Nowy Portal Informacyjny (NPI) zapewnia ubezpieczonym dostęp do danych zapisanych na ich indywidualnych kontach w ZUS. Można sprawdzić m.in. prawidłowość odprowadzania składek, wyliczyć hipotetyczną emeryturę i zrobić potrzebny wydruk.
Jednak, by uzyskać dostęp do usług świadczonych przez ZUS drogą elektroniczną, musisz mieć swoje konto na Nowym Portalu Informacyjnym. Założenie konta składa się z dwóch etapów: rejestracji profilu oraz jego zaufania. Rejestracja w portalu jest darmowa, a posiadanie profilu zaufanego jest konieczne, żeby móc korzystać z wszystkich funkcji portalu. Dlatego każdy z klientów ZUS musi mieć własny zaufany profil użytkownika. Natomiast rejestrować się na stronie Nowego Portalu Informacyjnego ZUS możesz na trzy sposoby:
- przy użyciu loginu i hasła PUE,
- za pomocą kwalifikowanego certyfikatu,
- za pomocą profilu zaufanego ePUAP.
Zaufaj profil
Jeżeli nie dysponujesz podpisem elektronicznym, który pozwoliłby ci od razu zaufać profil, rejestrujesz profil niezaufany. Jednak profil niezaufany pozwoli ci korzystać jedynie z podstawowych funkcji systemu. Jeśli chcesz wysyłać do ZUS i odbierać z ZUS wnioski, pisma i inne dokumenty, musisz mieć możliwość składania podpisu elektronicznego. Można w tym celu skorzystać z bezpłatnego profilu zaufanego ePUAP. Wystarczy złożyć wniosek o taki profil na www.epuap.pl i potwierdzić tożsamość w jednostce ZUS przy okazji uwierzytelniania profilu PUE. Założenie profilu zaufanego ePUAP jest bezpłatne.
Po wprowadzeniu danych na profilu niezaufanym otrzymujesz 10-cyfrowy login. Następnie w ciągu 7 dni musisz udać się do najbliższej placówki ZUS, gdzie pracownik sali obsługi sprawdzi twoją tożsamość i zaufa profil.
Po zalogowaniu się na portalu pue.zus.pl (dostęp uzyskujesz po potwierdzeniu tożsamości u pracownika ZUS) wchodzisz w profil ubezpieczonego. Możesz tu prześledzić całą historię składek odprowadzanych z twojej pensji.
Krok po kroku
1. Wejdź na stronę www.pue.zus.pl.
2. Zaakceptuj regulamin.
3. Załóż konto (najpierw rejestrujesz profil, potem musisz go zaufać).
4. Wybierz metodę rejestracji i zaufania profilu:
a) jeśli dysponujesz podpisem elektronicznym, zarejestruj profil za pomocą:
- certyfikatu zaufanego lub
- przez e-PUAP.
Twój profil zostanie automatycznie zaufany i możesz od razu logować się na stronie www.pue.zus.pl,
b) jeśli nie dysponujesz podpisem elektronicznym pozwalającym zaufać profil:
- zarejestruj profil niezaufany,
- podaj swoje dane osobowe,
- podaj swoje dane kontaktowe (numer telefonu komórkowego lub adres e-mail)
- utwórz hasło złożone z 8 znaków,
- wpisz kod składający się z cyfr i liter (w celu weryfikacji).
5. Dostajesz 10-cyfrowy login.
6. Udajesz się do dowolnej jednostki ZUS, żeby zaufać profil i móc się logować.
Krystyna Krysiewicz (49 l.), pracownik biurowy z Białegostoku (woj. podlaskie): Zalogowałam się w PUE
- W urzędach w Polsce, aby załatwić nawet jakąś błahą sprawę, zwykle trzeba stać w długiej kolejce petentów, a skontaktowanie się telefoniczne z urzędnikiem często graniczy z cudem. Na szczęście ZUS uruchomił świetną stronę internetową, na której można zapoznać się z obowiązującymi przepisami, pobrać potrzebne druki lub sprawdzić stan konta emerytalnego.