Polskie słodycze zdobywają świat
Nasz kraj jest 4. pod względem wartości światowym eksporterem wyrobów czekoladowych z udziałem równym 7,1 proc. w 2021 r. Za granicą sprzedano wtedy czekolady, czekoladki, krówki czy cukierki pochodzące z Polski o wartości 1980 mln euro, tj. o 7,7 proc. więcej niż w 2020 r. - wskazali analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Dodali, że "największym odbiorcą tych produktów są Niemcy, dokąd w 2021 r. trafiło ponad 22,5 proc. eksportu. Duże znaczenie w eksporcie słodkości miała też Wielka Brytania, Francja, Holandia, Stany Zjednoczone, Belgia i Dania.
Jakie zabawki z Polski idą na eksport?
Polska jest światowym eksporterem zabawek klasycznych z udziałem 1,7 proc. w światowym eksporcie w 2021 r. Liderem w tej kategorii są Chiny, zaś z krajów unijnych wyprzedzają nas tylko Czechy, Niemcy i Holandia. W latach 2019-2021 wartość polskiego eksportu zabawek zwiększyła się aż o 54 proc., do 1062 mln euro. Największym odbiorcą polskich zabawek są Niemcy.
– W Polsce wciąż produkowane są m.in. zestawy i zabawki konstrukcyjne (np. klocki), modele redukcyjne (kopie rzeczywistych obiektów), pluszaki, układanki (z drewna i innych materiałów), samochodziki i podobne zabawki poruszane pedałami oraz lalki – podaje specjaliści z PIE.
Bombki z Polski robią furorę
Polska zajęła 5. miejsce wśród największych światowych eksporterów bombek, ustępując miejsca Niemcom i Indiom. Od 2021 r. największym odbiorcą tych produktów są USA - trafiło tam 27 proc. polskiego eksportu bombek. Dużą popularnością cieszą się zwłaszcza produkty premium, np. ręcznie malowane bombki z dmuchanego szkła. Blisko 40-proc. wzrost eksportu bombek po 10 miesiącach tego roku sugeruje, że w całym roku wartość sprzedaży za granicą może przekroczyć 80 mln euro, czyli poziom z 2019