Aby wypłacić gotówkę, osoba niewidoma powinna założyć słuchawki, które można podłączyć do specjalnego gniazda znajdującego się w bankomacie. Dzięki temu klient jest w stanie odsłuchać wszystkie napisy wyświetlane na ekranie urządzenia. Maszyny dają także możliwość trzystopniowej regulacji głośności.
Jak podkreślił Piotr Kawczyński w rozmowie z Cashless.pl, dyrektor departamentu zarządzania i rozwoju bankomatów w IT Card, w Polsce mieszka aż 1,5 miliona osób z dysfunkcją wzroku. Firma chce sukcesywnie rozbudowywać sieć bankomatów dostosowanych do ich potrzeb.
Może zainteresować cię także: Banknot 500 EURO wychodzi z obiegu [GALERIA]
Od zeszłego roku IT Card jest operatorem części bankomatów ING Banku Śląskiego. Dzięki przekazaniu pod jego zarząd kilkuset maszyn bank może zoptymalizować koszty.
Udogodnienia dla osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami wprowadziły także inne banki. Obecnie osoby z dysfunkcją wzroku mają do swojej dyspozycji bankomaty PKO BP, BZ WBK, Citi Handlowego i Banku ING Śląskiego. Dodatkowo BZ WBK oraz ING Bank Śląski umożliwiają korzystanie z bankomatów osobom niedosłyszącym dzięki możliwości wybrania języka migowego.
Przeczytaj również: PKO wchodzi do Czech i myśli o ekspansji w Azji
Pierwszy bankomat dla osób z dysfunkcją wzroku uruchomił PKO BP w 2010 roku. Urządzenie zainstalowano w podwarszawskich Laskach, gdzie znajduje się ośrodek dla osób niewidomych. Jego użytkownicy mogli odsłuchać instrukcje przez słuchawki oraz przeczytać opisy na poszczególnych klawiszach w alfabecie Braille'a.
Jeszcze wcześniej wprowadzono gadające bankomaty na świecie. Pierwszy podjął się takiego przedsięwzięcia Narodowy Bank Kanady w 1997 roku.
Źródła: cashless.pl, polskieradio.pl