O pierwszej rewolucji przemysłowej uczyliśmy się w szkole. To koniec XVIII w. – wynalazki, maszyny parowe, metalurgia i produkcja papieru. Druga rewolucja to lata 20. XX w. Wiązała się z masową produkcją opierającą się na energii elektrycznej. Lata 70. przyniosły trzecią z kolei rewolucję – przemysł wysokich technologii, cyfryzacja i automatyzacja produkcji.
Obecnie rozpoczęła się czwarta rewolucja przemysłowa oparta na pionierskich rozwiązaniach technologicznych i internecie – zaawansowane systemy, internet rzeczy, zabezpieczone sieci przemysłowe, analitykę i Big Data. To pojęcia, o których wielu z nas nawet nie słyszało. A jednak użycie nowych technologii w przemyśle jest bez nich niemożliwe. W KGHM wiedzą o tym doskonale.
Ile miedzi w samochodzie
Orientacyjna zawartość miedzi w rodzajach samochodów w kg.
*przy założeniu baterii litowo-jonowej z niklowo-kobaltowo-magnezową katodą

i
Przede wszystkim bezpieczeństwo
Pół wieku wydobywania rudy miedzi to ciągłe pokonywanie barier. Przed inżynierami spółki stawiane są wciąż nowe wyzwania. Teraz mierzą się z umożliwieniem eksploatacji złoża znajdującego się poniżej 1200 m. Panują tu znacznie trudniejsze niż znane dotychczas warunki – wyższa temperatura, siarkowodór w powietrzu oraz zwiększona wilgotność i zapylenie. Jak zwiększyć wydobycie, a jednocześnie sprawić, by pracownicy byli bezpieczni?
Każdy problem znajdzie rozwiązanie – w kopalni pojawią się m.in. roboty do rozbijania brył skalnych, zautomatyzowane przenośniki taśmowe i monitoring maszyn górniczych pod ziemią. Problemem jest też komunikacja – zapewnienie sygnału radiowego w każdym miejscu jest nieopłacalne. Zastępuje go gęsta sieć punktów z dostępem do internetu wifi. Pracownicy mogą korzystać ze specjalnych aplikacji na tabletach i smartfonach. Tą drogą otrzymają m.in. aktualne informacje o lokalizacji ludzi i maszyn. A to pozwoli znacząco ograniczyć ryzyko wypadku.

i
Elektromobilność to przyszłość
Rozwój elektromobilności, czyli produkcja samochodów elektrycznych, jest niezwykle istotna dla ochrony środowiska naturalnego. KGHM, jako producent miedzi, również bardzo zyska na rozwoju elektromobilności. Samochody elektryczne zawierają bowiem nawet cztery razy więcej miedzi niż auta z silnikiem spalinowym. Miedź jest także ważnym elementem infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. Badania opublikowane w 2017 r. przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Miedzi (ICA) z siedzibą w Nowym Jorku przewidują, że do 2027 r. nastąpi wzrost zapotrzebowania na miedź w tym sektorze o około 700 tys. ton rocznie.
PARTNEREM AKCJI JEST

i