Poradnik SUPER EXPRESSU: Zaloguj się w elektronicznym ZUS

2013-04-17 4:00

Dzięki Platformie Usług Elektronicznych ZUS wiele spraw załatwisz bez wychodzenia z domu. Wystarczy założyć konto na Nowym Portalu Informacyjnym.

Nowy Portal Informacyjny (NPI) zapewnia ubezpieczonym dostęp do danych zapisanych na ich indywidualnych kontach w ZUS. Można sprawdzić m.in. prawidłowość odprowadzania składek, wyliczyć hipotetyczną emeryturę i zrobić potrzebny wydruk.

Jednak, by uzyskać dostęp do usług świadczonych przez ZUS drogą elektroniczną, musisz mieć swoje konto na Nowym Portalu Informacyjnym. Założenie konta składa się z dwóch etapów: rejestracji profilu oraz jego zaufania. Rejestracja w portalu jest darmowa, a posiadanie profilu zaufanego jest konieczne, żeby móc korzystać z wszystkich funkcji portalu. Dlatego każdy z klientów ZUS musi mieć własny zaufany profil użytkownika. Natomiast rejestrować się na stronie Nowego Portalu Informacyjnego ZUS możesz na trzy sposoby:

- przy użyciu loginu i hasła PUE,

- za pomocą kwalifikowanego certyfikatu,

- za pomocą profilu zaufanego ePUAP.

Zaufaj profil

Jeżeli nie dysponujesz podpisem elektronicznym, który pozwoliłby ci od razu zaufać profil, rejestrujesz profil niezaufany. Jednak profil niezaufany pozwoli ci korzystać jedynie z podstawowych funkcji systemu. Jeśli chcesz wysyłać do ZUS i odbierać z ZUS wnioski, pisma i inne dokumenty, musisz mieć możliwość składania podpisu elektronicznego. Można w tym celu skorzystać z bezpłatnego profilu zaufanego ePUAP. Wystarczy złożyć wniosek o taki profil na www.epuap.pl i potwierdzić tożsamość w jednostce ZUS przy okazji uwierzytelniania profilu PUE. Założenie profilu zaufanego ePUAP jest bezpłatne.

Po wprowadzeniu danych na profilu niezaufanym otrzymujesz 10-cyfrowy login. Następnie w ciągu 7 dni musisz udać się do najbliższej placówki ZUS, gdzie pracownik sali obsługi sprawdzi twoją tożsamość i zaufa profil.

Po zalogowaniu się na portalu pue.zus.pl (dostęp uzyskujesz po potwierdzeniu tożsamości u pracownika ZUS) wchodzisz w profil ubezpieczonego. Możesz tu prześledzić całą historię składek odprowadzanych z twojej pensji.

Krok po kroku

1. Wejdź na stronę www.pue.zus.pl.

2. Zaakceptuj regulamin.

3. Załóż konto (najpierw rejestrujesz profil, potem musisz go zaufać).

4. Wybierz metodę rejestracji i zaufania profilu:

a) jeśli dysponujesz podpisem elektronicznym, zarejestruj profil za pomocą:

- certyfikatu zaufanego lub

- przez e-PUAP.

Twój profil zostanie automatycznie zaufany i możesz od razu logować się na stronie www.pue.zus.pl,

b) jeśli nie dysponujesz podpisem elektronicznym pozwalającym zaufać profil:

- zarejestruj profil niezaufany,

- podaj swoje dane osobowe,

- podaj swoje dane kontaktowe (numer telefonu komórkowego lub adres e-mail)

- utwórz hasło złożone z 8 znaków,

- wpisz kod składający się z cyfr i liter (w celu weryfikacji).

5. Dostajesz 10-cyfrowy login.

6. Udajesz się do dowolnej jednostki ZUS, żeby zaufać profil i móc się logować.

Krystyna Krysiewicz (49 l.), pracownik biurowy z Białegostoku (woj. podlaskie): Zalogowałam się w PUE

- W urzędach w Polsce, aby załatwić nawet jakąś błahą sprawę, zwykle trzeba stać w długiej kolejce petentów, a skontaktowanie się telefoniczne z urzędnikiem często graniczy z cudem. Na szczęście ZUS uruchomił świetną stronę internetową, na której można zapoznać się z obowiązującymi przepisami, pobrać potrzebne druki lub sprawdzić stan konta emerytalnego.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze