Nowe drogi ekspresowe w Polsce 2023. Tu pojedziemy lepszą nawierzchnią. Gdzie planowana jest budowa? [PLANY, MAPA]

i

Autor: GDDKiA Nowe drogi ekspresowe w Polsce 2023. Tu pojedziemy lepszą nawierzchnią. Gdzie planowana jest budowa? [PLANY, MAPA]

Płatne nie tylko autostrady

Rząd Tuska chce nowych opłat na drogach ekspresowych. Kolejny cios dla kierowców

Rząd chce rozszerzyć sieć dróg objętych elektronicznym systemem poboru opłat. Do systemu miałyby być dołączone nowo wybudowane autostrady i drogi ekspresowe. Nowymi opłatami będzie objęta określona grupa pojazdów – pisze serwis money.pl. Zmiany mają wejść w życie w trzecim kwartale tego roku.

Będzie więcej płatnych dróg i autostrad

Ministerstwo Infrastruktury planuje poszerzenie siatki dróg płatnych dla pojazdów powyżej 3,5 tony. Opłatami mają zostać objęte odcinki tras ekspresowych i autostrad, które zostały oddane do użytku  po 2017 roku. Jak podaje money.pl - obecnie  mamy ok. 3660 km dróg dla pojazdów powyżej 3,5 ton, a  na koniec 2023 r. było już  5115 km dróg szybkiego ruchu, w tym ok. 3266 km ekspresowych i 1849 autostrad. Wynika więc, że planowana aktualizacja oznacza, że kilometrów w systemie e-TOLL będzie o blisko 40 proc. więcej. Projektowane rozporządzenie ma zostać przyjęte przez rząd w III kwartale 2024 roku.

Cios w branżę transportową

- Podwyżki, podwyżki i podwyżki. I dodatkowe koszty. Przepisy zmierzają tylko do podnoszenia kosztu przedsiębiorcom, którzy i tak walczą o przetrwanie - ocenia Dariusz Matulewicz, prezes Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych, cytowany przez money.pl

Branża transportowa jest w trudnej sytuacji już od pandemii COVID-19 .  Trudności pogłębiają się przez  wysokie ceny paliw, zamknięcie części granic ograniczenia w międzynarodowej wymianie handlowej oraz  kryzys na Bliskim Wschodzie.Jak pokazują publikowane co miesiąc dane GUS, w branży transportowej ciągle przeważają nastroje negatywne. Świadczy o tym wskaźnik ogólny klimatu koniunktury dla sektora TSL ( Transport, Spedycja, Logistyka), który od grudnia 2021 r. stale ma wartość ujemną. Rozszerzenie płatnych dróg spowoduje upadek firm transportowych, a jest to bardzo wazy sektor polskiej gospodarki, odpowiadający za 7 proc. PKB i 6,5 proc. zatrudnienia.

Opłaty pójdą na transport kolejowy

Wprowadzenie opłat na nowych odcinkach dróg ekspresowych i autostrad, jak czytamy w rozporządzeniu Ministerstwa Infrastruktury, ma też na celu "doprowadzenie do równowagi międzygałęziowej pomiędzy transportem drogowym a transportem kolejowym". Resor podaje, że "zwiększenie konkurencyjności sektora kolejowego" jest jednym z założeń Krajowego Planu Odbudowy.

Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że nowe wpływy z opłat zasilą Krajowy Fundusz Drogowy (KFD), z którego są finansowane inwestycje Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, czyli m.in. nowe trasy najwyższych klas A i S.

QUIZ PRL. Zawody w Polsce Ludowej, których już nie ma

Pytanie 1 z 15
Osoba do której oddawało się podarte pończochy to:
Zawody PRL, których już nie ma. Czy masz pojęcie, czym zajmowali się Ci ludzie

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze