Rozłożenie podatku na raty lub odroczenie z powodu powodzi – jaka podstawa prawna?
Zgodnie z art. 67a Ordynacji podatkowej:
Organ podatkowy, na wniosek podatnika (…) w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty (…) umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe.
Powyższy przepis wskazuje ogólną podstawę, jaką jest ważny interes podatnika lub interes publiczny. Taką podstawą może być np. klęska żywiołowa. Wtedy można wnioskować o odroczenie zapłaty podatku lub rozłożenie na raty.
Sucha treść przepisu wskazuje opcję umorzenia podatku jednak ta opcja jest bardziej teoretyczna niż realna. Organy podatkowe przyznają taki „prezent” jedynie w pojedynczych przypadkach.
Zakres powyższej regulacji pozostawia znaczny zakres uznaniowości po stronie organu podatkowego tzn. przyznanie przywileju zależy w dużej mierze od dobrej lub złej woli urzędnika. W razie decyzji negatywnej, przysługują środki odwoławcze.
Powódź w gospodarstwie rolnym – co ze składkami na KRUS?
Art. 41a Ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników przewiduje przypadki odroczenia lub umorzenia składki w razie wystąpienia szczególnych okoliczności losowych:
Prezes Kasy (…) w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem zainteresowanego, na jego wniosek, uwzględniając możliwości płatnicze wnioskodawcy (…) może (…) odroczyć termin płatności należności z tytułu składek na ubezpieczenie, rozłożyć ich spłatę na raty lub umorzyć w całości lub w części (…) umorzyć należności Kasy z tytułu nienależnie pobranych świadczeń w całości lub części.