Z Grupą PZU związana od 2000 roku. Ma doświadczenie m.in. w obszarach opieki medycznej, produktów, likwidacji szkód i IT, gdzie pełniła role: Dyrektora Projektów Strategicznych, Dyrektora ds. Likwidacji Szkód Osobowych i Świadczeń oraz Dyrektora Biura Produktów Zdrowotnych. Absolwentka Stanford University Graduate School of Business w zakresie zarządzania innowacyjną opieką medyczną.
– PZU Zdrowie pojawiło się na rynku prywatnej opieki medycznej zaledwie kilka lat temu, a już jest w pierwszej trójce największych operatorów medycznych w Polsce. Biznesowy strzał w dziesiątkę?
– Ujęłabym to inaczej – odpowiedź na potrzeby klientów Grupy PZU. Jako największy ubezpieczyciel opiekujemy się majątkiem i życiem milionów Polaków. W związku z ochroną ubezpieczeniową wypłacamy odszkodowania i świadczenia z tytułu wypadków czy chorób. Jednak w obliczu problemu zdrowotnego pieniądze to nie wszystko, liczy się szybka i profesjonalna pomoc medyczna. Dlatego powstała spółka PZU Zdrowie, która w ciągu trzech lat stworzyła własną sieć blisko 100 placówek medycznych w całej Polsce, m.in. w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Gdańsku, Katowicach, Kielcach, Radomiu czy Płocku. Zależy nam także na obecności w mniejszych miejscowościach, aby zapewnić jak najlepszy dostęp do naszych usług. Dlatego pozyskujemy lokalne przychodnie w całej Polsce. Do tego współpracujemy z ponad 2100 placówkami partnerskimi w 570 miastach. PZU Zdrowie współpracuje także z ponad połową aptek w całym kraju.
– Kto może skorzystać z sieci PZU Zdrowie? Czy tylko osoby mające ubezpieczenie zdrowotne?
– Tak naprawdę każdy, różne są tylko formy finansowania tej opieki. W naszych placówkach przyjmujemy pacjentów mających ubezpieczenie zdrowotne PZU lub abonament wykupiony przez pracodawcę, ale także każdego, kto chce zadbać o swoje zdrowie indywidualnie. Realizujemy także usługi w ramach NFZ. Placówki PZU Zdrowie mają profil wielospecjalistyczny, co oznacza, że w jednym miejscu można uzyskać fachową poradę lekarską, wykonać badania laboratoryjne i diagnostykę obrazową, a także zadbać o powrót do zdrowia dzięki rehabilitacji. Niektóre z naszych centrów medycznych mają specjalnie wydzielone części pediatryczne z wnętrzami dostosowanymi do potrzeb najmłodszych pacjentów mających zapewnić im komfort. Obecnie rozwijamy stomatologię, która pozwoli kompleksowo zadbać o zdrowie jamy ustnej – od leczenia niewielkich ubytków po skomplikowane zabiegi chirurgiczne. Dzięki nowoczesnemu sprzętowi będzie można np. leczyć próchnicę bez użycia wiertła i zbędnej utraty zdrowych tkanek oraz redukować odczuwanie bólu. W placówkach PZU Zdrowie prowadzimy również obsługę firm w ramach medycyny pracy, zapewniając kadrę specjalistów i sprzęt diagnostyczny do oceny narażeń dla różnych grup zawodowych.
Obsługa pacjentów online to teraz już standard w prywatnej opiece medycznej. Jakie udogodnienia oferuje pacjentom PZU Zdrowie?
– Przyjazna i ułatwiająca dostęp do usług obsługa to jeden z naszych priorytetów, dlatego stale śledzimy nowinki na świecie, testujemy i wdrażamy te, które są pożądane przez naszych pacjentów. Całość obsługi pacjenta prowadzona jest przez nowoczesne telecentrum medyczne lub przez portal MojePZU, gdzie można między innymi: samodzielnie umówić i odwołać wizytę w placówce, sprawdzić lokalizację placówek czy zakres posiadanego pakietu medycznego, dokupić usługi medyczne dla siebie i bliskich oraz samodzielnie umówić telekonsultację medyczną. Dbamy również o pracodawców, którym udostępniliśmy aplikację, za pomocą której np. mogą w łatwy sposób kontrolować terminy badań swoich pracowników
– Czym jest telekonsultacja medyczna?
– Jest to zdalna konsultacja z lekarzem. Pacjent może omówić swój przypadek bez wychodzenia z domu za pomocą wideo, telefonu lub czatu. Zaletą telekonsultacji jest szybki czas realizacji oraz fakt, że można z niej skorzystać przez siedem dni w tygodniu w godz. 7–22, również podczas świąt. Jeśli pacjent wymaga wizyty stacjonarnej, to zgłosi się na nią już odpowiednio przygotowany – z wykonanymi badaniami, które zlecił lekarz podczas konsultacji.
– Czy telemedycyna jest przyszłością opieki medycznej?
– Telemedycyna jest bardzo szerokim pojęciem i niesie szereg rozwiązań zarówno dla pacjentów, jak i lekarzy. Z jednej strony pozwala skrócić czas dostępu do pomocy lekarskiej. Osobie, która ma problem zdrowotny, zależy na jak najszybszym uzyskaniu porady, a telekonsultacja pozwala podjąć działania od razu, np. dokonać zdalnych badań przy użyciu urządzeń medycznych czy umówić się na właściwe badanie diagnostyczne. Z drugiej strony telemedycyna ułatwia pracę lekarzom, co jest szczególnie ważne w sytuacji niedoboru kadr, z jakimi zmaga się cały świat
– Jednak lepiej jest zapobiegać niż leczyć. W jaki sposób możemy unikać chorób?
– Poza oczywistymi elementami zdrowego trybu życia, takimi jak dieta, aktywność fizyczna, sen, rezygnacja z używek czy bezpieczna ekspozycja na słońce, niezwykle ważne są odpowiednia profilaktyka i regularne badania, aby na bieżąco kontrolować swój stan zdrowia. Zdaję sobie sprawę, że w dzisiejszym zabieganym świecie bardzo ciężko jest wygospodarować czas na takie sprawy, dlatego staramy się wychodzić do naszych pacjentów i promować ideę dbania o zdrowie – zarówno podczas wypoczynku, jak i w pracy. Już od kilku lat w wakacje wyruszamy do wypoczynkowych miejscowości, aby tam oferować urlopowiczom bezpłatne badania i konsultacje, np. z dietetykiem, fizjoterapeutą czy dermatologiem. Dodatkowo, aby wspomóc pracodawców w dbaniu o zdrowie ich pracowników, PZU Zdrowie stworzyło programy profilaktyczne Strefy Zdrowia nakierowane na najczęstsze problemy zdrowotne, takie jak choroby kardiologiczne i nowotworowe, choroby kręgosłupa, depresja, wypalenie zawodowe, zaburzenia odżywiania oraz uzależnienie od palenia papierosów. Strefa Zdrowia organizowana jest w siedzibie pracodawcy, dzięki czemu pracownicy mają możliwość kontaktu z lekarzem bez konieczności wychodzenia z pracy.