Najprostsze wydaje się sprawdzenie oferty kredytowej dostępnej w punkcie sprzedaży, czyli albo w salonie albo w komisie. Zazwyczaj jednak banki powiązane są zależnościami wynikającymi z przynależności do tej samej grupy kapitałowej – współpracują jedynie z konkretnymi producentami aut. Ma to najczęściej swoje odzwierciedlenie w rzeczywiście atrakcyjnej ofercie kredytowej takiej jak: niższe oprocentowanie, a czasami propozycja kredytu 50/50, czyli przy odbiorze pojazdu klient wpłaca połowę ceny samochodu, a po roku, bez żadnych odsetek, pozostałą kwotę (np. Volkswagen Bank albo RCI Bank Polska).
Co jednak począć gdy decydujemy się na zakup auta od osoby prywatnej albo od innego producenta? Rozwiązaniem może okazać się propozycja ogólnodostępnego kredytu samochodowego. Spośród przeanalizowanych ofert banków, które finansują zakupy aut wszystkich marek, najtańsze są pożyczki oferowane przez Santander Consumer Bank. W przypadku kredytu w kwocie 60 tys. zł spłacanego przez 5 lat przeznaczonego na kupno nowego auta (wartego 72 tys. zł) oprocentowanie u zwycięzcy zestawienia kształtuje się na poziomie 5,99% przy 2% stawce prowizji, zaś rata dla takich parametrów cenowych wynosi 1 160 zł. Łączny koszt takiego kredytu, czyli suma odsetek, prowizji, ubezpieczeń i wszystkich innych kosztów, to prawie 10,8 tys. zł.
>>> Błyskawiczne kredyty samochodowe – sprawdź oferty!
W instytucjach oferujących najdroższe pożyczki samochodowe, czyli w mBanku i Deutsche Banku PBC, miesięczna rata na taki sam samochód wynosi blisko 1 400 zł , czyli jest o blisko 250 zł wyższa niż u lidera niniejszego opracowania! Łączny koszt takich pożyczek to odpowiednio 22,9 i 23,6 tys. zł, czyli są to kredyty ponad dwa razy droższe niż u zwycięzcy sierpniowego rankingu!
Ranking kredytów samochodowych - auta nowe |
|||||
---|---|---|---|---|---|
poz. | Bank | Całkowity koszt kredytu |
Miesięczna rata w zł |
Oprocentowanie nominalne |
Wysokość prowizji w % |
Santander Consumer Bank |
10781,34 |
1159,68 |
5,99% |
2% |
|
MultiBank |
14045,12 |
1231,02 |
7,25% |
3% |
|
Getin Noble Bank |
14712,60 |
1245,21 |
8,99% |
0% |
|
4 | Nordea Bank Polska SA |
16203,92 |
1254,84 |
9,32% |
1,5% |
5 | BNP Paribas Bank Polska SA |
17615,88 |
1293,60 |
9,49% |
2% |
6 | Bank Pocztowy |
19068,00 |
1318,00 |
9,22% |
5% |
7 | Deutsche Bank PBC S.A. |
23681,00 |
1394,69 |
13,5% |
1% |
Dane na 20.08.2011. | |||||
Założenia: Kredyt na auto nowe: Kredyt na auto nowe: Kwota kredytu 60 000 zł (cena pojazdu 72 000 zł). Prowizja kredytowana. Okres spłaty 5 lat. |
Kredyt na auto używane
Kredyty na używane auta są nieznacznie droższe od tych na nowe. Zwycięzcą tego opracowania został jednak również Santander Consumer Bank! Klient zainteresowany kupnem używanego pojazdu potrzebujący na ten cel 30 tys. zł chcący spłacać kredyt przez 5 lat musi liczyć się z wyższą o 1 pp. prowizją (3%), niż gdyby kupował nowe auto, zaś oprocentowanie zostanie podwyższone o 1,5 pkt proc. Całkowity koszt takiego kredytu wynosi blisko 7 tys. zł. Minimalnie drożej jest w MultiBanku (rata o 36 zł wyższa przy podobnych pozostałych parametrach kredytu jak u lidera rankingu), za to w Banku Pocztowym taki sam kredyt kosztuje łącznie ponad 13 tys. zł, czyli również prawie dwa razy drożej niż w najtańszych bankach.
>>> Szukasz dobrego kredytu samochodowego? Sprawdź najlepsze oferty!
Ranking kredytów samochodowych - auta używane |
|||||
---|---|---|---|---|---|
poz. | Bank | Całkowity koszt kredytu |
Miesięczna rata w zł |
Oprocentowanie nominalne |
Wysokość prowizji w % |
Santander Consumer Bank |
6959,69 |
601,00 |
7,49% |
3% |
|
MultiBank |
8372,54 |
637,69 |
8,75% |
3% | |
Getin Noble Bank |
9949,20 |
665,82 |
11,90% |
0% |
|
4 | BNP Paribas Bank Polska SA |
11653,89 |
694,23 |
12,49% |
2% |
5 | Deutsche Bank PBC S.A. |
11840,00 |
697,34 |
13,50% |
1% |
6 | Bank Pocztowy | 13325,00 |
722,00 |
13,22% |
5% |
Dane na 20.08.2011. | |||||
Założenia: Kredyt na auto używane: Kwota kredytu 30 000 zł (cena pojazdu 30 000 zł). Prowizja kredytowana Okres spłaty 5 lat. |
Jak wynika z powyższej analizy rzeczywiście warto porównywać dostępne na rynku propozycje, gdyż w ekstremalnym przypadku może zdarzyć się tak, że za to samo (kredyt samochodowy) przyjdzie nam zapłacić blisko dwukrotnie więcej! Nie ma sensu przepłacać.