Zdolność kredytowa to, krótko mówiąc, możliwość spłacenia przez kredytobiorcę w zaciągniętego kredytu wraz z odsetkami w ustalonym umową czasie. To od zdolności kredytowej zależy, jak wysoki będzie nasz kredyt gotówkowy, hipoteczny, samochodowy, a nawet limit na karcie kredytowej czy limit debetowy w koncie.
W sprawie uzyskania informacji o naszej historii kredytowej banki najczęściej zwracają się do Biura Informacji Kredytowej. Może to również zrobić każdy klient.
Raport BIK
Dla klienta indywidualnego BIK może przygotować dwie wersje raportu o jego historii i zdolności kredytowej. Jedna to Raport PLUS, zawierająca naszą historię kredytową, a druga to Raport PLUS z Informacją o Ocenie Punktowej – jest to odpowiednik raportu, jaki zdobywają na nasz temat banki. Pierwsza wersja kosztuje 30 zł, druga - 35 zł. Można raport odebrać osobiście w BIK lub otrzymać go listem poleconym, przy czym wówczas musimy do wniosku dołączyć dowód wpłaty.
>>> Sprawdź, który bank ma dla Ciebie najkorzystniejszą ofertę kredytu mieszkaniowego!
Wniosek składać możemy poprzez stronę www.bik.pl. Szczegółowy wniosek zostaje następnie wprowadzony do systemu, gdzie możemy na bieżąco zorientować się, na jakim etapie realizacji aktualnie się znajduje. Wystarczy wybrać „Stan realizacji wniosku” i podać jego numer.
BIK w PKO, Inteligo i Meritum
Oddzielną możliwością jest podanie on-line o raport z BIK w serwisie bankowości elektronicznej iPKO PKO Banku Polskiego. Wówczas musimy wybrać opcję „Kredyty”, a następnie po lewej stronie „Raport BIK”. Otrzymamy raport albo w pliku w formacie PDF na naszym koncie w serwisie, albo – w zależności od dokonanego przez nas wyboru - dostarczy go nam listonosz. Transakcja jest potwierdzana standardowo kodem jednorazowym. Na numer telefonu otrzymamy hasło dostępowe do raportu PDF na koncie. Analogicznie działa zamówienie raportu BIK w Inteligo – logujemy się do systemu, wybieramy „Kredyty”, „Raport BIK” w lewym menu, wybieramy wersję raportu i formę dostarczenia, po czym autoryzujemy transakcję kodem jednorazowym, hasłem z SMS lub tokenem. Na nasz telefon przyjdzie SMS z dostępem do pliku PDF, jeśli taką formę dostarczenia raportu wybraliśmy.
Raport możemy także zamówić przez serwis bankowości elektronicznej posiadając konto w Meritum Banku. W tym celu logujemy się do systemu, wybieramy „Wnioski i dyspozycje”, a następnie Raport kredytowy BIK. Tutaj wybieramy wszystkie wymagane opcje, po czym dostaniemy kod autoryzacyjny, jeśli poprosiliśmy o raport w formie PDF.
Co znajduje się w bazach BIK? Dlaczego warto zamówić raport?
W BIK przechowywane są WSZYSTKIE informacje dotyczące historii kredytowej klienta, przekazywane przez banki i Spółdzielcze Kasy Oszczędnościowo-Kredytowe (tzw. SKOK-i). Zatem w BIK znajdują się informacje nie tylko o aktualnie i regularnie spłacanych kredytach, ale również o zaległych zobowiązaniach.
Raport warto zamówić z kilku powodów. Po pierwsze, dowiemy się, jak naszą zdolność przedstawia BIK potencjalnym kredytodawcom. Po drugie, jeśli znalazły się tam jakieś dane nieprawdziwe, możemy zwrócić się do odpowiedniego banku lub SKOK-u, by przesłał o tym informację z prośbą o zmianę do Biura Informacji Kredytowej. Po trzecie, przy zagubionym dokumencie tożsamości dowiemy się, czy nikt nie wykorzystał naszych danych do wzięcia kredytu.
Dlatego warto wydać te trzydzieści lub trzydzieści parę złotych, by poznać swoją sytuację kredytową. Wtedy łatwiej nam będzie usnąć, wiedząc, że nasze szanse na kredyt świąteczny są realne.