Święta Bożego Narodzenia

i

Autor: MATERIAŁY PRASOWE Święta Bożego Narodzenia

Polacy wydadzą mniej na prezenty świąteczne, ale więcej osób je kupi

2021-12-11 15:40

W tym roku blisko 90 proc. Polaków kupi świąteczne prezenty - to wzrost aż o 15 pp. wobec ubiegłego roku. Jednak niemal co trzeci (31,5 proc.) z nas przeznaczy na nie mniej pieniędzy niż w 2020 r. Przeciętny polski budżet prezentowy maleje kolejny rok z rzędu. Głównym powodem oszczędności jest wzrost cen (blisko 69 proc. wskazań). 4 na 10 Polaków pogorszenie sytuacji finansowej łączy z COVID-19. Podarunki pod choinkę kupimy hybrydowo: przeważa kanał online (68%) uzupełniany przez zakupy w galeriach handlowych (53 proc.). Co ciekawe, zakupy w sieci zanotowały tu widoczny spadek w porównaniu z 2020.

Kupujemy częściej, choć za mniej

Gwiazdka tuż, tuż. Po zeszłorocznym Bożym Narodzeniu, do którego Polacy przygotowywali się w realiach  lockdownu, będą to kolejne święta obchodzone w szczególnych warunkach. Tym razem do pandemii doszedł m.in. wyraźny wzrost cen. Jak wpłynie to na nasze przedświąteczne plany? Odpowiedź przynosi coroczne badanie Gumtree przeprowadzone przez SW Research na reprezentatywnej grupie dorosłych Polaków. Przed nami szczyt przedświątecznej zakupowej gorączki. Jak wynika z badania Gumtree, aż 53 proc. Polaków kupuje upominki na dwa tygodnie przed Świętami, z kolei co dziesiąty – tuż przed Gwiazdką. Prezenty kupi w tym roku 9 na 10 Polaków – to widoczny wzrost względem ubiegłego roku, gdy zadeklarowało to 75 proc. ankietowanych. Należy jednak pamiętać, że w ubiegłym roku część z nas nie spędzała Świąt z bliskimi, co mogło wpłynąć na plany zakupowe.

Express Biedrzyckiej - Marek Sawicki: W nowy rok wejdziemy z dwucyfrową inflacją

W tym roku blisko co trzeci kupujący (31,5 proc.) deklaruje, że wyda na prezenty mniej niż w 2020 roku. Głównym powodem wskazywanym przez ankietowanych jest ogólny wzrost cen (blisko 69 proc.) oraz sytuacja związana z COVID-19 i nadszarpniętym budżetem (39,7 proc.). Kwestie finansowe odgrywają kluczowe znaczenie także w przypadku osób, które prezentów nie kupią – 38 proc. z nich wskazuje jako powód pogorszenie swojej sytuacji finansowej.

– Konsumenci bacznie śledzą wydatki, pilnując ich również w święta. Wzrost cen obserwuje dziś każdy, co tłumaczy mniejszą kwotę przeznaczaną na prezenty. Mimo to, a może właśnie z tego względu, stajemy się bardziej kreatywni: okazji poszukujemy w Internecie, w porównywarkach cen, a także dajemy drugą szansę produktom używanym, łącząc cele ekonomiczne z trendem less waste – komentuje Katarzyna Merska, Koordynator ds. Komunikacji Gumtree.pl.

Sonda
Czy dostałeś/aś premię świąteczną od pracodawcy?

Polacy najczęściej wręczają prezenty każdemu członkowi rodziny. Ponad 2/5 badanych (43 proc.) najdroższymi podarunkami w nadchodzące Boże Narodzenie obdaruje dzieci, a  niemal co trzeci Polak (29,7 proc.) – partnera lub partnerkę. Dla osoby najbliższej przeznaczymy także największy budżet, czyli od 100 do 250 zł  (tak wskazuje aż 40% ankietowanych). Licząc wszystkie obdarowane osoby, ankietowani najczęściej planują przeznaczyć na prezenty łącznie ponad 350 zł (39,2 proc.).                                                                                                                     

Jak pokazuje badanie Gumtree, najpopularniejsze będą zakupy online: 68 proc. Polaków nabędzie upominki w sklepach internetowych, 23 proc. na portalach aukcyjnych. Przewaga e-commerce nad zakupami stacjonarnymi jest widoczna, ale nie  przygniatająca - w tradycyjnych galeriach handlowych zaopatrzy się ponad połowa z nas (53 proc.), co pokazuje, że rządzić będzie hybrydowa forma zakupów.

Co ciekawe, w 2020 roku różnica na rzecz kanału online była wyraźniejsza – zakupy w sieci deklarowało wówczas 77 proc. osób. Nie oznacza to jednak rozczarowania zakupami w Internecie: w ubiegłym roku galerie handlowe otwarto tuż przed Świętami i po długim czasie niepewności.

Powodów przewagi e-commerce jest kilka, choć dominuje – tu bez niespodzianek – możliwość znalezienia tańszych produktów (prawie 2/3 wskazań). Nieznacznie mniejszy odsetek badanych uznaje, że to widoczna oszczędność czasu (62 proc.), a prawie co drugi zamierza uniknąć tłumów. Obawa przed COVID-19 zatrzymuje w domu co trzeciego konsumenta.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze