Idea Bank

i

Autor: ARCHIWUM Idea Bank

Ponad 17 mln zł kary dla Idea Bank. Zobacz, za co UOKiK tak potraktował bank

2020-07-14 8:46

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Idea Bank karę rzędu 17 mln zł. Zdaniem urzędu Idea Bank stosował nieuczciwą praktykę rynkową i naruszał zbiorowe interesy konsumentów. O co dokładnie chodzi?

Za co UOKiK tak ukarał bank? Powodów jest kilka. Po pierwsze, chodzi o nierzetelne przekazywanie informacji o ryzykach wynikających z inwestowania środków pieniężnych ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych w niestandaryzowane fundusze inwestycyjne zamknięte, związanych z możliwością utraty całości lub części wpłacanych środków, opóźnień w realizacji wykupu, a także nieuzyskania zysku. Urząd stwierdził zaniechanie stosowania wspomnianej praktyki 28 grudnia 2017 roku i nałożył na Ideę m.in. karę pieniężną w kwocie 11,5 mln zł.

Zobacz: Ponad 100 mln zł dla osób, które straciły prace przez koronawirusa

Po drugie, zdaniem UOKiK interesy zostały naruszone poprzez proponowanie konsumentom, którzy mieli lokatę lub rachunek oszczędnościowy, nabycia certyfikatów inwestycyjnych emitowanych przez fundusze Lartiq TFI, pomimo tego, że warunki emisji w zakresie akceptowalnego ryzyka inwestycyjnego nie odpowiadały potrzebom tych konsumentów.

UOKiK zdecydował o wypłacie przez Idea Bank rekompensaty publicznej wszystkim klientom, którzy nabyli certyfikaty inwestycyjne emitowane przez Lartiq w wysokości 20 proc. z kwoty 190.000 zł, która stanowiła cenę emisyjną jednego certyfikatu. Nie obejmie to klientów, którzy na dzień złożenia przez nich wniosku o wypłatę rekompensaty zawarli z emitentem ugodę, uzyskali prawomocne orzeczenie sądu, sądu polubownego lub inaczej uzyskali całkowity, bądź częściowy zwrot środków.

Kolejnym powodem do nałożenia kary jest rozpowszechnianie za pośrednictwem dokumentu informacji, które wprowadzały w błąd co do: funkcji, jaką pełni dokument przy zawarciu umowy oraz roli, jaką powinny odgrywać dane w nim zawarte przy podjęciu przez konsumentów decyzji o zawarciu umowy.

Według urzędu Idea Bank wprowadzał konsumentów w błąd, co do braku odpowiedzialności przedsiębiorcy za stosowane przez niego praktyki rynkowe oraz co do wartości, które są objęte ochroną Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, przez wskazanie w dokumencie "Warunki Lokaty Strukturyzowanej", że gwarancją jest objęta kwota lokaty, gdy faktycznie jest nią objęta kwota wykupu.

Polecane: Nie płacisz abonamentu - przygotuj się na surowe kary

Naruszające praktyki to też - zdaniem UOKiK - zobowiązanie konsumentów do zasięgania u innego podmiotu informacji związanej z koniecznością poniesienia kosztu podatku związanego z osiągnięciem dochodu. W związku z naruszeniami interesów konsumentów UOKIK nałożył na Ideę kary pieniężne w łącznej kwocie 5,8 mln zł. UOKiK uznał także za niedozwolone wzorce umów Idea Banku.

Decyzje nie są prawomocne. Idea Bank może w ciągu miesiąca odwołać się od każdej z nich do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

(źródło: bankier.pl)

Super Sport 13 VII

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze