Mimo że podczas okresu powszechnej samoizolacji Polacy wciąż okazują lojalność dużym markom, to zdecydowanie chętniej korzystamy z usług oferowanych przez MŚP. Polacy dostrzegli znaczenie małych i średnich firm we wspieraniu lokalnej gospodarki. Prawie dwie trzecie respondentów (62 proc.) badania robiło zakupy w małych lub lokalnych sklepach, a 28 proc. kupowało online u małych i średnich marek. Dla jednej trzeciej ankietowanych powodem do takiej decyzji była możliwość wsparcia zarówno miejscowej, jak i krajowej gospodarki. Nawet po kryzysie 79 proc. Polaków deklaruje, że będzie jeszcze chętniej kupowało lokalne produkty.
ZOBACZ KONIECZNIE: Ostatni dzwonek na zwolnienie z ZUS dla firm!
77 proc. osób w wieku 65+ wierzy, że to klucz do przezwyciężenia obecnego kryzysu. Blisko dwie trzecie (59 proc.) czuje się odpowiedzialne za wspieranie małych biznesów w ich sąsiedztwie.
Już przed kryzysem gotówka zaczęła być powoli wypierana przez inne metody płatności, ale pandemia tylko przyśpieszyła ten proces.
· 61 proc. Millenialsów wolałoby unikać dotykania terminala płatniczego
· 51 proc. osób w wieku 65+ mogłaby w ogóle zrezygnować z gotówki
Również inne czynności, do tej pory utożsamiane z gotówką, powoli przenoszą się do Internetu. Podczas kwarantanny prawie połowa Polaków (47 proc.) opłaca rachunki w sieci lub za pośrednictwem aplikacji mobilnych. 75 proc. respondentów deklaruje, że po okresie samoizolacji będzie uiszczało rachunki wyłącznie przez Internet.
– Od czasu pandemii Covid-19 ludzie unikają płacenia gotówką z obawy przed zakażeniem. Polacy niechętnie korzystają z ekranów dotykowych w sklepach. Ten nowy trend nie zniknie – wręcz przeciwnie, będzie częścią nowej rzeczywistości – stwierdza Efi Dahan, dyrektor generalny PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej i Ameryce Łacińskiej. – Aż 8 na 10 Polaków odkryło zalety zakupów online podczas okresu samoizolacji, m.in. brak kolejek (64 proc.) czy dostępność dostawy do domu (62 proc.). Gdy cały świat utknął w czterech ścianach, głód zakupów stał się jeszcze większy. Przez ostatnie lata widoczny był trend powolnego porzucania gotówki na rzecz płatności cyfrowych, ale w ciągu ostatnich kilku miesięcy zaobserwowaliśmy zwiększenie tempa tej zmiany. Podczas pandemii dokonał się postęp, który w zwykłych okolicznościach zająłby nawet 3-4 lata – dodaje Efi Dahan.
Wśród artykułów nabywanych online znalazły się: odzież, buty, akcesoria (46 proc.), artykuły domowe i ogrodnicze (37 proc.) oraz kosmetyki i produkty związane z urodą (35 proc.). Widoczne były pewne różnice między pokoleniami – młodsi konsumenci częściej kupowali usługi online i byli bardziej otwarci na sprzedaż produktów lub usług w sieci, podczas gdy seniorzy w wieku 65+ najbardziej docenili dostęp do sklepów czy artykułów poza domem oraz dostawę prosto pod drzwi.
Kryzys rozbudził także w Polakach ducha altruizmu i chęci wzajemnej pomocy. Co dziesiąty ankietowany w trakcie pandemii zaczął angażować się w wolontariat lub przekazywać darowizny. 90 proc. respondentów woli przekazywać je online.