SKLEP ZAKUPY KLIENCI

i

Autor: Shutterstock

Przez 500 plus sklepom będzie łatwiej podnosić ceny?

2016-07-07 16:21

Zdaniem niektórych analityków wprowadzenie programu 500 plus to dla sklepów doskonała okazja, by podnieść marże i przerzucić na klientów koszt nowego podatku od sprzedaży.

Taka analiza ekspertów banku BZ WBK znalazła się w odpowiedzi na ankietę Instytutu Gospodarki Rolnej skierowaną do ekspertów od rynku rolnego pracujących w instytucjach finansowych. Zdaniem analityków wypłacając rodzinom 500 zł na drugie i kolejne dziecko rząd mimochodem daje pole do popisu handlowym gigantom i bankom, żeby mogły zarobić więcej.

Czytaj również: Kolejny bank podnosi opłaty. To efekt podatku bankowego?

W przypadku banków fala podwyżek opłat nastąpiła po wprowadzeniu przez rząd podatku bankowego. Bezpośrednią przyczyną podnoszenia marż przez sieci handlowe może być z kolei podatek handlowy, uchwalony przez Sejm. Przewiduje on wprowadzenie dwóch stawek podatku od sprzedaży detalicznej – 0,8 proc. od przychodu między 17 mln zł a 170 mln zł miesięcznie i 1,4 proc. od przychodu powyżej 170 mln zł miesięcznie. Przepisy te wejdą w życie od 1 września br.

Zobacz także: Podatek od marketów od 1 września

Czy również w tym przypadku należy spodziewać się podwyżek – tym większych, że sieci handlowe wiedzą, że polskie rodziny otrzymały spory zastrzyk gotówki w postaci 500 plus? Zdaniem analityków BZ WBK – jak najbardziej.

Nie wszyscy jednak zgadzają się z tą opinią. Zdaniem niektórych do wzrostu cen (zwłaszcza żywności) nie dojdzie, ponieważ będzie on hamowany np. przez dużą podażą żywności na rynku unijnym.

Źródło: next.gazeta.pl, oprac. MK

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze