecane: Niedziele handlowe w 2020 roku

Na spadek sprzedaży detalicznej w kwietniu br. znaczny wpływ miały ograniczenia wprowadzone w związku z COVID-19. Jak wylicza Główny Urząd Statystyczny, w kwietniu 2020 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) spadła we wszystkich prezentowanych grupach. Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” znaczne zmniejszenie sprzedaży wykazały podmioty handlujące pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 54,4%) oraz paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 32,9%). Niższą sprzedaż zaobserwowano także w grupie „pozostałe” (o 25,2%), jak również w jednostkach sprzedających żywność, napoje i wyroby tytoniowe (o 14,9%). Spośród grup o mniejszym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” największy spadek sprzedaży odnotowano w grupie „tekstylia, odzież, obuwie” (o 63,4%).

Polecane: Zakupy w galerii handlowej w czasie epidemii - zasady

W związku z ograniczeniem handlu w stacjonarnych sklepach w kwietniu tego roku w porównaniu z poprzednim miesiącem odnotowano znaczny wzrost sprzedaży detalicznej przez Internet (o 27,7%). Udział tej sprzedaży (w cenach bieżących) wzrósł z 8,1% w marcu br. do 11,9% w kwietniu br. Wzrost udziału sprzedaży przez Internet wykazały m.in. przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 35,6% przed miesiącem do 61,3%), a także podmioty z grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 26,2% do 39,9%) oraz „meble, rtv, agd” (z 24,5% do 28,6%).

Super Biznes 11 V

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze