Kupujemy częściej, choć za mniej
Gwiazdka tuż, tuż. Po zeszłorocznym Bożym Narodzeniu, do którego Polacy przygotowywali się w realiach lockdownu, będą to kolejne święta obchodzone w szczególnych warunkach. Tym razem do pandemii doszedł m.in. wyraźny wzrost cen. Jak wpłynie to na nasze przedświąteczne plany? Odpowiedź przynosi coroczne badanie Gumtree przeprowadzone przez SW Research na reprezentatywnej grupie dorosłych Polaków. Przed nami szczyt przedświątecznej zakupowej gorączki. Jak wynika z badania Gumtree, aż 53 proc. Polaków kupuje upominki na dwa tygodnie przed Świętami, z kolei co dziesiąty – tuż przed Gwiazdką. Prezenty kupi w tym roku 9 na 10 Polaków – to widoczny wzrost względem ubiegłego roku, gdy zadeklarowało to 75 proc. ankietowanych. Należy jednak pamiętać, że w ubiegłym roku część z nas nie spędzała Świąt z bliskimi, co mogło wpłynąć na plany zakupowe.
Polecany artykuł:
W tym roku blisko co trzeci kupujący (31,5 proc.) deklaruje, że wyda na prezenty mniej niż w 2020 roku. Głównym powodem wskazywanym przez ankietowanych jest ogólny wzrost cen (blisko 69 proc.) oraz sytuacja związana z COVID-19 i nadszarpniętym budżetem (39,7 proc.). Kwestie finansowe odgrywają kluczowe znaczenie także w przypadku osób, które prezentów nie kupią – 38 proc. z nich wskazuje jako powód pogorszenie swojej sytuacji finansowej.
– Konsumenci bacznie śledzą wydatki, pilnując ich również w święta. Wzrost cen obserwuje dziś każdy, co tłumaczy mniejszą kwotę przeznaczaną na prezenty. Mimo to, a może właśnie z tego względu, stajemy się bardziej kreatywni: okazji poszukujemy w Internecie, w porównywarkach cen, a także dajemy drugą szansę produktom używanym, łącząc cele ekonomiczne z trendem less waste – komentuje Katarzyna Merska, Koordynator ds. Komunikacji Gumtree.pl.
Polacy najczęściej wręczają prezenty każdemu członkowi rodziny. Ponad 2/5 badanych (43 proc.) najdroższymi podarunkami w nadchodzące Boże Narodzenie obdaruje dzieci, a niemal co trzeci Polak (29,7 proc.) – partnera lub partnerkę. Dla osoby najbliższej przeznaczymy także największy budżet, czyli od 100 do 250 zł (tak wskazuje aż 40% ankietowanych). Licząc wszystkie obdarowane osoby, ankietowani najczęściej planują przeznaczyć na prezenty łącznie ponad 350 zł (39,2 proc.).
Jak pokazuje badanie Gumtree, najpopularniejsze będą zakupy online: 68 proc. Polaków nabędzie upominki w sklepach internetowych, 23 proc. na portalach aukcyjnych. Przewaga e-commerce nad zakupami stacjonarnymi jest widoczna, ale nie przygniatająca - w tradycyjnych galeriach handlowych zaopatrzy się ponad połowa z nas (53 proc.), co pokazuje, że rządzić będzie hybrydowa forma zakupów.
Co ciekawe, w 2020 roku różnica na rzecz kanału online była wyraźniejsza – zakupy w sieci deklarowało wówczas 77 proc. osób. Nie oznacza to jednak rozczarowania zakupami w Internecie: w ubiegłym roku galerie handlowe otwarto tuż przed Świętami i po długim czasie niepewności.
Powodów przewagi e-commerce jest kilka, choć dominuje – tu bez niespodzianek – możliwość znalezienia tańszych produktów (prawie 2/3 wskazań). Nieznacznie mniejszy odsetek badanych uznaje, że to widoczna oszczędność czasu (62 proc.), a prawie co drugi zamierza uniknąć tłumów. Obawa przed COVID-19 zatrzymuje w domu co trzeciego konsumenta.