– Do kogo skierowany jest konkurs Pracodawca Godny Zaufania i jaki jest jego cel?
Krzysztof Przybył: – Głównym celem konkursu jest promowanie wśród pracodawców odpowiedzialnej polityki pracowniczej i socjalnej, zgodnej z normami europejskimi. Jest on adresowany do wszystkich tych firm, instytucji oraz samorządów, które realizują ciekawe i skuteczne rozwiązania w tym zakresie. Za priorytet stawiają sobie rozwój zawodowy pracowników i ochronę ich praw. Mówiąc najbardziej obrazowo, jest to konkurs, który nagradza i promuje pracodawców tworzących atrakcyjne miejsca pracy oraz warunki rozwoju. Razem z innymi organizatorami chcemy, aby nasza inicjatywa przyczyniła się do promowania dobrych wzorców. Wierzymy, że wyróżnienie najbardziej interesujących programów będzie inspiracją dla innych przedsiębiorców. Coraz więcej pracodawców może się z całą pewnością pochwalić polityką pracowniczą, a zdobycie lauru w renomowanym konkursie podnosi rangę i prestiż firmy, a także uczy, że koncentracja na pracowniku i jego satysfakcji przynosi wymierne korzyści.
– Czy może pan przytoczyć przykłady firmy, które zostały laureatami konkursu?
KP: – W poprzedniej edycji konkursu tytuł Pracodawca Godny Zaufania został przyznany firmom: Emitel, PGE Polskiej Grupie Energetycznej, Benefit Systems, Żabka, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Poczta Polska. Nagroda specjalna trafiła do PwC. Ale grono laureatów i wszystkich nominowanych we wszystkich edycjach konkursu jest znacznie większe. W dziewięciu minionych edycjach konkursu kapitula nagrodziła 36 firm. Jako prezesa Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego cieszy mnie również fakt, że wśród nagrodzonych są Laureaci Godła „Teraz Polska”, np. LuxMed, Mokate, Mlekovita, Pl2012+. Wszystkie firmy nagrodzone do tej pory tytułem Pracodawca Godny Zaufania wyróżniają się wyjątkowym podejściem do polityki pracowniczej. Umożliwiają rozwój osobisty, organizują i wspierają wolontariat pracowniczy, motywują pracowników i wzmacniają ich edukację, a także zapewniają bezpieczeństwo i wspierają osoby niepełnosprawne. To dowód na to, że pracodawcy w Polsce poważnie i odpowiedzialnie podchodzą do wyzwań rynku pracy. Rośnie ich świadomość na temat nowych rozwiązań i narzędzi, które mogą wzmocnić pracowników w efektywnej realizacji działań firmy w sprzyjającej atmosferze pracy. Przykładają także coraz większą wagę do komfortu pracy i starają się zbudować długofalową relację z pracownikami. To dobry sygnał dla polskiej gospodarki. Dzięki lepszym warunkom pracy i większemu zaangażowaniu pracodawców rosną jakość życia Polaków, a także ich efektywność i kreatywność, przez co stajemy się bardziej konkurencyjni.
– Rynek pracy musi się teraz zmierzyć z pandemią, która zahamowała rekrutacje, a część firm zmusiła do likwidacji miejsc pracy i obniżenia wynagrodzeń. Jak to wpływa na wizerunek pracodawców?
KP: – Pandemia, która zdominowała wszystkie obszary naszego życia w ostatnim czasie, skłoniła firmy, niezależnie od wielkości i skali działania, aby zaczęły w praktyce realizować kwestie związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Odnoszę wrażenie, że do tej pory CSR w wielu przypadkach funkcjonował bardziej jako hasło wizerunkowe firmy niż świadome działania. Teraz można udowodnić, że biznes jest odpowiedzialny społecznie i przywiązuje dużą wagę do kwestii pracowniczych. Tegoroczna edycja konkursu jest wyjątkowa, ponieważ w dobie pandemii COVID-19 organizacje muszą w sposób jednoznaczny opowiadać się za wyznawanymi wartościami, które wpisują się w realizowaną przez nie misję oraz strategię, a także aktywnie chronić wartości pracownicze. W cenie są dziś zwłaszcza dobre modele przywództwa i wzorce osobowe, które oddziałują na wszystkich pracowników.
– Jakie rady skierowałby pan do przedsiębiorców, którzy dziś, z powodu kryzysu, mówią, że nie stać ich na działania wizerunkowe?
przedsiębiorstwa, a dbanie o niego jest bardzo istotne z perspektywy ekonomicznej. Zadowolony i spełniony pracownik to wartość, która przekłada się na efektywność działania firmy. W czasie pandemii podsycanie dobrego ducha w zespole jest trudne, jednak działania obu stron na rzecz pracowników i utrzymania miejsc pracy są niezbędne. Stworzenie dobrego wizerunku firmy trwa latami. Bardzo łatwo go zburzyć, tym bardziej w obliczu pandemii. Konsekwencje mogą być bardzo dotkliwe, dlatego nie warto pewnych rzeczy odpuszczać, nawet w tak trudnych dla nas wszystkich czasach.
LAUREACI POPRZEDNICH EDYCJI
– Nagroda „Pracodawca Godny Zaufania” w kategorii „Programy stażowe” jest dla nas bardzo cenna, gdyż odzwierciedla wartości, w które wierzymy. Jedną z nich jest rodzina, bo Kapsch jest firmą rodzinną – od założycieli po atmosferę w biurze. I tak, jak w rodzinie ufamy sobie i pomagamy, a także z radością przyjmujemy najmłodszych członków. To, że zostaliśmy docenieni i nasze pomysły zyskały zewnętrzne uznanie, oznacza, że wartości te są bliskie nie tylko nam.
– Tytuł Pracodawca Godny Zaufania to uhonorowanie szerokich działań, które Polska Agencja Żeglugi Powietrznej podejmuje, dbając o dobre relacje na linii pracodawca–pracownik . Rok 2020 weryfikuje rynek pracy i dziś tytuł ten traktujemy przede wszystkim ja ko zobowiązanie pracodawcy wobec pracowników. Naszym celem jest utrzymanie miejsc pracy i stabilności finansowej agencji jako pracodawcy, a także zachowanie w możliwie największym stopniu całego pakietu świadczeń socjalnych, dzięki któremu znaleźliśmy się w gronie podmiotów uhonorowanych w tym konkursie. Zdajemy sobie sprawę, że obecny czas jest bardzo trudny dla pracowników, dlatego dokładamy wszelkich starań, by zabezpieczyć miejsca pracy pod kątem zdrowotnym przy zachowaniu optymalnego dla pracowników modelu pracy. Wprowadziliśmy też szereg ponadstandardowych rozwiązań i procedur, które mają zagwarantować personelowi komfort pracy oraz minimalizować możliwość zakażenia koronawirusem.